• pethra82

två pojkar= tredje oxå pojke (80%)????

hej! jag läste för ett tag sedan att om man har två pojkar eller flickor så är risken/chansen 80% att även det tredje barnet blev av samma kön?? roligt att höra vad eran erfarenhet är av detta (själv eller bekant mm.)
    finns det någon statestik över detta?
    *nyfiken*

• Svar på tråden två pojkar= tredje oxå pojke (80%)????
  • GlitterSarah

men äre inte så att spermien bestämmer könet? min sambo har två söner sen innan, så det betyder alltså att vår lilla plutt är en pojk?=)
    finns det de män som bara har pojkspermier och de som bara har flickspermier???hmm?

• Tredje gången gill

MIA966 vet du med säkerhet att vissa män har fler pojk- eller flickspermier eller är det bara som du tror? Eller är det någon annan som vet hur det ligger till med den saken? JÄTTENYFIKEN!!!!!!

• mia966

Nej jag har ingen aning.. men visst skulle det kunna vara så?? Tycker själv att det låter rätt logiskt.. Men man vet aldrig

• Madame Mom

Jodå... visst är det så.. Jag tror i och för sig inte att nån man har bara tjejspermier eller bara killspermier, men helt klart har en del män överflöd av den ena sorten..

Första ggn man är gravid är det 51% chans att det blir pojke och 49% chans att det blir flicka... (Det föds nämligen fler pojkar än flickor)
    När man sen väntar andra barnet är det samma siffror som gäller... MEN om man blir gravid en tredje gång (med samma man alltså) och man redan har två av samma kön, så är chansen mycket större att det blir samma igen. :)
    Lite kul det där faktiskt. Jag har en pojke som är tretton från ett tidigare förhållande, och med min nuvarande sambo har jag tre tjejer.. Han har sen innan en pojke på 14 år och en flicka på 12 år.. så han har alltså tillverkat 4 tjejer på raken.. Nu väntar jag vårt 4:e barn och det ska bli väldigt spännande att se om det är ännu en liten tjej...

• pethra82

ok..
    fast nu måste jag ju säga att jag faktiskt tvekar på att det är så.. (att det är 80% chans/risk att tredje blir samma kön)
    Finns ju faktiskt mer belägg för att det INTE är så än att det är så.... är så kass på att söka på nätet men vart gick ni hänn för att söka på såna här saker??
    scb??

• mammaE

Estrell: Var hittar du den infon? Jag har oxå förgäves sökt på nätet men lyckats bara få fram att det skulle vara ca 50 % inte 80 som det verkar vara. En liten fråga till varför skulle det vara 50% att det andra barnet blev av samma kön som det första och sen helt plötsligt så blir det 80% om man har två av samma. Känner mig lite förvirrad av statistiken.

• Anna81

fast det beror ju på x och y kromosomerna, kommer inte riktigt ihåg men vi tjejer har bara Y kromosomer tror jag att det var, killarnas spermier har både och så det gäller ju för den snabbate att hinna fram, kommer det fram en Y spermie först så blir det en flicka och om det kommer en x spermie som blir det en pojke.

Vad jag kommer ihåg från skolan så är pojk spermier snabbast och flick spermier lever längre så det bror på när man blir befruktad.

• estrell

MAMMA E: Min mamma jobbar på sjukhus och fick den informationen av läkarna där. Ska se om jag hittar info på nätet oxå, får återkomma...

• lajjalo

det beror väl också på miljön i slidan. vissa kvinnor har en miljö som gynnar pojkspermier och tvärtom...
    jag fick tre flickor (de var iofs enäggstrillingar), sen en son och nu undrar man ju vad det här är för en typ...

Svar på tråden två pojkar= tredje oxå pojke (80%)????