• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany

SNart Lycklig - Har inte skrivit så mycket till dig då vi ej har hängt i samma trådar.
    Men har läst att du inte lyckades trots att du jobbat så hårt för att få det du borde ha fått...

Men än är det inte för sent Glad. Jag hoppas att du finner ÄD som en stor chans att få bli mamma och det inom en snar framtid. Du ska se att du kommer att öka dina chanser rejält.

Allt gott till dig och du verkar vara en otroligt ödmjuk och fin människa, en sån mamma som alla barn borde få ha.Hjärta Är övertygad om att du kommer att få ge alla dina fina egenskaper till ett barn (eller varför inte 2) :).

Ta bara hand om dig nu ett tag och vila och låt din kropp få vila litegrann.

Kramar

• mère de R
    LinneaSvea skrev 2014-08-06 10:46:11 följande:

Hej alla!

Och tack för inputs!

Nu har jag precis fått reda på provsvaren på mina prover, DHEA-S, testosteron och androstendion. alla var tydligen väldigt höga och låg bra över referensvärdena. Jag har därför slutat ta prasteron nu men vet i sjutton om det kommar att hjälpa!

Fick dessutom svar på mitt AMH som jag tog i mitten av juni och det var 0,7  i april var det 1,4 så det har alltså försämrats så mycket på bara ett par månader.... Känner mig jättedeppig, allt verkar vara helt kört.

Kram på er så länge!

Förstår att det känns tuun
  • mère de R

Dumma surfplatta!

Jag förstår att det känns tungt nu och det är helt ok att deppa och bli ledsen/arg. Men som germany skriver, många har lyckats bli gravida trots betydligt lägre amh än ditt så ge inte upp. Stor kram

• Stockholmsmilen

Fråga - vi ska om allt går enligt planerna påbörja IVF i mitten av september 2014, samma klinik som tidigare. Jag har tagit 50 mg DHEA sedan början av juni 2014 (på samma sätt som sist). Då vi lyckades hade jag tagit DHEA i 3 månader.

Nu var det så länge sedan jag läste här, december 2012 blev jag gravid och då låg inte fokus på denna tråd längre. Jag har läst att man skulle ta DHEA 3 månader och sedan hålla upp 3 månader för att få maximal effekt. Det syntes råda delade meningar om detta (eller inte finnas något enhetligt svar). En del verkar ha tagit det mer än 6 månader i sträck.

Orkar inte läsa igenom hela tråden bakåt, tar för långt tid så därför undrar jag vad ni som fått Prasteron utskrivet på riktigt sätt genom läkare i Sverige, vad ni fått för ordination? Alltså 3 månader och sedan uppehåll 3 månader eller 6 månader på raken. Vidare undrar jag om ni kan tipsa om någon läkare som skriver ut Prasteron på recept i Stockholm, så att det går på högkostnadsskyddet? Min gynekolog ville inte göra det då jag i december 2012 fick 12 ägg, gången innan 6 ägg (på exakt samma dos). Det är ju dock ett tag sedan.

Har skapat en tråd för oss som bor i Stockholm och ska göra IVF i höst, det borde finnas många.

• Katt12

SL, jag har oxå beställt min ProgesterAll på nätet så inga tips om över disk tyvärrRynkar på näsan.

Sthlmsmil, har fått prasteron utskrivet tidigare men inga direktiv på hur länge jag skulle ta det, tyvärr. Kanske ngn annan har input. (Jag tålde tyvärr inte tabletterna, så det blev ingen fortsättning.)

• Katt12

Jag tar ju sedan en månad DHEA fr DHEA.com och har nu gjort en första uppföljningsmätning. Som ni kanske minns provade jag 7 Keto som bara gav en svag ökning av DHEA men desto större ökning (skyhögt!) av testosteron, så det var lite nervöst att ta prov nu för att se vad som hänt efter att jag beställt på nätet.

DHEA värdet nu var 6,6 och testosteron rimliga 1,6. Jag har bara tagit en tablett om dagen och tänkte nu öka på dosen. Jag har haft väldigt lågt DHEA innan så 6,6 kändes som en bra start, men jag ser i tabellerna att man kan ha uppemot 30, så det är väl lika bra att öka på? Har någon fått ett utlåtande från läkare vad som är en lagom nivå att sträva efter?

• Katt12

Hej igen, inser nu att provet var mätt i mmol/L, inte nmol/L. Då är normalintervallet upp till 9,2. Kanske bäst att börja med en extra tablett varannan dag och se vad som händer.

• germany

Katt 12 - Vad bra att DHEA-s provet visade ett värde över ref.värdet, samt att testosteronet var ok. Tror det är bra om du tar mer än 1 tablett och varannan dag låter som en bra ide.Glad

När du tog provet, hade du nyligen tagit en tablett då?

På vilken cykeldag tog du ditt DHEA-s?

• Stockholmsmilen
    Katt12 skrev 2014-08-07 15:48:09 följande:

SL, jag har oxå beställt min ProgesterAll på nätet så inga tips om över disk tyvärr.

Sthlmsmil, har fått prasteron utskrivet tidigare men inga direktiv på hur länge jag skulle ta det, tyvärr. Kanske ngn annan har input. (Jag tålde tyvärr inte tabletterna, så det blev ingen fortsättning.)

Var det Falukliniken? Om det är någon läkare i Stockholm som skrivit ut, så Inboxa gärna mig. Någon annan som vet hur länge/på vilket sätt det är bäst att ta dhea?
  • Katt12

Germany, jag hade tagit min morgondos ca tre h innan provet, slog mig efteråt att jag nog borde väntat m den... Men är ändå nöjd m utv eftersom detta är första menscykeln med denna typ av DHEA. Innan dess var mina nivåer bottenlåga:( Har du märkt stor skillnad vid provtagning beroende av om du tagit tablett el ej?

Jag börjar m en tablett extra varannan dag så snart mensen kommer, bli nog idag el i morgon.

Dessutom har jag låga progesteron värden och det är ju absolut inte heller bra... Ngn som vet hur man får upp dem på ett effektivt sätt?

Sthlm, inboxar dig.