• Gäspan

Varför blir man hemlös?

Jag är intresserad av dina åsikter om varför man blir hemlös. Jag har själv arbetat med hemlösa och sett att det finns en stor variation inom gruppen. Men vilka åsikter om hemlösa har du? Och vilka fördomar har du?

• Svar på tråden Varför blir man hemlös?
  • Jenny S

Är inte så hemskt insatt i förloppet men en kille som jag pratade med berättade att han blev arbetslös helt appropå.
    Han kunde inte betala alla räkningar vissa månader utan fick prioritera. Det blev en nedårgående spiral. En dag stod han på gatan.
    Detta tog honom endast 7 månader.
    Inga droger, inget knas. Bara ett Svenssonliv!

• puss

ja, det är ju så många "drabbade" vil se det.
    inget är ders eget fel eller ansvar.

• LindizJ

Maya S:
    Självklart så har alla säkert olika historier för varför de blir hemlösa. Men missbrukare har väl inte blivit tvingade att missbruka. Om man är nära att bli bostadslös så borde det ju vara motivation till att skärpa sig. Iof är det väldigt lätt att säga när man inte varit i närheten av såna problem själv men ändå...kan du inte ändå förstå litegrann att man kan resonera så också?

• MayaS

Puss:
    Bara det du skrev nu är juh en fördom. Det är deras eget "fel"??
    Idag är det väldigt lätt att neka någon bostad... kan man inte lämna någon form av borgen om man har betalningsanmärkning får man ingen bostad.. vad gör man då?

Får man ingen ersättning/bidrag någonstans ifrån vad gör man då??

• puss

missbrukare behöver inte heller vara hemlösa.
    det finns MASSOR av trestegsboenden och andra insatser.
    de behöver inte ens lämna urinprov på en del boenden.

• LindizJ

Jenny S: Oj, sånt tror man ju inte händer. Ska inte socialen hjälpa till om man inte har förmågan att betala själv?

• Indianica

Har träffat en del hemlösa och ja, vägen dit är lång tror jag, oftast

Ofta har de fått en del chanser av soc, bostäder och så, men att de blivit vräkta sedan grannar klagat på missbruk. Socialtjänsten kan väl då inte riktigt ge hur många bostäder som helst till någon som misssköter den hela tiden...iofs borde de kunna sköta inbetalning av hyra tycker man, om personen har socialbidrag alltså. Men ofta har de någon form av sjukpension är min erfarenhet (fördom) och då går väl hyrespengar ofta till sprit och så...de "röjer" i lägenheten, grannar klagar osv...till slut blir de vräkta igen och i övergången till annan bostad eller behandlingshem kan de vara bostadslösa i perioder...men även om de har bostad kan de fortsätta vara uteliggare, faktiskt. Har träffat en kvinna som hade bostad 2 mil ifrån stan, men eftersom hon hade sina f.d "uteliggarkompisar" som drack inne i stan sov hon i portar mm tillsammans med dem efter att de umgåtts på dagarna då det blev för långt och bökigt att åka hem...så tokigt kan det gå för en del iaf.

Men många kämpar säkert och har haft "otur" med myndigheter och så kanske. Eller är psykiskt förvirrade och inte får plats på boenden för psykiskt sköra. Att mentalsjukhusen bara togs bort är inte bara av godo...

• Bellans mamma

Jag har inga fördomar mot hemlösa, jag tycker mest synd om dom. Vi kan ju alla hammna där en dag, man vet ju adrig vad som kan hända, det kan ju räcka med att man förlorar jobb och bostad så står man där och det är nog inte så lätt att ta sig därifrån för hur många arbetsgivare anställer en hemlös?
    Många tar ju förgivet att dom är missbrukare allihopa, men så är det ju inte alls eller har jag missuppfattat helt?

• puss

maya, ja att neka nån bostad är lätt.
    varför blev de av med den de hade?
    varför blev de vräkta? problemet är inte att de inte får nån bostad, problemet är att de inte klarar av att ha en.

• puss

bellans mamma; ja, om man förlorar sin bostad så är man ju bostadslös...

Svar på tråden Varför blir man hemlös?