saaaaaaaaaaara skrev 2012-05-04 23:56:22 följande:
jag vet men man får de när man har barn så pengarna är till barnen... om man är fattig så kan jag förstå men om båda jobbar så tycker jag man borde få mer en 50 kr av 1000 kr!
Nej, pengarna är inte till barnen. Du har ingen rätt att få barnbidraget eller ens ta del av det synligt.
Att dina vårdnadshavare har pengarna beror på att det inte är DITT barnbidrag. Istället för att du ska få pengarna till att gå på bio, köpa smink, köpa godis etc. så kanske dom använder pengarna till att betala elen. Du vet väl att vatten och el är dyrt? Och jag antar att du duschar minst 3 ggr/vecka och inte lever i ett ned släckt hus.
Pengarna kan även gå till att betala din mat, alla äter. Mat är inte heller dyrt.
Att ta hand om dig kostar mycket mer än 1050 kr. Alltså är det inte konstigt att du inte får pengarna i hand. För den lön de tjänar går också till att försörja dig, och det som blir kvar av lönen? Ja, det är DERAS pengar som dom har jobbat för !
Barnbidraget är till för att försörja barn, inte att underhålla barn.
Så det är dina vårdnadshavare som bestämmer vad barnbidraget ska gå till, tills du får studiebidrag eller börjar tjäna egna pengar.