• saaaaaaaaaaara

hur mycket pengar får ni i månaden?

jag undrar för jag vet de som får hela sitt barnbidrag och om man jämför så får jag jätte lite och tycker jag borde få mer efter som de får barnbidrag och specialbidrag och tjänar pengar.. inte frågat om jag kan få mer för om jag frågar om jag får låna pengar så säger de att jag ska spara men tar flera månader och då finns de som jag vill köpa inte kvar.... rösta vad ni får eller vad ni fick eller vad era barn får eller skulle fått om de var 15 år!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden hur mycket pengar får ni i månaden?
  • mlinz

Jag fick hela när jag gick på gymnasiet, innan se fick jag en femtiolapp i vecka att köpa lördagsgodis för :p

• virre85

Jag fick hela barnbidraget från det att jag började högstadiet, men då fick jag stå för allt själv med.
    750kr tror jag det låg på då 

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • annca
    mrsStatham skrev 2012-04-17 10:55:53 följande:
    Egna pengar ska man få först när man kan räkna ut hur mycket växel man får tillbaka och hur många kronor en 60% rabatt motsvarar.
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Purpurbräcka

När jag gick i gymnasiet (Jag har för mig att det är den åldern du är i TS) en gång på stenåldern så fick jag hela studiebidraget.

Det skulle då räcka till alla kläder, inklusive jackor och skor, och till de nöjen som inte var gemensamma familjeaktiviteter. Prylar jag ville ha köpte jag också för egna pengar, men jag fick även en del grejer på jul och födelsedagar.

• veh

Hela barnbidraget, det fick jag. Kläder och kostnader för sportaktiviteter, samt skolrelaterade grejer (typ block, penna, miniräknare för gymnasiet) betalade föräldrarna. I övrigt fick jag betala kläder själv, kunde ibland förhandla om det inte räckte, t.ex. när jag helt bytte storlek och inte hade råd att byta ut hela garderoben... Samt aktiviteter som inte var med familjen. Dvs gick familjen på bio blev jag bjuden, ville jag gå med en kompis fick jag betala själv...

En förutsättning var att jag jkälpte till hemma, jag fick vissa ansvarsområden som jag skulle sköta. Ett tag hade jag gräsmattan och diskbänken, men jag tyckte det var smidigare med badrummen och bytte

• skogsvitter
    Purpurbräcka skrev 2012-04-17 11:56:40 följande:
    När jag gick i gymnasiet (Jag har för mig att det är den åldern du är i TS) en gång på stenåldern så fick jag hela studiebidraget.

Det skulle då räcka till alla kläder, inklusive jackor och skor, och till de nöjen som inte var gemensamma familjeaktiviteter. Prylar jag ville ha köpte jag också för egna pengar, men jag fick även en del grejer på jul och födelsedagar.
    Nej man börjar gymnasiet det år man fyller 16 år så i TS fall handlar det om högstadiet (åttan eller nian beroende på när på året hon fyller).
  • Mornie Alantie

Jag fick inte ett rött öre i fickpengar under min uppväxt. Så länge jag bodde hemma gick allt barnbidrag och studiebidrag till min mor. Mat och kläder fick jag givetvis, men märkeskläder och nöjen var inte att tala om. Familjens ekonomi tillät inte sådant.

När min dotter blir tonåring kan jag tänka mig att hon får en del av eller till och med hela barnbidraget om hon är skötsam. Med det kommer dock förpliktelser. 1000:- per månad på godis och nöjen är absolut inte ok utan då ska mobilen, större delen av kläder, biobiljetter och liknande tas från dessa 1000:-. Jag kommer också kräva att skolan sköts och att barnet gör en rimlig mängd arbete i hemmet. Pengar är inte gratis, det tror jag att alla mår bra av att lära sig.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • mlinz

Ja just ja, när jag gick på gymnasiet och fick hela så hade jag flyttat hemifrån, så den tusenlappen täckte mat osv också. Tänk om man kunde vara lika sparsam nu :p

• Heisan

Mina tonåringar 13 o 14 år får 200:-/veckan. Det enda kravet jag har på dem är att de ska sköta skolan ordentligt.

När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • Purpurbräcka
    skogsvitter skrev 2012-04-17 12:06:39 följande:
    Nej man börjar gymnasiet det år man fyller 16 år så i TS fall handlar det om högstadiet (åttan eller nian beroende på när på året hon fyller).
    Oj, det var värst vad slarvigt jag läste trådstarten! Jag hade för mig att jag läst i en annan tråd att hon var 16...

Hur som helst så tycker jag inte att man ska låta ens barn ta ett större ekonomiskt ansvar än vad de klarar av. Innan jag fick hela studiebidraget så hade jag under ett år eller två en separat klädkassa som jag fick hantera själv men inte köpa något annat än kläder för. Utöver det så hade jag en månadspeng på 150:- som jag fick göra vad jag ville med.
Svar på tråden hur mycket pengar får ni i månaden?