• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • cff

Älva, spännande med första besöket imorgon. Lycka till!

• Älva1973
    susmar72 skrev 2013-01-24 22:44:21 följande:
    Tack älva1973. Jag går i Falun
    Falun verkar ju vara riktigt bra här i sverige. Lycka till Glad

Har nu varit på mitt besök på kliniken och det är på tok för många äggblåsor så det finns risk att jag blir överstimulerad. Men vi fortsätter fram till ÄP och därefter ser vi hur jag mår. Just nu mår jag bra men känner mig lite svullen, fast inte så jag tycker det är jobbigt på något sätt. Jag har fått andra mediciner nu för att det inte ska bli värre. Bland annat en tablett som heter Dostinex. Samt en annan spruta för att släppa äggen istället för Ovitrelle.
    ÄP blir på söndag kl 8.30. 

Om de gör ET på mig så blir det bara ett för annars så blir det en katastrof med överstimuleringen om ägget fäster.

MissBoring: Hur går det för dig nu, känner du något? Så spännande att du har två i ugnen för bakning Solig
  • MissBoring

Miahjärta. Jag känner att jag inte har tillräckligt med erfarenhet att råda dig. Docknbrukar ju akupunktören (om den är bra) ha ganska bra koll.. lycka till!

Susmar, håller tummarna för ditt blodprov idag.

Älva. Åh vad spännande. Hoppas allt går bra och att du slipper överstimulering. Fast jag har hört att det kan va "bra" för att plussa med lite överstimulering

Tja här går det väl bra.. känner typ inget så det känns ju lite trist men de kanske kommer

• Tuvalina

Mianhjärta, har du kunnat sova bra när du tagit melatonin?

DHEA som man köper från DHEA.com är lika bra som det man får från läkaren. Jag kan inte se någon anledning till att du inte börjar äta det.

Däremot tror jag du skulle verkligen testa att ta prednisolon när du blir gravid för att förhoppningsvis minska missfallsrisken. Samt trombyl och Fragmin. Vid vår ålder kan mycket hända och det är bättre att gardera lite än inte göra det. Sen rek jag dig att äta B12 om du inte gör det samt D-vit och fortsätta med omega som du äter redan.

Vad säger din akupunktör om att du äter melatonin då?

DHEA kan ju också minska risken för missfall - du märker om det har god effekt på dig och om det inte har det så är det så att det inte kan ställa till skada vilket fall. Men man säger att ca 50 % av oss kvinnor svarar positivt på DHEA!

• cff

Härligt Susmar! Tror de att de mindre kommer hinna växa till sig också?

• susmar72

Cff: dom 3 blåsor var på 10 mm, jag missade att skriva det igår. Jag hoppas att växer till sig.

;