iceflower skrev 2012-05-07 09:19:17 följande:
Du använder mer än 1000 kr i månaden, äter du?. Du äter för ungefär 1500-2000 kr i månaden, köper du kläder?. Det går kanske 500 kr. Du duschar, det går också åt pengar och elen, du sitter ju vid datorn nu?. Hobbies kostar pengar. Allt kostar pengar. Dina föräldrar måste betala ungefär 4000 kr för dig varje månad. Om du visar att du är självständig och kan ta hand om dina pengar och inte direkt slösar pengarna på smink, godis. Kanske du får pengar av din mamma och pappa. Det är bara inte säkert.
Känner mig som en smart 16:åring.
jag äter inte alls för över 1000 kr i månaden.. särskilt inte sen jag sluta äta kött och jag har inte pengar för att köpa kläder och är allas dator och jag köper inte godis och smink för mina 50 kr så sluta skriv OM mig för du vet INGET om mig och jag fattar inte ens vad de spelar för roll vad JAG kostar för alla som är 14/15 får endå över 50 kr och jag har inte gjort nått fel så är ingen bra förklaring! inte för jag ville ha en förklang för vet att det inte finns nån... undra bara vad andra fick för jag fattar INTE HUR ALLA i min ålder har råd med ALLT!
Spazy skrev 2012-05-07 11:00:02 följande:
Ja, Jag får hela barnbidraget men då lever jag långt ifrån som dig.
Jag bor i en lägenhet, vilket innebär att jag lagar maten själv, tvättar, städar och handlar själv. Jag använder varken el, vatten eller mat hos mina föräldrar och därför har de inget behov av att behålla pengarna eftersom de varken försörjer mig ekonomiskt eller husligt (städa, tvätta, laga mat).
Du säger att du inte kostar mer än 1000 kr i månaden. Det är FEL! Tusen kronor skulle inte ens räcka en halv månad. Mat är dyrt, men det är helt okej att tro att det inte alls kostar, om man inte har föräldrar som visat en hur det går till att ha ett hushåll. När jag var liten och min mamma var arbetslös så kunde hon komma och säga "Nu får du sluta duscha en timme per dag, kolla hur hög vattenräkningen är!" I och med det lärde jag mig att det kostar pengar att leva, och att man ska vara sparsam med mat, kläder och t.ex vatten. Om man går på toaletten behöver man inte använda en hel näve tvål, som jag gjorde när jag var 5 år för det var sååå kul att se det skumma i hela handfatet.. Man behöver inte äta den där extra portionen när man är så mätt att man håller på spy men maten är så god. Istället sparar man den till lunch dagen efter.
Jag tar ansvar för de pengar jag får och jag är väl medveten om vad saker kostar.
Jag får 1050 kr i månaden för att jag inte bor hemma, mina föräldrar försörjer mig inte. Men då är det MITT ansvar att se till att jag har råd att bo. Och det har jag inte med de 1050 kronor jag får. Varje månad för jag över 300 kr på mitt sparkonto och 750 kronor återstår.
Hyran: 3000 kr
Genomsnittlig kostnad el: 300 kr
Badrumsprodukter: ca 300 kr (Behöver inte köpa tvål, schampo, tandkräm, deo varje månad)
Mat: 1500 - 2000 kr. Jag äter inte lunch varje dag, men även smörgåsar, mjölk, smör, pålägg kostar.
Telefon: 200 kr
Summa: ~5300-5800
Sen finns det ju övriga kostnader så som kläder, underhållning (ny mobil, filmer, bio, godis, böcker, sport, resor) och så vidare som öknar kostnaderna med ca 500 kr beroende på hur ofta man handlar för eget intresse. Jag har heller inte räknat med bensinkostnader eftersom priset på det är detsamma oavsett hur många som åker.
Och vad kan jag mer säga, Jo. Jag är 16 år, inte speciellt stor skillnad till skillnad från din ålder, men beteendet skiljer sig däremot!
men guuud vad duktig du är men du vet inget om hur jag beter mig eller vad jag kan! SUCK för alla som TROR de är bättre en alla anda.. HATAR såna personer!