• Yori

Sekundärt barnlös?

Eftersöker fler sekundärt barnlösa som vill heja på och stötta varandra!

För allas trevnad vill jag förklara ordets innebörd. Sekundär barnlöshet innebär att familjen har barn och önskar fler, utan att lyckas. detta är inte samma sak som primär barnlöshet där det inte finns några barn i familjen.
    Undanbeder alla frågor utifrån mitt tidigare stycke om frågor om vad en familj är för mig osv. en familj behöver inte vara biologisk eller med ett heterosexuellt par. Här är alla längtande sekundärt barnlösa människor välkomna.

Jag själv har en son på 3½ och 4 MF i bakfickan...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-16 00:34
    vill bara förtydliga för dig som kika in här och känner att du stör - Det gör du absolut inte. vi säger inte nej till någon som vill skriva en rad, primärt som sekundärt barnlös eller vad du än är! Alla är välkomna. dock finns det väldigt många "primärt barnlösa-trådar" och där får inte sekundärt barnlösa vara med, därav denna tråd! Så välkommen att störa - vem du än är!

"Säg till om jag stör sa han när han steg in, så går jag med detsamma.
    Du inte bara stör, svarade jag, du rubbar hela min existens. Välkommen." - Eeva Kilpi

• Svar på tråden Sekundärt barnlös?
  • tvåem

Okara: även om vi var helt säkra på att detta skulle bli sista försöket, har vi smått diskuterat att byta klinik och göra ett försök på den andra kliniken i Göteborg.... Men vi får se hur det går först med allt på fredag! Att gå vidare med ex ÄD känns inte aktuellt för vår del, och det TROTS att jag har en tvillingsyster som själv säger att hon kan bli donator Jag hoppas nog fortfarande innerst inne att det på något mirakulöst vis ska ha mognat på sig ett par ägg till.... Frågade min klinik om prednisolon, men de tvärvägrar skriva ut något som inte är vetenskapligt bevisat.

• Peccatrixie

Hejsan!

Jag hoppar in här hos Er. 

Har två fantastiska barn , 7 & 10 år . samt två änglaflickor som skulle fyllt 6 år i år <3

Har försökt få barn sedan vi förlorade våra flickor.... men inget ännu... 
    eller inget ska jag nog inte säga... ett flertal missfall har vi ju fått till :'(

Tänkte prova munkpeppar, har ngn här provat det?

Vi påbörjade utredning för ca 18 månader sedan.
    dock inte kommit så långt, några blodprover & ultraljud...

Kram :)

Sluta aldrig drömma, sluta aldrig be, sluta aldrig hoppas för under kan ju ske
  • Kingston

Hoppar in här i hopp om att få dela lite tankar med andra "som mig/vi".

Just nu blir jag bara så otroligt ledsen och förbannad på alla som ringer för att tala om att dom är gravida!
    JO jag är glad för deras skull och självklart unnar jag dom det!
    Men man kan inte låta bli att bli avis...
    Ska man känna såhär hela livet (om man aldrig lyckad få till den där 2:an) varenda gång någon skall lämna sådana besked?
    Orka?!?!

• Pluto02

Hej. Har en liten fråga. Jag har 2 barn med en man. Och fick en liten pojk med min nya make för ca 1 1/5 Och han kom till på första försöket. Mina andra två kom till på första och andra Försöket. När vår son var ett halv år började vi igen och nu ett år sedan Har det inte blivit nåt. Och en liten fråga till er. Vad får man för hjälp om vi nu väljer att gå vidare? Nu menar jag vad får man för hjälp innan man får börja betala själv? Med vänlig hälsning, ida

• Miniängel
    Pluto02 skrev 2013-11-29 07:45:10 följande:
    Hej. Har en liten fråga. Jag har 2 barn med en man. Och fick en liten pojk med min nya make för ca 1 1/5 Och han kom till på första försöket. Mina andra två kom till på första och andra Försöket. När vår son var ett halv år började vi igen och nu ett år sedan Har det inte blivit nåt. Och en liten fråga till er. Vad får man för hjälp om vi nu väljer att gå vidare? Nu menar jag vad får man för hjälp innan man får börja betala själv? Med vänlig hälsning, ida

Om ni har ett gemensamt barn, så är det betala själv som gäller, landstinget bekostar inget då. så är det i alla fall i västra götalands län. kan ju skilja sig lite mellan länen, men jag tror att det skulle kunna vara samma överallt. Lycka till!
    En önskan som blev sann
  • Kingston

Pluto02:
    Precis som miniängel skriver så är ni inte berättigade till någon hjälp alls då ni har gemensamma barn sedan tidigare...
    Den bittra verkligheten tycker jag :(

• Beckaa
    Pluto02 skrev 2013-11-29 07:45:10 följande:

Olika i olika landsting. I östra Götaland får man hjälp med stimulering men inte ivf även om man har tidigare barn tillsammans.
  • miap01

Hoppar in här...

Vi har två gemensamma barn födda 07 och 09. Började försöka på trean för ca 2 1/2 år sedan och det har resulterat i tre missfall 1 i V8 och två sena som upptäckts i v 12.

Har genomgått utredning m vul samt blodprover, kromosom analyser mm. Allt ser normalt ut.

Börjar likt andra bli så trött på detta, folk runt omkring som ynglar av sig till höger och vänster, de är så värda det men vi vill ju också. Är så rädd att bli bitter :(

Det senaste året har liksom sexet blivit ett arbete, sexa fem dagar varje månad runt äl sen 'semester' tre veckor.... Blää

Nu funderar vi på att vända oss privat! Kan de hjälpa oss även om vi inte har några 'fel'?

Någon som är oförklarligt sekonder barnlös (eller hur man nu ska säga) som får hjälp med ivf el liknande?

• Moolie

Hej!

Min man har gjort en vasektomi tidigare. Så jag är varken primär eller sekundär... Hoppas det är okej ändå...

Just nu är jag så rädd inför äggplocket att jag ,i skrivande stund, gråter. Min man ber om ursäkt varenda gång han ser mig såhär.. Men jag vill inte ha en ursäkt.. Jag vill ha ett barn... Smärtfritt... Komplikationer får man givetvis räkna med, men detta är så onödigt...

Mina känslor tidigare har inte varit såhär... Men nu när det bär av så börjar jag ångra mig... VILL jag verkligen detta?? Klart jag vill!! Men VILL jag verkligen gå igenom detta?? Klart jag vill!! Eller??

Jag känner mig SÅ ensam just nu... Har två ytliga vänner som gjort IVF. Men deras historier lugnar inte ner mig...

Ville bara spy av mig...

• Moolie
    Moolie skrev 2013-12-21 21:27:26 följande:

Hej!

Min man har gjort en vasektomi tidigare. Så jag är varken primär eller sekundär... Hoppas det är okej ändå...

Just nu är jag så rädd inför äggplocket att jag ,i skrivande stund, gråter. Min man ber om ursäkt varenda gång han ser mig såhär.. Men jag vill inte ha en ursäkt.. Jag vill ha ett barn... Smärtfritt... Komplikationer får man givetvis räkna med, men detta är så onödigt...

Mina känslor tidigare har inte varit såhär... Men nu när det bär av så börjar jag ångra mig... VILL jag verkligen detta?? Klart jag vill!! Men VILL jag verkligen gå igenom detta?? Klart jag vill!! Eller??

Jag känner mig SÅ ensam just nu... Har två ytliga vänner som gjort IVF. Men deras historier lugnar inte ner mig...

Ville bara spy av mig...

Tillägger att han har barn sedan tidigare...! Där kommer det sekundära in...
Svar på tråden Sekundärt barnlös?