• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • cff

Fyra ägg plockade (det 4e var gissningsvis omoget eftersom liten follikel, men iaf) :)

De trodde inte att äggen var övermogna (tydligen brukar follikelvätskan i så fall vara grumlig eller mörkare eller något, vilket min inte var). Så, jag vågar nu hoppas lite, men bara lite, på att jag faktiskt skall få tillbaka något på lördag. Imorgon vid lunch får jag reda på om något befruktats.

Mitt hopp står till att akupunkturen och melatoninet skall ha hjälpt mina ägg att få bättre kvalitet :)

Har ont (när jag lämnade kliniken var jag fortfarande lite groggy märkte jag och jag fick ondare för varje steg jag tog. Några kvarter bort trodde jag att jag skulle kollapsa och lyckades tack och lov släpa mig in i en hotellbar - här har jag nu suttit i en timme med en kopp te och det känns lite bättre. Nu strax ut igen, för att stappla vidare till nästa café (gissa om jag ångrar att jag inte bokade hotellet en dag till - ibland är jag helt enkelt dumsnål :).

• Pippi70

Låter bra med 4 ägg cff!!

Kanske guldägget finns där ibland dem:) önskar så mycket för oss jag bara kan!!! Stor kram!

• cff

Pippi - tack! Jag hoppas också på att ert hemmaförsök gick vägen. Tänk om vi båda blir gravida samtidigt :)

• germany

cff - Strålande med att du fick ut ägg! Så glad för din skull Solig
    Väntar med spänning.......På nåt sätt så är vi alla med dig längs resan fastän vi inte är närvarande just där med dig.
    Äh, du fattar ungefär vad jag menar va? :)
    Vila och ta det lugnt nu.
    Kram!

Susmar - Blir glad att se dig här Hjärta

• MissBoring

Hej tjejer.. jag är här och kikar, men jag känner att jag inte riktigt har orken att heja aktivt på er.
    Ni har mina tankar och jag hoppas verkligen allt kommer gå bra för er men jag känner jag får hålla mig till att läsa ett tag.
    Hoppas ni inte tar illa upp att jag inte kan va lika delaktig i era resor just nu som ni var i min.  
    Stor kram till er alla Hjärta