• pethra82

två pojkar= tredje oxå pojke (80%)????

hej! jag läste för ett tag sedan att om man har två pojkar eller flickor så är risken/chansen 80% att även det tredje barnet blev av samma kön?? roligt att höra vad eran erfarenhet är av detta (själv eller bekant mm.)
    finns det någon statestik över detta?
    *nyfiken*

• Svar på tråden två pojkar= tredje oxå pojke (80%)????
  • pethra82

det verkar ju stämma dethär... spännande o se=)
    neej.. kom på att min sambos farbror faktiskt har två pojkar och tredje tös

det va nämnligen min sambos farmor som sa när jag väntade elliot (innan vi viste att han va en kille) att ni får pojke, pojke, flicka!! det vet jag.. spännande

• mimmipigg

Jag var helt övertygad tidigare om att det var så - att många av samma kön ökade chansen för ytterligare barn att ha samma kön. Tänkte att det kanske kunde vara biologiskt så att ett visst par har såna förutsättning att det t ex är större chans att en tjejspermie kommer först till ägget.

Men sen hittade jag en artikel från SCB (statistiska centralbyrån) där det enligt statistiken inte var så... ska kolla om jag hittar länken.

• pethra82

Tilia: ja det kanske kan vara så.. men jag vet att det är många på min sambos sida som fått pojke, flicka, pojke och pojke, flicka, flicka.. alla kan väl inte fått mf som dom inte vetat om?

• pethra82

mimmipig: Jaa! skulle ju vara jätte roligt att läsa

• Trixie 74

Hej! Jag tror inte den teorin stämmer. har alldeles för många runt mig som fått pojke och sedan en flicka. Min pappa är tex en av 3 brödrar och sist kom en flicka . En annan familj hade 4 söner och sedan den femte var en tjej. Men man kan ju aldrig veta.

• MAGU

I våran släkt så har man fått pojke,pojke, flicka i FEM generationer! Dessutom så är det INGEN i våra släkt som inte fått något av båda könen av tre graviditeter. Så vi får se om jag blir den första som bryter mönstret och får tre av samma kön...

• mammaE

Jag surfade runt för att leta bevis för detta och vad jag fick fram var att det är 50% chans för endera könet oavsett vilket man har innan. Hittade en artikel på scb men den handlade om att det till stor del var de som fått barn av samma kön som gick vidare och skaffade fler. Kan tillägga att jag har två äldre bröder och en tvillingsyrra så jag tror inte riktigt på den där föda pojke först teorin

• basio

Min mamma fick först två pojkar och sen kom jag! Så två pojkar och en flicka. Vet flera andra som har just den kombinationen. Själv har jag två pojkar, men min man har först en flicka och sedan våra två pojkar. Innan vår första son hade jag två missfall så om teorin angående det stämmer kanske jag fortfarande har chans på en flicka...

Läste på aftonbladet.se att om man försökt länge att bli gravid så får man en pojke... för varje år man försökt få barn så ökar chansen för en pojke med 4%. Vi försökte i 2½ år att få vår första pojke... detta skulle bero på att kvinnor som har svårt att bli gravida ofta har ett tjockare slidsekret och därmed är det pojkspermierna som klarar bäst att ta sig igenom det. Hittar tyvärr inte artikeln just nu...

• mia966

Jag tror mer på att det e killarna som avgör... vissa killar har mycke pojk-spermier och vissa mer flickspermier.. Det e min teori låter rätt logiskt varför vissa familjer får bara pojkar, eller flickor och vissa familjer får mer blandat..

• pethra82

ja.. roligt med flera teorier..
    fast vi väntar våran andra pojk nu och vi försökte 1 mån med elliot och med plutten i magen försökte vi i 4 mån.. likadant för min syster... båda på första försöket (har två pojkar oxå) så jag håller nog med mia att det kanske kan vara hur killen "killar" är.. min sambo säger att han bara har tjej spermier så jag är helt förstummad över att vi ska få en kille till *hehe*

Svar på tråden två pojkar= tredje oxå pojke (80%)????