• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Älva1973
    susmar: Gratis till positiva besked och lycka till på onsdag.

Mina ägg ska plockas i morgon. Det lät som att jag kommer var nedsövd medan de gör det. Är det vanligt? Kanske är för att jag har så många blåsor nu som de ska göra så?

Tycker att min mage blivit trött och trög, känner mig förstoppad. Har väldigt bar aptit men det kommer inte ut lika mycket som det går in Skäms. Brukar man bli det före ÄP? Jag har försökt googla lite men hittade inte så mycket bra svar. 

I dag ska jag bara vara på hotellrummet och ta det lugnt så att jag inte riskerar att bli uppsvälld som en ballong igen. Tycker att jag mest blir det på eftermiddagen när jag rört på mig mycket. 
  • Vi 5

Älva, håller tummarna! Jag har förstått det som att man ofta söver utomlands men inte i Sverige. Förstoppning får jag varje gång, verkar domen del får det. Brukar få jätteont i magen med Och jag har också läst att om man riskerar överstimulering så ska man ta det väldigt lugnt och inte röra sig nästan alls! Var försiktig.

Susmar, åh vad glad jag blev att värdet var bra o ÄP på ons!

MsBoring, vilken dag är det nu?

Återkommer med fler kommentarer

• MissBoring

Susmar grattis här med till blodprovets resultat

Älva, säger som Vi4: vila mycket och ta det lugnt. Kan va bättre att bli sövd när det är så många som ska plockas. Lycka till imorgon. Vi väntar spänt på uppdatering!!

Vi4 idag är det en vecka sen så jag är väl på dag 8, om man räknar Et som dag 1?

• Mianhjärta

Tack snälla Tuvalina för svaret. Jag har inte märkt någon förbättring av min sömn tack vare melatoninet men det beror antagligen på att min sömn normalt sett är ganska dålig med många uppvaknanden. Min akupunktör vet inte att jag har ätit melatonin. Jag tänker börja äta dhea så snart jag har fått hem det och hoppas på det bästa. Kan man tänka att man har bra effekt av dhea:n ifall man mår bra av dom och inte känner några direkta biverkningar? Detta känns helt klart som en sista chans, vad har man att förlora? Vissa dagar är så oerhört tunga och ledsamma. Jag har egentligen inget emot att man faktiskt blir äldre men denna situationen ger mig panik av att tiden bara rinner iväg. Jag önskar er alla i denna tråden lycka till från hela mitt hjärta. :)

• Vi 5

Mianhjärta, jag tänker att det kan vara värt att prova DHEA, jag var väldigt fundersam till att prova och väntade länge innan jag vågade, men jag ångrar nu att jag inte provade tidigare. De flesta i vår ålder har ju lägre nivåer än tjugoåringar. När det gäller biverkningar är det ju oftast inte kopplat till effekter. Forskare har visat att vissa personer ofta får biverkningar av vissa läkemedel medan andra inte får det och det verkar kopplat till vilken genuppsättning man har. Så om man får mkt el lite biverkningar påverkar troligen inte om man får effekt eller inte som jag förstått det. Däremot kan man vara uppmärksam på om själva cykeln påverkas negativt på något sätt, tex utebliven äl, det minskar ju förstås chanserna ( om man inte enbart gör IVF). Själv fick jag biverkningar i början, men de är nu helt borta men jag känner mig piggare än på många år.
    Önskar dig all lycka till!

MsBoring, åh hoppas de närmsta dagarna går fort och att de boar in sig för fullt nu. Tror tyvärr ET brukar vara dag 0. Tumhållning pågår!

• Cice

Vill lämna lite hopp till er som börjar med DHEA  nu.

Jag  använde DHEA  i ca 5 och 1/2 månader, och jag  hade upphåll med  DHEA i ca 3 månader.  

Jag  har börjat med DHEA igen i Dec 2012,  i samband med IVF ,  och det tog sig, otroligt jag har  Plus  Hjärta...

Jag undrar hur länge som man bör använda DHEA när man är gravid Obestämd ?

Jag hoppas att det går hela, eftersom att jag har lätt för MF.....

Lycka till allesammans !

Stor kram{#emotions_dlg.flower}

• Kattflickan

Grattis Cice!!!! Cff hänvisade till en studie som sa att färre fick missfall efter dela intag. Hoppas det går vägen för dig!

• Cice
    Kattflickan skrev 2013-01-26 11:37:26 följande:
    Grattis Cice!!!! Cff hänvisade till en studie som sa att färre fick missfall efter dela intag. Hoppas det går vägen för dig!

Tack tack Kattflickan...

I detta studie, skrev de  om hur länge man fick använda DHEA ? Jag har läste att man ska sluta med DHEA vid en Plus . Min läkare  annorlunda.

Hur går det för dig ?   Hur länge har du kvar ?