• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Vi 5

Cff, åh vad glad jag blev för din skull! Håller tummarna för bra besked och hoppas att du mår bättre!

Pippi, hoppas ni fick till det mot alla odds!

Förlåt att jag inte skrivit och hejat på er. Jag skrev en gång men råkade posta det i fel tråd klantigt! Är lite under isen, så min ork räcker inte riktigt, är så himla trött också. Och så lite för mycket på jobbet. Provar svag dos kortison nu igen, 5mg, och har precis som förra gången fått hjärtklappning och svårt att sova.

Kramar till alla!

• germany
    MissBoring skrev 2013-02-07 20:08:39 följande:
    Hej tjejer.. jag är här och kikar, men jag känner att jag inte riktigt har orken att heja aktivt på er.
    Ni har mina tankar och jag hoppas verkligen allt kommer gå bra för er men jag känner jag får hålla mig till att läsa ett tag.
    Hoppas ni inte tar illa upp att jag inte kan va lika delaktig i era resor just nu som ni var i min.  
    Stor kram till er alla Hjärta 

Helt förståeligt att du inte orkar med då du ju förmodligen har svårt att orka med dig själv just nu.
    Och det viktigaste är att du själv tar dig framåt nu och blir stark & lite gladare igen, alla vi andra vet att du ändå hejar på oss och vill oss alla väl.

Känner själv att jag just nu heller inte orkar hänga med på samma sätt & vis som tidigare då jag helt enkelt inte orkar, så jag kan mkt väl förstå hur du känner dig som ju är off av helt andra anledningar.....

Du tycker kanske inte det är roligt när jag skriver att jag tycker så synd om dig? Men jag gör verkligen det.
    Blir så besviken när det inte lyckas nå hela vägen fram till ett plus för alla som man hejat på och verkligen hoppats skulle få lyckas :(

Du & jag bor dessutom inte alltförlångt ifrån varandra så jag har lekt med tanken (innan jag blev gravid också), att du & jag samt 2 andra tjejer som jag har kontakt med från FL och som också bor relatvit nära hade kunnat träffats när vi alla suttit där med våra bebisar.....Men så enkelt är det ju inte, tyvärr.

Dock så kan jag inte sluta hoppas att ett kärleksmirakel kommer att inträffa för dig och din man, oftast så sker sådant när man som minst anar det och när man kanske inte ansträngar sig det minsta.

PS:  Även om du kanske inte kommer att skriva lika aktivt här så ska du veta att när hellst du tittar in och skriver så är det precis som "förr", dvs som om du inte varit borta länge från tråden alls Glad.

Det går i perioder när man orkar vistas här eller ej. Även om det är ett stort stöd att vara på FL så kan det ibland också skapa problem i form av att man mår dåligt när man läser negativa saker och som påverkar ens kamp mot ett barn i negativ riktining, ett exempel som jag mår dåligt över är att läsa om alla MF & MA.....Men tyvärr så är det omöjligt att låta bli att snubbla över sådan läsning också, även om jag ibland försöker undvika att leta sådan info.

Nu avrunda!
    Ta fortsatt hand om dig!
  • germany
    Vi 4 skrev 2013-02-08 07:43:10 följande:
    Cff, åh vad glad jag blev för din skull! Håller tummarna för bra besked och hoppas att du mår bättre!

Pippi, hoppas ni fick till det mot alla odds!

Förlåt att jag inte skrivit och hejat på er. Jag skrev en gång men råkade posta det i fel tråd klantigt! Är lite under isen, så min ork räcker inte riktigt, är så himla trött också. Och så lite för mycket på jobbet. Provar svag dos kortison nu igen, 5mg, och har precis som förra gången fått hjärtklappning och svårt att sova.

Kramar till alla!
    Jobbigt när orken tryter. Det är verkligen en hård tillvaro stundvis för oss kämpare!
    Hoppas du hittar tillbaka till lite mera ork & framtidstro igen.
    Tar du kortisonet på morgonen?
    Jag tar också kortison fortfarande, 5 mg.
    Tänkte börja trappa ner till 2,5 mg snart för att sen helt sluta.
    Sover också väldigt dåligt på nätterna. Lite hjärtklappning kan jag också få och det framförallt på kvällen när jag ligger ner i soffan och kikar på tv innan läggdags. Vet inte om det hänger ihop med kortisonet, men det kanske det gör? Händer dock inte varje kväll.

Skickar lite styrka till dig så här via inlägget Glad
  • cff

Jag har inte börjat med trombylen och prednisolonet ännu - när har ni andra börjat och vilka doser?

• cff

Ett av de fyra visade sig vara ett tomt skal. Två har blivit befruktade :)

Håller tummarna för att åtminstone ett börjar dela sig så att jag kan få tillbaka det imorgon.

• Älva1973
    Cff, det låter lovande... håller massa tummar här Glad

Jag fick precis meddelande om att jag har två i frysen nu. Men jag undrar vad min gradering på dessa betyder. Har googlat men hittar andra typer av graderingar än de jag fått. (1x är nog antalet)
    1xFHB/2
    1xHB/2