• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Vi 5

Älva, jag ser det! Hurra, vad roligt, nu hoppas vi på stabil ökning!!! Förstår också oron förstås!

• Kattflickan

Grattis Älva! Vad är du på för ruvardag?

Jag har fått graviditetsklåda, Hepatos. Är glad över att jag googlade när det började klia i handflatorna för ett par dar sen. Insåg att det kunde vara hepatos, tog prov igår morse, fick svaret efter lunch (tacksamt att bo i Uppsala där vi har Akademiska). Gallsyrorna ska visa under 10 för att det ska vara ok, jag hade 16. Men om det inte överstiger 40 så övervakar de bara, gör inget. Jag är jätteorolig nu. RIsken för att barnet ska dö är betydligt större nu eller få skador av syrebrist. Är rädd att värdet ska stiga snabbt. De är inte heller så pigga på att sätta igång förlossningen i förtid, vilket jag hellre skulle göra. Är snart i vecka 36 och enligt TUL igår så väger barnet redan 2.8 kg, över medelkurvan, så hon skulle klara sig fint utanför magen. 

Jag vet att det här är fel tråd att lufta det här i, sorry.

Cff: Håller verkligen tummarna för att det blir ET idag. 

• Älva1973
    Kattflickan skrev 2013-02-09 10:59:09 följande:
    Grattis Älva! Vad är du på för ruvardag?

Jag har fått graviditetsklåda, Hepatos. Är glad över att jag googlade när det började klia i handflatorna för ett par dar sen. Insåg att det kunde vara hepatos, tog prov igår morse, fick svaret efter lunch (tacksamt att bo i Uppsala där vi har Akademiska). Gallsyrorna ska visa under 10 för att det ska vara ok, jag hade 16. Men om det inte överstiger 40 så övervakar de bara, gör inget. Jag är jätteorolig nu. RIsken för att barnet ska dö är betydligt större nu eller få skador av syrebrist. Är rädd att värdet ska stiga snabbt. De är inte heller så pigga på att sätta igång förlossningen i förtid, vilket jag hellre skulle göra. Är snart i vecka 36 och enligt TUL igår så väger barnet redan 2.8 kg, över medelkurvan, så hon skulle klara sig fint utanför magen. 

Jag vet att det här är fel tråd att lufta det här i, sorry.

Cff: Håller verkligen tummarna för att det blir ET idag. 
    Tack så mycket Glad Ruvardag 8 med ett 5-dagars.

Graviditetsklåda har jag inte hört talas om, och att det ska vara farligt för barnet. Hoppas det löser sig och att du kanske får snitts eller sättas igång i förtid om det är det du vill. 
  • Kattflickan

Älva: Då är det fortfarande tidigt och det kan vara därför strecket är svagt. Jag testade på dag 12 med blastocyst och då var strecket tydligt. Håller tummarna för att det ska gå vägen.

Jag vill absolut bli igångsatt om värdena ökar. Bättre att få ut ett levande barn några veckor i förtid än att hon dör eller blir skadad. Hon får inte dö, det här är antagligen min sista chans att få barn.

• Älva1973
    Kattflickan skrev 2013-02-09 12:46:23 följande:
    Älva: Då är det fortfarande tidigt och det kan vara därför strecket är svagt. Jag testade på dag 12 med blastocyst och då var strecket tydligt. Håller tummarna för att det ska gå vägen.

Jag vill absolut bli igångsatt om värdena ökar. Bättre att få ut ett levande barn några veckor i förtid än att hon dör eller blir skadad. Hon får inte dö, det här är antagligen min sista chans att få barn.
    Tack, ja det är väldigt svagt och kan bli vad som helst av det.
    Du får verkligen stå på dig kring detta nu, det är för många som mist sitt barn i magen på slutet för att det ska vara värt. Grina, tjata, böna och be på dina bara knän om det så behövs Skrattande

Nu ska jat ta tag i vardagen här hemma och njuta av solen som skiner in på mina skitiga fönster Solig
    Det är en vacker dag idag. 
  • Bambi2

Älva! Du kan inte bo i Stockholm förstår jag... här är det grått och slaskigt.

Kattflickan! Jag skulle resonera som du; att det är bättre att föda någon vecka tidigare.. Vad ger de för förklaring till att de inte låter dig föda tidigare? Anser de att risken för att din klåda/värden skulle skada barnet är så pass liten?

• cff

Två ägg tillbaka, ett 4-cellers (som det ska vara) och ett 2-celler (som mao delar sig lite långsamt).

????