• saaaaaaaaaaara

hur mycket pengar får ni i månaden?

jag undrar för jag vet de som får hela sitt barnbidrag och om man jämför så får jag jätte lite och tycker jag borde få mer efter som de får barnbidrag och specialbidrag och tjänar pengar.. inte frågat om jag kan få mer för om jag frågar om jag får låna pengar så säger de att jag ska spara men tar flera månader och då finns de som jag vill köpa inte kvar.... rösta vad ni får eller vad ni fick eller vad era barn får eller skulle fått om de var 15 år!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden hur mycket pengar får ni i månaden?
  • skogsvitter
    Mornie Alantie skrev 2012-04-19 09:32:00 följande:
    Om du inte bor hos dina föräldrar kanske det finns något mer bakomliggande som vi i tråden inte känner till som även kan påverka månadspengen. Jag tror att det är en bra idé att prata med dina vårdnadshavare. Kanske finns en anledning till att du inte får mer och om det inte finns kanske du kan förhandla dig till ytterligare en slant.
    Håller med.
  • 070104

Du är inte skyldig att få barnbidraget. Barnbidraget är inte DINA pengar, utan dina vårdnadshavares pengar.

• Lavish

Jag började få studiebidraget när jag började gymnasiet dvs vid 16 år och det var på någon dryg 1000 lapp. Innan dess fick jag 200 kr tror jag. Men detta är ju 11-12 år sen så jag antar att summan behövt vara högre för att vara likvärdig.

• 070104
    Lavish skrev 2012-05-04 09:51:48 följande:
    Jag började få studiebidraget när jag började gymnasiet dvs vid 16 år och det var på någon dryg 1000 lapp. Innan dess fick jag 200 kr tror jag. Men detta är ju 11-12 år sen så jag antar att summan behövt vara högre för att vara likvärdig.
    Studiebidraget är dina pengar, som du använde till att studera. Men barnbidraget är föräldrarnas pengar som de använder till att försörja barnet (mat, kläder, boende).

Det är inte konstigt att TS inte får sitt barnbidrag men hade det handlat om studiebidraget hade det varit annorlunda. Det heter STUDIEBIDRAG för att användas till studier, t.ex flytta till annan ort för att gå gymnasiet.
  • saaaaaaaaaaara
    070104 skrev 2012-05-04 08:38:51 följande:
    Du är inte skyldig att få barnbidraget. Barnbidraget är inte DINA pengar, utan dina vårdnadshavares pengar.
    jag vet men man får de när man har barn så pengarna är till barnen... om man är fattig så kan jag förstå men om båda jobbar så tycker jag man borde få mer en 50 kr av 1000 kr!
  • 070104
    saaaaaaaaaaara skrev 2012-05-04 23:56:22 följande:
    jag vet men man får de när man har barn så pengarna är till barnen... om man är fattig så kan jag förstå men om båda jobbar så tycker jag man borde få mer en 50 kr av 1000 kr!
    Nej, pengarna är inte till barnen. Du har ingen rätt att få barnbidraget eller ens ta del av det synligt.
    Att dina vårdnadshavare har pengarna beror på att det inte är DITT barnbidrag. Istället för att du ska få pengarna till att gå på bio, köpa smink, köpa godis etc. så kanske dom använder pengarna till att betala elen. Du vet väl att vatten och el är dyrt? Och jag antar att du duschar minst 3 ggr/vecka och inte lever i ett ned släckt hus. 

Pengarna kan även gå till att betala din mat, alla äter. Mat är inte heller dyrt. 
    Att ta hand om dig kostar mycket mer än 1050 kr. Alltså är det inte konstigt att du inte får pengarna i hand. För den lön de tjänar går också till att försörja dig, och det som blir kvar av lönen? Ja, det är DERAS pengar som dom har jobbat för ! 

Barnbidraget är till för att försörja barn, inte att underhålla barn.
    Så det är dina vårdnadshavare som bestämmer vad barnbidraget ska gå till, tills du får studiebidrag eller börjar tjäna egna pengar.  
  • saaaaaaaaaaara
    070104 skrev 2012-05-05 11:12:38 följande:
    Nej, pengarna är inte till barnen. Du har ingen rätt att få barnbidraget eller ens ta del av det synligt.
    Att dina vårdnadshavare har pengarna beror på att det inte är DITT barnbidrag. Istället för att du ska få pengarna till att gå på bio, köpa smink, köpa godis etc. så kanske dom använder pengarna till att betala elen. Du vet väl att vatten och el är dyrt? Och jag antar att du duschar minst 3 ggr/vecka och inte lever i ett ned släckt hus. 

Pengarna kan även gå till att betala din mat, alla äter. Mat är inte heller dyrt. 
    Att ta hand om dig kostar mycket mer än 1050 kr. Alltså är det inte konstigt att du inte får pengarna i hand. För den lön de tjänar går också till att försörja dig, och det som blir kvar av lönen? Ja, det är DERAS pengar som dom har jobbat för ! 

Barnbidraget är till för att försörja barn, inte att underhålla barn.
    Så det är dina vårdnadshavare som bestämmer vad barnbidraget ska gå till, tills du får studiebidrag eller börjar tjäna egna pengar.  
    el och mat är inte bara till barnen så jag fattar inte varför de ska betala för det och jag skulle mest köpa kläder om jag fick mer och är nått man behöver och de flesta får över 50 kr, så är endå orättvist men skit samma för jag ska endå snart börja jobba och tjäna EGNA pengar...
  • 070104
    saaaaaaaaaaara skrev 2012-05-06 00:08:02 följande:
    el och mat är inte bara till barnen så jag fattar inte varför de ska betala för det och jag skulle mest köpa kläder om jag fick mer och är nått man behöver och de flesta får över 50 kr, så är endå orättvist men skit samma för jag ska endå snart börja jobba och tjäna EGNA pengar...
    Du fattar inte varför de skulle betala det? DU använder el, mat och vatten. Tror du det är gratis eller?? 

Förövrigt är ditt sätt att tänka absurt. 15 år, ska hoppa av skolan och du förväntar dig att få jobb. JA DU.. Hade det inte varit för att du är tonåring och jag är förstående så hade du fått en dumförklaring. Varenda inlägg du gör irriterar mig, då du inte verkar lärt dig något alls i skolan. 
  • saaaaaaaaaaara
    070104 skrev 2012-05-06 00:13:07 följande:
    Du fattar inte varför de skulle betala det? DU använder el, mat och vatten. Tror du det är gratis eller?? 

Förövrigt är ditt sätt att tänka absurt. 15 år, ska hoppa av skolan och du förväntar dig att få jobb. JA DU.. Hade det inte varit för att du är tonåring och jag är förstående så hade du fått en dumförklaring. Varenda inlägg du gör irriterar mig, då du inte verkar lärt dig något alls i skolan. 
    nej, skrev att de inte BARA är barnen som avänder el och mat!!

jag förväntar mig inte alls att få jobb för ska ha ett eget företag... om jag irriterar dig så läs inte!   
  • 070104
    saaaaaaaaaaara skrev 2012-05-06 00:17:20 följande:
    nej, skrev att de inte BARA är barnen som avänder el och mat!!

jag förväntar mig inte alls att få jobb för ska ha ett eget företag... om jag irriterar dig så läs inte!   
    Haha nej, men det är skillnad på att handla mat för 2 personer än att handla för 3 personer. 
    Maten på din tallrik kostar ÄVEN om andra också äter mat. 
    Du använder el på DITT rum och DU har tänt på toaletten. Alltså använder du el som inte andra tar del av samtidigt. 

När ska du starta eget företag då? 
    Vet du hur det går till?
    Vart ska du få pengarna ifrån för att starta företaget?  
Svar på tråden hur mycket pengar får ni i månaden?