• saaaaaaaaaaara

hur mycket pengar får ni i månaden?

jag undrar för jag vet de som får hela sitt barnbidrag och om man jämför så får jag jätte lite och tycker jag borde få mer efter som de får barnbidrag och specialbidrag och tjänar pengar.. inte frågat om jag kan få mer för om jag frågar om jag får låna pengar så säger de att jag ska spara men tar flera månader och då finns de som jag vill köpa inte kvar.... rösta vad ni får eller vad ni fick eller vad era barn får eller skulle fått om de var 15 år!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden hur mycket pengar får ni i månaden?
  • Spazy

Ja, Jag får hela barnbidraget men då lever jag långt ifrån som dig. 

Jag bor i en lägenhet, vilket innebär att jag lagar maten själv, tvättar, städar och handlar själv. Jag använder varken el, vatten eller mat hos mina föräldrar och därför har de inget behov av att behålla pengarna eftersom de varken försörjer mig ekonomiskt eller husligt (städa, tvätta, laga mat).

Du säger att du inte kostar mer än 1000 kr i månaden. Det är FEL! Tusen kronor skulle inte ens räcka en halv månad. Mat är dyrt, men det är helt okej att tro att det inte alls kostar, om man inte har föräldrar som visat en hur det går till att ha ett hushåll. När jag var liten och min mamma var arbetslös så kunde hon komma och säga "Nu får du sluta duscha en timme per dag, kolla hur hög vattenräkningen är!" I och med det lärde jag mig att det kostar pengar att leva, och att man ska vara sparsam med mat, kläder och t.ex vatten. Om man går på toaletten behöver man inte använda en hel näve tvål, som jag gjorde när jag var 5 år för det var sååå kul att se det skumma i hela handfatet.. Man behöver inte äta den där extra portionen när man är så mätt att man håller på spy men maten är så god. Istället sparar man den till lunch dagen efter. 

Jag tar ansvar för de pengar jag får och jag är väl medveten om vad saker kostar. 
    Jag får 1050 kr i månaden för att jag inte bor hemma, mina föräldrar försörjer mig inte. Men då är det MITT ansvar att se till att jag har råd att bo.  Och det har jag inte med de 1050 kronor jag får. Varje månad för jag över 300 kr på mitt sparkonto och 750 kronor återstår. 

Hyran: 3000 kr
    Genomsnittlig kostnad el: 300 kr
    Badrumsprodukter: ca 300 kr (Behöver inte köpa tvål, schampo, tandkräm, deo varje månad)
    Mat: 1500 - 2000 kr. Jag äter inte lunch varje dag, men även smörgåsar, mjölk, smör, pålägg kostar.
    Telefon: 200 kr
    Summa: ~5300-5800

Sen finns det ju övriga kostnader så som kläder, underhållning (ny mobil, filmer, bio, godis, böcker, sport, resor) och så vidare som öknar kostnaderna med ca 500 kr beroende på hur ofta man handlar för eget intresse. Jag har heller inte räknat med bensinkostnader eftersom priset på det är detsamma oavsett hur många som åker. 

Och vad kan jag mer säga, Jo. Jag är 16 år, inte speciellt stor skillnad till skillnad från din ålder, men beteendet skiljer sig däremot! 

• Spazy
    iceflower skrev 2012-05-07 12:00:53 följande:
    Spazy: är nyfiken. Varifrån får du dina andra pengar än 1050 kr? Jobbar du någonstans?
    Nope, Men min sambo jobbar så han står för inkomsten. Och för att kompensera så är det jag som sköter hushållet till störst del, dvs städar, planerar hushållet osv. Jag skriver inköpslistor och sköter prioritering över vad som måste handlas, sorterar räkningar och ser till att dem blir betald, Jag dammsuger, diskar, lagar mat, dammtorkar, tvättar och viker ihop kläder osv. 

Givetvis går det ju inte att kompensera upp jobb/inkomst med att städa, men vi tycker det var den mest rättvisa fördelningen vi kunde komma på. Det går ju inte att göra så mycket när jag inte kan få jobb, men vi älskar varandra så vi vill ändå bo ihop. Och då får det bli såhär tills jag gått ut skolan (gymnasiet och ev. högskola).

Och eftersom jag sköter planeringen så har jag ganska bra koll på vad saker kostar, även fast det inte är jag som betalar än så länge. 
  • saaaaaaaaaaara
    iceflower skrev 2012-05-07 09:19:17 följande:
    Du använder mer än 1000 kr i månaden, äter du?. Du äter för ungefär 1500-2000 kr i månaden, köper du kläder?. Det går kanske 500 kr. Du duschar, det går också åt pengar och elen, du sitter ju vid datorn nu?. Hobbies kostar pengar. Allt kostar pengar. Dina föräldrar måste betala ungefär 4000 kr för dig varje månad. Om du visar att du är självständig och kan ta hand om dina pengar och inte direkt slösar pengarna på smink, godis. Kanske du får pengar av din mamma och pappa. Det är bara inte säkert.

Känner mig som en smart 16:åring.
    jag äter inte alls för över 1000 kr i månaden.. särskilt inte sen jag sluta äta kött och jag har inte pengar för att köpa kläder och är allas dator och jag köper inte godis och smink för mina 50 kr så sluta skriv OM mig för du vet INGET om mig och jag fattar inte ens vad de spelar för roll vad JAG kostar för alla som är 14/15 får endå över 50 kr och jag har inte gjort nått fel så är ingen bra förklaring! inte för jag ville ha en förklang för vet att det inte finns nån... undra bara vad andra fick för jag fattar INTE HUR ALLA i min ålder har råd med ALLT!
    Spazy skrev 2012-05-07 11:00:02 följande:
    Ja, Jag får hela barnbidraget men då lever jag långt ifrån som dig. 

Jag bor i en lägenhet, vilket innebär att jag lagar maten själv, tvättar, städar och handlar själv. Jag använder varken el, vatten eller mat hos mina föräldrar och därför har de inget behov av att behålla pengarna eftersom de varken försörjer mig ekonomiskt eller husligt (städa, tvätta, laga mat).

Du säger att du inte kostar mer än 1000 kr i månaden. Det är FEL! Tusen kronor skulle inte ens räcka en halv månad. Mat är dyrt, men det är helt okej att tro att det inte alls kostar, om man inte har föräldrar som visat en hur det går till att ha ett hushåll. När jag var liten och min mamma var arbetslös så kunde hon komma och säga "Nu får du sluta duscha en timme per dag, kolla hur hög vattenräkningen är!" I och med det lärde jag mig att det kostar pengar att leva, och att man ska vara sparsam med mat, kläder och t.ex vatten. Om man går på toaletten behöver man inte använda en hel näve tvål, som jag gjorde när jag var 5 år för det var sååå kul att se det skumma i hela handfatet.. Man behöver inte äta den där extra portionen när man är så mätt att man håller på spy men maten är så god. Istället sparar man den till lunch dagen efter. 

Jag tar ansvar för de pengar jag får och jag är väl medveten om vad saker kostar. 
    Jag får 1050 kr i månaden för att jag inte bor hemma, mina föräldrar försörjer mig inte. Men då är det MITT ansvar att se till att jag har råd att bo.  Och det har jag inte med de 1050 kronor jag får. Varje månad för jag över 300 kr på mitt sparkonto och 750 kronor återstår. 

Hyran: 3000 kr
    Genomsnittlig kostnad el: 300 kr
    Badrumsprodukter: ca 300 kr (Behöver inte köpa tvål, schampo, tandkräm, deo varje månad)
    Mat: 1500 - 2000 kr. Jag äter inte lunch varje dag, men även smörgåsar, mjölk, smör, pålägg kostar.
    Telefon: 200 kr
    Summa: ~5300-5800

Sen finns det ju övriga kostnader så som kläder, underhållning (ny mobil, filmer, bio, godis, böcker, sport, resor) och så vidare som öknar kostnaderna med ca 500 kr beroende på hur ofta man handlar för eget intresse. Jag har heller inte räknat med bensinkostnader eftersom priset på det är detsamma oavsett hur många som åker. 

Och vad kan jag mer säga, Jo. Jag är 16 år, inte speciellt stor skillnad till skillnad från din ålder, men beteendet skiljer sig däremot! 
    men guuud vad duktig du är men du vet inget om hur jag beter mig eller vad jag kan! SUCK för alla som TROR de är bättre en alla anda.. HATAR såna personer!
  • Lantani

När jag började gymnasiet fick jag hela studiebidraget, innan dess bara 200 kr/månad, som skulle täcka typ godis, bio osv.

När jag fick hela studiebidraget, så skulle det täcka iprincip allt, kläder, skor osv. Vinterskor och vinterjacka brukar mina föräldrar dock hjälpa till med någon 100-lapp! 

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Mornie Alantie
    saaaaaaaaaaara skrev 2012-05-07 23:56:23 följande:
    jag äter inte alls för över 1000 kr i månaden.. särskilt inte sen jag sluta äta kött och jag har inte pengar för att köpa kläder och är allas dator och jag köper inte godis och smink för mina 50 kr så sluta skriv OM mig för du vet INGET om mig och jag fattar inte ens vad de spelar för roll vad JAG kostar för alla som är 14/15 får endå över 50 kr och jag har inte gjort nått fel så är ingen bra förklaring! inte för jag ville ha en förklang för vet att det inte finns nån... undra bara vad andra fick för jag fattar INTE HUR ALLA i min ålder har råd med ALLT!
    Jag är vegetarian sedan många år. Det går ändå åt mycket mer än 1000 kr/månad i mat. Om du äter för mindre än 1000 kr per månad så äter du extremt lite. Sen spelar det ingen roll att alla andra också använder dator/schampo/tvål, din del kostar i alla fall. Jag antar att dina vårdnadshavare ändå ser till att du har kläder att använda? 

Har du pratat med dina vårdnadshavare om varför du inte får mer? Om inte tycker jag fortfarande att du ska göra det. Det kan finnas goda anledningar, till exempel att de inte har råd. Så var det för mig som inte fick ett öre i månadspeng, inte ens på gymnasiet. 
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Spazy

[quote] men guuud vad duktig du är men du vet inget om hur jag beter mig eller vad jag kan! SUCK för alla som TROR de är bättre en alla anda.. HATAR såna personer![/quote]

Jo, jag vet mycket om dig. Att skriva allt om sig själv på ett forum får sina konsekvenser. Men jag har aldrig påstått att jag är bättre än dig, för jag känner dig inte. Jag sa att JAG kan ta vara på pengarna, att mina föräldrar INTE försörjer mig och jag vet vad saker kostar. Därför är det inte konstigt att jag får hela summan och inte du. Om jag ska vara helt ärlig skulle inte jag heller ge 1000 kronor till någon som inte vet pengars värde och vad saker kostar. Du äter för mycket mer än 1000 kronor. Att vara vegetarian är dyrare än att äta kött också bara så att du vet. För du behöver mer grönsaker, kost tillskott och mat överhuvudtaget för att kroppen ska klara sig.  

Hur kan du stå och säga att du kostar mindre än 1000 kronor när alla VUXNA här som själv har barn säger att du kostar minst 4500 kr /månad??  

Svar på tråden hur mycket pengar får ni i månaden?