• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • cff

Tack allihopa! Har sovit gott inatt på hotellet i Köpenhamn.

Tuvalina - kommer sakna dig och kommer att fortsätta skicka goda, hoppfulla tankar.

• Kattflickan

Tack!
    Vi4: Skönt att höra att det gick bra för dina vänner! Jag vet att det bästa är om hon stannar i magen några veckor till. Det är bara min oro att hon ska dö dom spökar. Läkaren sa att vanligen ökar inte värdet så snabbt att man missar det om man mäter en gång i veckan men jag har läst om flera här på FL som varit med om det.

Jag tror nästa prov kommer vara lite avgörande för att veta hur snabbt värdena ökar. Helst skulle jag vilja klara mig till v 38+0, sen kan hon gärna få komma ut. Det är bara knappt 3 veckor kvar!

Germany: klåda på magen brukar vara ofarlig. Det är så tidigt i din graviditet också. Hepatosen kommer sällan före v 30. Ska du göra nåt ultraljud snart?

Bra att du får prata med en kurator om din oro. Jag ska prata med barnmorskan om min oro på onsdag.

CFF: Du får ta det lugnt nu så hoppas vi snart på plus!

• Hannah8401

Ni som verkar så pålästa här om alla mediciner osv, vad kan det vara som inte stämmer när jag äter pergo och får mens en vecka tidigare? Det verkar som jag får äl, men samma dag börjar brösten ömma och så kommer mensen efter sju dagar. .. när jag inte tar pergo och de gånger jag kanske haft äl så börjar inte brösten göra ont förrän kanske fem sex dagar efter äl och så mens efter ytterligare en vecka. Jag smörjer med progesteronkräm efter äl men det har inte hjälpt.

Jag undrar så varför det blir så här, läkarna vet inte! Men dom verkar inte veta mycket jämfört med vad ni vet här.

Jag läser om olika mediciner ni tar, tror ni det kan vara någon som jag borde pröva?

Ha en fin dag allihop.

• Pippi70

Härligt att du blivit ruvare cff!! Håller alla mina fingrar och tår och hoppas!!

Tuvalina: vi ses kanske på din blogg..

Jag går in o läser där ibland, du skriver så fint!

Lycka till med ert ÄD !!

Kram ?

• germany
    Hannah - Tyvärr kan inte jag hjälpa dig med något svar på din fråga då jag inte är speciellt insatt i pergo.
    Kanske du kan vända dig till någon annan läkare just för rådfrågning? Det en del läkare inte är intresserade av att ge oss svar på kan en annan läkare mkt väl ge både kunna och vilja hjälpa oss med.

Det låter bra att du smörjer med progestronkräm, det ska inte vara till någon nackdel i allafall.

När det gäller din fråga om mediciner, menar du då på något du kan ta i samband med användandet av pergo för att göra att du inte får mens så tidigt eller menar du allmänt för att ev förbättra oddsen att lyckas bli gravid?

Katt (kattflickan) - Jag kände mig lugn så snart jag läste att hepatos inte visar sig så här tidigt och så att man då får klåda i handflator & fotsulor. Jag har nu haft klåda på mage, vad och lår......I dag känner jag ingenting. Kanske är bristningar på gång både här & där Obestämd. I dag känns det dock helt som vanligt.

Har kub denna vecka, så finns det någon bebis i magen fortfarande så lär vi få se den snart. Känns både spännande och väldigt läskigt på en och samma gång....Vill bara få det gjort så jag känner att vi förhoppningsvis nått ytterligare ett delmål.

Hoppas du kan få behålla liten i magen ytterligare någon vecka. Huvdsaken du är väl övervakad så tror jag nog att du kan lita på vad sjukvården säger i ditt fall. Men om värdena försämras och de fortfarande inte vill göra någon åtgärd så måste du påtala din oro, utifrån det kanske dom väljer att lyssna på dig för din skull.
  • Hannah8401

Tack för ditt svar iaf jag menar i samband med användandet av pergo, jag tror jag äter de flesta vitaminer och tillskott för att förbättra oddsen.

Härligt att ni snart får se babyn har magen växt mycket?

Kattflickan, hoppas allt går fint med babyn och klådan. Snart är hon i din famn

• Bambi2

Hej! Tror ni att dhea kan påverka slemhinnan så att den är tjock när den inte ska vara det? Idag var jag på VUL på cd 3 för att starta progynon inför FET. Men till min stora besvikelse är min slemhinna inte 3mm utan 6,5! Det känns inte som ett optimalt utgångsläge att göra FET i en cykel som inte är normal. Jag började med dhea för ca 5 veckor sedan. Först 50mg men sedan 1 vecka tar jag bara 25 eftersom min 2:a mens efter IVF'en i December, har blivit 2 veckor försenad.

Funderar nu på att sluta ta dhea helt för att förhoppningsvis få ordning på menscykeln. Jag tror inte jag fick ÄL efter IVF'en heller. Kanske det som gjort mensen sen och slemhinnan för tjock?

• Älva1973

Jag är intresserad av och skulle vilja veta vad ni blivit ordinerade för progesteron och dosering vid era IVF-behandlingar.

Jag tar just nu 4x100mg vaginalt (små vita kulor)  morgon och kväll. Det läkemedlet  heter Utrogestan
    www.okokchina.com/p/Vitamins-Hormones/Utrogestan-soft-capsules-270655.html
    Fick det utskrivet när jag var i Tjeckien, hämtade ut det på ett apotek där så att jag skulle ha de förta två veckorna efter ET.

Jag äter även östrogen (Estrofem 2mg). 3 ggr per dag.
    www.inhousepharmacy.biz/p-166-estrofem-2mg.aspx
    Undrar lite vad som är vanligt att få här i Sverige. 

• cff
    Älva1973 skrev 2013-02-11 13:54:11 följande:
    Jag är intresserad av och skulle vilja veta vad ni blivit ordinerade för progesteron och dosering vid era IVF-behandlingar.

Jag tar just nu 4x100mg vaginalt (små vita kulor)  morgon och kväll. Det läkemedlet  heter Utrogestan
    www.okokchina.com/p/Vitamins-Hormones/Utroges...
    Fick det utskrivet när jag var i Tjeckien, hämtade ut det på ett apotek där så att jag skulle ha de förta två veckorna efter ET.

Jag äter även östrogen (Estrofem 2mg). 3 ggr per dag.
    www.inhousepharmacy.biz/p-166-estrofem-2mg.as...
    Undrar lite vad som är vanligt att få här i Sverige. 
    Estradiol: 2 mg progynon morgon och kväll (ibland från ÄP, denna gång från ET)
    Progesteron: Crinone Vaginalgel 8% (90 mg progesteron) morgon och kväll (börjar dagen efter ÄP)
    Mao lite lägre doser än vad du blivit ordinerad. 
  • kattm

Huddinge har sänkt dosen av Crinone till en gång om dagen efter studier som säger att det ska räcka. För mig funkade det ju bra senaste IVF:en. Embryot hann fästa in (normalt har jag kort lutealfas). (Sedan blev det ju tyvärr MA.)