• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Älva1973
    MissBoring skrev 2013-01-21 13:22:00 följande:

Nej, va inte nervös. Sa gyn det var bra så är det bra :) Blir inte fler blåsor än det du har, bara att de isf kan växa till sig att det blir fler större. Så har jag iaf uppfattat det!
    Ah så de ska bara växa till sig nu då? Kanske kan ta lite längre tid om man får stimulera lite försiktigare nu?
    Låter lite mer hoppfullt....tack {#emotions_dlg.flower}

Vet inte om min gyn sa att det var bra... eller dåligt. Bara att det finns risk för överstimulering. Jag går ju till en gyn här i sverige och sedan har jag min läkare på kliniken i Tjeckien som jag mejlar med.

Lite stiliga är de nog allt mina blåsor...nästan så att man kan få sig ett helt halsband med pärlor  FlörtLagomt är ju bäst sägs det, inte bra med för få och inte för många. Min läkare i Tjeckien verkade ju lite förvånad att jag svarade så bra på stimuleringen för min ålder. Men jag hade säkert kunnat förvarna om jag fått veta av min gyn här i sverige att jag hade PCO. Men som vanligt så säger de inte så mycket här i sverige. Tycker i alla fall de jag kommit i kontakt med inte säger så mycket, de är nästan rädd att dra slutsatser eller ställa diagnoser. Jag fick dra orden ur munnen på henne idag när jag undersöktes. PCO-patienter har väl lättare att bli stimulerad?

Nåväl, ska avvakta mitt andra VUL nu på onsdag (om jag får svar från min svenska klinik som jag mejlat då de inte hade fler telefontider kvar).

Jag känner inte av något speciellt annat än lätt molande i äggstockarna så de tål säkert att växa till sig lite mer. 
  • Älva1973
    Pippi70 skrev 2013-01-21 12:46:09 följande:
    Miss B , jag kör långa. Har sprayat sen den 3 jan och hoppas nu på att få börja spruta. Ska ta 450 gonal-f + 150 menopur. Ser blodprovet bra ut får jag börja på en gång! Går o väntar på att de ska ringa....
    Lycka till Solig
    Intressant att läsa om de olika doseringarna. Jag har tagit 225 gonal-f och fått hyperstimulering, men det beror ju också på utgångspunkten man har sedan innan.
  • cff
    mba12 skrev 2013-01-20 20:49:49 följande:
    Grattis MIssB. Bra jobbat. Hoppas du inte behöver göra flera IVFerGravidHjärta

Tack alla för gratulationer. Hatar mina födelsedagar.

Har precis kommit efter akuten.
    Har haft ont i äggstockar sen igår och fick lite blödning idag på CD13. Kunde inte hålla mig mer.
    Jag har tagit Pergotime 10:e jan. Eftersom min gyn är borta har jag inte gjort nån VUL.
    På akuten såg läkaren bara små folliklar en på H, nån elller några små på V. Hon sa inte storleken.
    Slemhinnan på 12mm! Ingenting mer! Han sa det här är mellanblödning!

Hur ska jag tolka det? De senaste tiderna har jag haft ÄL på dag 20-21 om jag har haft ÄL.
    Hur kommer det bli nästa vecka? Kommer jag ha ÄL? Hur kommer det bli med slemhinnan!
    Troligen kommer jag blöda lite till sa hon. Fattar ingenting :(

Det låter jobbigt, tur att gynakuten finns. Eftersom C är bortrest kanske du kan gå till någon annan klinik för att stilla din oro – t.ex. den i Södertälje?

Jag har läst på en hel del om slemhinnor (eftersom min brukar vara så tunn) och iaf vid IVF så säger de att den kan i stort sett vara ”hur tjock som helst”, det minskar inte sannolikheten för att ägget skall fästa, så det gör inget om den skulle fortsätta växa.

Äggblåsorna skall ju gärna växa till sig lite (fast, de är väl normalt ganska små 7-8 dagar före ägglossning?). På den här sidan säger läkaren att man kan urskilja den dominanta follikeln 6-8 dagar före ägglossningen, dvs det kan absolut ha varit för tidigt för att någon av dina folliklar skall ha hunnit bli dominant och börjat accelerera sin tillväxt.

Vad gäller mellanblödningar så har jag för mig att jag hört att det inte är ovanligt och förhoppningsvis inget att oroa sig för – men, jag vet hur orolig man ändå kan vara, så om det känns jobbigt tycker jag du skall gå till läkaren (även om det då inte blir din vanliga gynekolog).
    Jag kan tyvärr inget om Pergotime, men enligt Fass så är en vanlig biverkning (förekommer hos fler än 1 av 100 användare) "onormal underlivsblödning", så det kan ju vara Pergotime som spökar. Vidare står det i Fass ”Biverkningarna är vanligtvis lindriga och övergående och försvinner omedelbart efter att behandlingen avslutats” och ”Om några biverkningar blir värre eller om du märker några biverkningar som inte nämns i denna information, kontakta läkare eller apotekspersonal.”, så det verkar inte som att eventuella blödningar som är en biverkning av Pergotime är något man behöver oroa sig för.

• cff
    Pippi70 skrev 2013-01-21 12:46:09 följande:
    Miss B , jag kör långa. Har sprayat sen den 3 jan och hoppas nu på att få börja spruta. Ska ta 450 gonal-f + 150 menopur. Ser blodprovet bra ut får jag börja på en gång! Går o väntar på att de ska ringa....
    Vad kul, då ligger vi i fas. Jag väntar på ok från min läkare, tror jag kommer att börja stimulera på onsdag morgon (började nedreglera med Suprefact-sprutor 9e januari). Jag kommer denna gång att återgå till ett av mina ”gamla” protokoll med 300 puregon och 150 menopur.
  • cff

Älva - du behöver inte vara nervös, men du bör vara uppmärksam på symptom som skulle kunna tyda på att du får OHSS (ovariellt övertimulerinssyndrom). Får du symptom tycker jag att du omgående skall ringa sjukvårdsupplysningen för att få vidare vägledning (better safe than sorry). Om man drabbas kan man bli väldigt dålig och bör då inte invänta nästa VUL för att berätta om symptomen.

Symptom inkluderar illamående, öm buk och vid allvarligare fall även diarré.

Men, för närvarande är det ingen fara, för jag tror det hade synts på VUL om det funnits indikationer på att du var på väg att få problem. Fråga din läkare på onsdag om du löper någon risk för OHSS (om man får det är det vanligast att man får det efter ägglossningsprutan). 

OBS, notera att jag inte är sjukvårdsutbildad utan bara läste på en del när jag under mitt första IVF blev illamående och min läkare då sa att han specifikt tittade efter vätska i buken - vilket jag inte hade - för att försäkra sig om att jag inte var på väg att utveckla OHSS.

• Pippi70

Vilka fina pärlhalsband du visar Älva!!

Hoppas allt nu går som det ska och du får ut flera guldägg!!

• cff
    Älva1973 skrev 2013-01-21 13:13:38 följande:
    Bad även att få bilder så man ser strukturen på blåsorna (då jag ska meddela kliniken)
    Så här såg de ut (men det är svårt se hur det egentligen ser ut då allt ligger huller om buller i olka nivåer):

På den ena tyckte då jag att det såg ut att finnas fler av de lite större medan på den andra var många ganska små. Jag menar om den markerade är den största på 10 mm så borde det finnas många små. Hoppas att de större fortsätter att växa och att det inte kommer så många fler nya nu. Jag kan inte så mycket om äggtillväxt. Men kan tillväxten avstanna eller fortsätter den alltid.

Intressanta bilder - tack för att du delar med dig! Jag tror man brukar likna folliklarna vid PCOS vid ett pärlband och nog ser det ut som små pärlhalsband. Det är bra att ha många folliklar - ökar chanserna att lyckas - så, så länge man ser till att få lagom många att mogna så blir det toppen. 
    Var detta ditt första "titta på folliklarna -VUL"? Visst är det spännande - och nervöst Glad. Och man blir så glad och lättad när det finns något där (jag har tyvärr också varit med om att det inte funnits ens en liten, liten, ynka follikel i ena äggstocken - trots höga doser hormoner - då kände jag mig helt tom inom bords -  men sen dess har faktiskt den äggstocken vaknat igen Glad).
  • Pippi70

Jag fick klartecken från kliniken! Börjar med sprutorna på lördag.

De ändrade min dosering lite, igen.. 375 menopur och 150 gonal-f.

Äntligen:))))

• Älva1973
    cff skrev 2013-01-21 14:48:52 följande:
    Intressanta bilder - tack för att du delar med dig! Jag tror man brukar likna folliklarna vid PCOS vid ett pärlband och nog ser det ut som små pärlhalsband. Det är bra att ha många folliklar - ökar chanserna att lyckas - så, så länge man ser till att få lagom många att mogna så blir det toppen. 
    Var detta ditt första "titta på folliklarna -VUL"? Visst är det spännande - och nervöst Glad. Och man blir så glad och lättad när det finns något där (jag har tyvärr också varit med om att det inte funnits ens en liten, liten, ynka follikel i ena äggstocken - trots höga doser hormoner - då kände jag mig helt tom inom bords -  men sen dess har faktiskt den äggstocken vaknat igen Glad).
    Ja det var min första koll nu när jag är stimulerad. Har sett tidigare både gulkropp och pågående tillväxt av folliklar. Tex under min förra cykel så hade jag på dag 14 ganska många, skulle kunna gissa på 8-10 st i varje äggstock varav någon större (ostimulerad). Fick ÄL först på dag 33. Så det verkar som att mina växer långsamt.

Men nu verkar det som att jag kan få den där diagnosen så att säga. Men vet inte om jag har några andra symptom annat än oregelbunden ÄL. Så nu ska jag bara få rätt stimulering. Min läkare i Tjeckien svarade igen att hon tyckte att det var bra info och att jag även fick med mig bilderna, så nu har hon en klar bild på hur det ser ut.

Jag frågade henne vad hon ville se på nästa VUL och då sa hon att hon ville veta hur många folliklar det var i varje äggstock samt hur många dominanta det finns samt storlek på dessa. Känns lite bättre nu. Var rädd där ett tag att jag skulle få ställa in resan.

Jag har ett lätt konstant molande i äggstockarna samt ett svagt ilande bakom ryggen. Ska vara uppmärksam på symptom som kan uppkomma. Ska ju dra ner på doseringen imorgon och efter onsdagens VUL får jag veta mer hur mycket jag ska ta.
  • mba12

Tack CFF, jag fick en tid hos en gyn i Sveavägen på torsdag. Hoppas hon kan svara mina frågor.