• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • cff
    Älva1973 skrev 2013-02-08 20:02:42 följande:
    Cff, det låter lovande... håller massa tummar här Glad

Jag fick precis meddelande om att jag har två i frysen nu. Men jag undrar vad min gradering på dessa betyder. Har googlat men hittar andra typer av graderingar än de jag fått. (1x är nog antalet)
    1xFHB/2
    1xHB/2 

Har googlat fram att FHB betyder Fully Hatched Blastocyst (lite senare i processen betyder FHB fetal heart beat :)

Återkommer om jag lyckas hitta något mer :) 
  • Älva1973

Cff: åååååå tack, jag hittade bara det med hjärtljudet. Men då kan man ju undra vad HB betyder, om det också betyder Hached blastosyst och om det är snäppet innan.

Hoppas du får bra delning på dina imorgon. Tar du båda på en gång om du får två?

• cff

Japp, skulle jag ha sån tur så tr. Han absolut båda (ingen reell chans att de överlever en infrysning :)

• Vi 5

Tänker på dig idag cff!

Varm kram till Susmar! Hur har du det?

MissB jag säger som de andra, jag blir glad varje gång du orkar kika in här! Du behöver inte känna att du ska kommentera tycker jag!

Älva, fint med två bra blastocyter! De verkar väldigt väl utvalda och borde ha goda chanser. Hur mår du nu? Vilken RD är du på?

Germany, tack för dina ord! Intressant att du känner av det med, läkaren sa att en del fick svårt att sova och man kunde känna sig uppvarvad. Hoppas det släpper när du minskar och sätter ut det. Ja, jag tar min på morgonen. Kram till dig och lilla pyret! Lycka till på KUB!

• Älva1973

Cff, det låter som en bra plan :)

Vi4, jag är på rd8 och jag tog nyss ett test och ser världens svagaste streck!!!!! Sitter bara och skakar. Det var inte en billig sticka på 10 mIU utan en stav på 20 mIU. Har nyss doppat en på 10 också och väntar resultatet. Som ser ut att bli väldigt svagt.

Det är lustigt för jag har sovit ganska oroligt i natt med konstiga svettningar och en konstig dröm om olika ultraljud.

• Vi 5

Älva, låter helt fantastiskt lovande! Hur gick det med 10-stickan? Håller tummarna stenhårt!!!

• Pippi70

Åh Älva!! Hoppas det du ser är ett svagt plus!! Som blir starkare för var dag! Det vore underbart!

Cff: tänker på dig! Hoppas du får göra ET, håller tummarna!

• Älva1973
    Vi 4 skrev 2013-02-09 10:19:28 följande:
    Älva, låter helt fantastiskt lovande! Hur gick det med 10-stickan? Håller tummarna stenhårt!!!
    Jo den visade också världens svagt streck Skrattande
    Kan slänga upp en bild, men det syns ganska dåligt när man fotar.

Så underbart skönt det skulle vara om nu allt gicks om det skulle. Men med mitt MA i bagaget så känns det väldigt oroligt. Men nu ska jag försöka njuta av stunden.

Min fundering går lite kring om man skulle behöva något lätt blodförtunnande för att minska risken för små blodproppar, med tanke på ålder och att jag blev lite överstimulerad under behandlingen och efter ÄP. 

Tack Pippi Solig
    cff, nu tänker jag på dig så det knakar ska du veta Hjärta