• Yori

Sekundärt barnlös?

Eftersöker fler sekundärt barnlösa som vill heja på och stötta varandra!

För allas trevnad vill jag förklara ordets innebörd. Sekundär barnlöshet innebär att familjen har barn och önskar fler, utan att lyckas. detta är inte samma sak som primär barnlöshet där det inte finns några barn i familjen.
    Undanbeder alla frågor utifrån mitt tidigare stycke om frågor om vad en familj är för mig osv. en familj behöver inte vara biologisk eller med ett heterosexuellt par. Här är alla längtande sekundärt barnlösa människor välkomna.

Jag själv har en son på 3½ och 4 MF i bakfickan...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-16 00:34
    vill bara förtydliga för dig som kika in här och känner att du stör - Det gör du absolut inte. vi säger inte nej till någon som vill skriva en rad, primärt som sekundärt barnlös eller vad du än är! Alla är välkomna. dock finns det väldigt många "primärt barnlösa-trådar" och där får inte sekundärt barnlösa vara med, därav denna tråd! Så välkommen att störa - vem du än är!

"Säg till om jag stör sa han när han steg in, så går jag med detsamma.
    Du inte bara stör, svarade jag, du rubbar hela min existens. Välkommen." - Eeva Kilpi

• Svar på tråden Sekundärt barnlös?
  • AlexandraViberg
    FruIngo skrev 2012-07-03 23:01:56 följande:
    Jag och min man har en son född 2007. Vi har nu försökt få till ett syskon i 1,5 år. Har det senaste året lyckats blivit gravida 3ggr men slutat i mf när jag gått in i v.7 Var hos gyn 19/6 o kollade slemhinnor, livmoder, äggledare osv, allt såg bra ut. Fick trombyl utskrivet som jag ska börja äta vid nästa plus på sticka. Men de tog även hormon- och sköldkörtelprover, vet någon när man brukar få svar på dessa prover??
    Nä, vi har fått en tid för provsvar inbokad efter deras semester, den första dagen de är tillbaka. Antar att de har svaren nu men de är ju inte där. Samt att vi ska spola min äggledare samtidigt. De vill ge oss alla svar. Men i vanliga fall så brukar det inte ta mer än en vecka att få svar! Jag har gjort ett sköldkörtel test tidigare och det har då tagit en vecka att få brevet hem med svaren!

Men vissa läkare vill ju ta det med en muntligt och behöver då boka tid.
    Sophie 070212, X Jan-12, höger äl rök!
  • saua83

Här vill jag hänga! =) Har en dotter på 2 år som blev till enkelt på tredje försöket. Nu har vi försökt få till ett syskon till henne sen i julas, går inge vidare, var hos gyn i maj som konstaterade att jag har PCO. Nu har vi till augusti på oss att bli gravida själva annars ska det göras en mer omfattande utredning. Gynekologen trodde att det kunde hjälpa att gå ner lite i vikt bara för att få mer regelbunden ÄL men det är banne mig lättare sagt än gjort, speciellt nu i semestertider.

• AlexandraViberg

Längesedan någon skrev här! Men jag undrar om någon blev sjuk efter att ha fött första barnet?

Jag fick sepsis (barnsängsfeber/blodförgiftning) och låg inne i nästan en hel vecka.. har hört att det kan göra en infertil. Jag blev kejsarsnittad.. någon annan med problem som vart sjuk efter att ha fött barn?

• Yinsan

Alexandra, när skulle ni få provsvaren?

Jag blev inte sjuk vid förlossningen men fick hösten 2010 en blodfylld cysta som sprack och alla säger att det inte har någon betydelse för fortplantningen men min cykel blev helt konstig efter det så tror ändå att hela 2011 gick åt att få ordning på kroppen igen, nu är cykel regelbunden igen men inget plus för det...

Tid i sept för utredning, vet inte om jag vill/vågar längre, det blir ett så stort steg att ta på något sätt... Samtidigt som jag vill ha en bebis till och det helst igår!

• AlexandraViberg

Vi ska få provsvar på måndag! :S läskigt!

Ja, jag tror ju att allt på något sätt kan påverka. Är äggledaren blockerad så är jag helt övertygad om att det är pga sepsisen jag hade. Jag var så oerhört sjuk, min läkare på vårdcentralen tog typ blodtryck och kollade puls, bad mig ligga kvar för att han skulle ringa ambulans. Sen var jag utslagen i flera dagar, fick dropp och andra mediciner, kunde inte ens amma mitt barn utan att någon höll det mot bröstet för att jag var så kraftlös. Trodde på allvar att jag skulle dö. Det trodde nog mamma med som fick vara med och bo i mitt rum på sjukhuset för att någon skulle ta hand om bebisen (barnet pappa är... störd)

Det är klart ni vill och vågar! Det känns läskigt och ibland jobbigt men det känns samtidigt skönt! Är det något fel så är det ändå inget ni kan göra själva för att påverka. Då är det som det är och det är bra att få veta vad det är och få hjälp. Även om det är hemskt att höra, såklart. Läkarna är duktiga!

Ni vågar! <3

• foto

Hej,
    Hoppar med här, har en son på 3,5år som kom till på första IVF, har nu gjort 2st FET men som tyvärr inte resulterat i graviditet än. Vi har nu ett embryo kvar, och har tänkt sätta in det till våren och om det misslyckas så får det troligen vara nog, då får vi vara tacksamma för vårt härliga underverk.  

• smulanjag

Hej ! Nu måste jag skriva av mig, jag orkar bara inte mer!!.  Har en son född mars 2011. Sedan jag slutade amma i november förra året och fick tillbaka ägglossning så har vi försökt få ett syskon till honom. Månad efter månad går, snart ett år och inget händer!!. Vi har tillochmed provat 2 kurer med pergotime eftersom det hjälpte oss att bli gravida med sonen men det blev inget. Blir psykiskt knäckt av det här. En efter en av de i föräldragruppen och bekanta med barn i samma ålder som sonen blir gravida. Jag orkar inte höra mer, varför blir det inget!!!?

• skjuter illa

Hej hej här har ni en till som inte lyckas bli gravid. Har försökt nu i ett år men mer aktivt i 9 månader. Men har under mina 4,5 år med min sambo aldrig använt skydd/preventivmedel o inte varit väldigt försiktiga så kanske har vi varit sekundärt barnlösa längre..
    Vår dotter är 3,5 år o var en oplanerad överraskning. Jag är 36 år o känner att jag har åldern emot mig. Väldigt stressande. Just nu har vi en paus i barnverkstaden för jag orkar helt enkelt inte med ännu en månad av väntan o besvikelse. Ska göra en större gynkontroll den 25e oktober så tills dess ska jag bara slappna av, ta ett steg tillbaka o få ett avstånd o perspektiv till allt det här.
    Som några skriver så känner man sig psykiskt knäckt o ganska värdelös som inte lyckas bli gravid när vänner o bekanta i omgivningen föder både 2, 3 o 4 ungar på löpande band. Va fan liksom? Jag har regelbunden ägglossning o mens, alltid haft. Jag har några kilo för mycket (vem har inte det...?) men motionerar o äter både bra o varierat. Jag dricker sällan, röker inte. VAD ÄR PROBLEMET?

• Stjärn

Hej, jag har en son på 6 år. Vi har försökt få ett till barn i 4,5 år nu.
    Eftersom jag har endometrios även i äggledare och på äggstockar (sammanväxter) kan jag inte bli gravid på annat sätt än med IVF, som är dyrt.

Självklart har vi gått igenom op, utredningar, mm. Bryr mig inte längre när man ska upp i en gynstol, den där jobbiga känslan man hade när man var gravid första gången och var tvungen att göra gynundersökningar, den har bytts till oro hur ivf:n kommer gå, och om ev graviditet ska fortsätta eller bli ett nytt mf/ma.

Av 6 återföringar har jag blivit gravid 3 ggr, men det har slutat i missfall. Nu ska vi testa Danmark, vi gör lång nedreglering i 2 månader innan vi åker dit för IVF.

Folk har slutat fråga oss om vi inte ska skaffa fler barn, eftersom tiden har gått och alla som fick barn samtidigt som vi fick vår son, redan har fått 1 eller 2 barn till.

Känns som att Sverige ligger långt efter andra länder när det gäller fertilitetsutredningar och IVF, här kör de ungefär samma behandling för alla som gör IVF, istället för att anpassa behandligen mer efter det som orsakar infertiliteten. Det känns mycket bra att testa Danmark nu.

Svar på tråden Sekundärt barnlös?