• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany
    Mamma Gås - I dag är det en stor dag för dig och din familj Solig. Tänker på er och hoppas allt går bra.
    Tänk, vad jag tycker tiden har gått fort för er!!! Fast antar att du själv stundvis tycker tiden har sniglat sig fram.

Kramar i massor! Hjärta
  • germany

Cff - Hälften vågat hälften vunnet! Finns det bara ett endaste litet ägg att plocka så kan det mkt väl vara guldägget!
    Tufft och starkt gjort av dig att våga satsa, en väldigt fin och viktig egenskap i dessa sammanhang.

Är med dig i tankarna i morgon när det är dags, tänk på det Glad.
    Vilken tid förresten är ÄP?
    Ha en fin liten resa också.
    Kram till dig.

• germany
    Pippi - Vad bra att du fick ta ägglossningssprutan. Hoppas ägget blir befruktat, tummar till dig!

Likaså till dig Älva, hoppas det blir ett fint plus snart Solig

Kära Katt (kattflickan). Nu är det inte alls många veckor kvar för dig. Är det 4 -6 veckor kvar måntro?
    Jobbar du fortfarande? Jag hoppas du får må bra den sista tiden som är kvar och att du orkar med att röra på dig (vet ju att du gillar att träna Tungan ute).

Ni 3 får en kram också förstås Glad
  • Bambi2

Cff- Jag håller också tummarna för dig imorgon!! Vem vet... det finns ju stimuleringsmetoder som går ut på att få några få bra ägg, 1-2 ("japanen"?). Borde inte din situation gå att likna vid den? Kanske de få äggen fått all energi och är toppägg?

• cff

Bambi - hade jag kunnat plocka 3 fina ägg hade jag varit glad - men det största problemet är att äggen hunnit bli övermogna. På måndagsmorgonen var 2 folliklar 18 mm (man brukar ofta ta äL-sprutan samma kväll som den största är 18 mm) och en 23. Trots det fick jag vänta ytterligare ett dygn (till tisdagskvällen) innan jag fick ta ÄL-sprutan. Men, mitt hopp står ändå till att de två mindre inte hunnit bli övermogna.

Nu sitter jag på planet (Norwegian har ju wifi :) - höll på att missa det eftersom det var stopp på motorvägen pga en buss som pajat. Men, jag hann vilket väl får ses som ett gott tecken :).

Innan jag åkte köpte jag lite fina blommor som kommer välkomna mig hem imorgon. Jag hann med en akupunktur innan jag åkte till flygplatsen och min akupunktör önskade mig lycka till på ett nästan ceremoniellt och ganska rörande sätt. Det värmde.

Imorgon kl 08.30 skall jag vara på kliniken och en halvtimme senare gäller det... Men, jag måste erkänna att jag redan håller på och planerar nästa omgång. Och vad jag skall göra i helgen - hemma - planer som jag såklart allra helst vill boka av till förmån för en ny tur till Danmark för att sätta in ett ev ägg :)

• Kattflickan
    germany skrev 2013-02-06 09:47:18 följande:
    Pippi - Vad bra att du fick ta ägglossningssprutan. Hoppas ägget blir befruktat, tummar till dig!

Likaså till dig Älva, hoppas det blir ett fint plus snart Solig

Kära Katt (kattflickan). Nu är det inte alls många veckor kvar för dig. Är det 4 -6 veckor kvar måntro?
    Jobbar du fortfarande? Jag hoppas du får må bra den sista tiden som är kvar och att du orkar med att röra på dig (vet ju att du gillar att träna Tungan ute).

Ni 3 får en kram också förstås Glad
    Hej Germany! Det är ca 5 veckor kvar till BF, bara 3 veckor till som jag jobbar. Jag mår förhållandevis bra. Men tränar gör jag inte. Går dock promenader då och då.

Men det är rätt stressigt på jobbet. Igår jobbade jag till kl 20, så i ca  11 timmar. Hann dock med en hel del. Jag har varit för fullastad av jobb innan så jag har inte hunnit med att avsluta utan bara göra det allra viktigaste hela tiden. I flera år har det varit så. Ikväll tar jag det lugnt, känns bra.

Skönt att höra att ditt illamående börjar ge sig lite. Hoppas det snart försvinner helt! När ska du göra KUB?

CFF: Håller tummarna för att det ändå blir äggplock. Vid min sista ivf såg de knappt tre tänkbart plockbara folliklar vid VUL, men vid äggplocket fick de ut 8 ägg!!! Helt otippat. Läkaren på Akademiska sa att jag inte skulle vara redo för plock den dag som Karolinska ville plocka. Karolinska höll dock fast vid sitt datum och det gick bra ändå. Hoppas du får en lika positiv överraskning imorgon! Kram!

Millan