• sui

Sydkorea

Hej!

Jag undrar om det finns fler här som väntar BB från Sydkorea? Vore kul att följas åt!
    Vi har haft vår ansökan där i lite över månad, och räknar med att få vänta länge till...

• Svar på tråden Sydkorea
  • Fru xx

SK2012 - Det måste vara helt underbart att äntligen ha fått det där efterlängtade samtalet med barnbesked och bilder och uppgifter om ert barn. Jag hoppas verkligen att de börjar få rull på domstolsprocesserna så att ni inte behöver vänta 6 månader eller lika länge som Resan till dig och de andra som fick BB i somras. Känns helt sjukt att det gick i sådan expressfart under försommaren och sen blev det bara totalt stopp. De verkar inte förberett sig alls på sin nya lagstiftning, det känns tråkigt och ledsamt och man blir arg. Jag tänker mycket på barnen, det bästa för barnen måate ju vara att få komma till sina föräldrar så fort som möjligt! Så hoppas hoppas de får rull på verksamheten i domstolen snarast! Kram till er alla från en väntande Fru xx

• Resan till dig

Tack för alla fina grattis!
    Nu hoppas vi att alla ärenden kommer att rulla lite snabbare, och att ni inte behöver vänta lika länge som vi har gjort! Det verkar ju ljusare i alla fallGlad
    AC skrev ju också att det förmodligen kommer att komma BB snabbare under våren (om jag förstod det rätt).
    Vi har inte hört några nya bud, men vet att diskussioner förs mellan domarna och organisationerna i Sydkorea om rutiner och hur allt ska gå till - så vi har en mental förberedelse på att det kan bli ändringar för oss. Men vi forkuserar på att boka flygbiljetter, boka boende, lära oss lite koreanska, fixa med barngrejerna hemma och så vidare. Det är lite konstigt, men härligt såklart!, att vara här efter att det har känts som att man har levt i limbo så länge.
    kram till er alla

• Fru xx

Resan till dig - Härligt att ni snart får åka, nu är det inte många veckor kvar! Solig 

Hur har ni gjort med resa och boende, har ni bokat det själva eller via resebyrån i Halmstad? Har du tips om bra boende? Jag tänkte att om det nu ska vara längre vistelsetider så kanske det är jobbigt att bo på hotell så länge och då är det kanske bättre med lägenhet, hur har ni tänkt?

Hur vet man vad man ska ha med sig och vad man ev får på plats från SWS eller fosterhemmet? Får man mer info från AC vid resebeskedet? Om du har någon bra packlista får du gärna dela med dig! Glad

Kram! 

• SK2012

Sitter här och nojar mig över att ett av dokumenten från kommunen, som ska till domstolen i Seoul, blivit lite vattenfläckigt. Undra just hur noga de är med att alla dokument ska vara i toppskick? 

• Mula69

Hej,
    jag är 2barnsmamma med två underverk adopterade från Sydkorea. Vår resa till barn var lång och skitjobbig men som alla säger så när man har fått sina barn så glömmer man liksom bort allt det jobbiga. Vi försökte få barn i ca 9 år innan vi hämtade sonen. 4 år senare gjorde vi om resan och då fick vi komma hem med lillasyster som vi nu varit hemma med i ca 14 mån. När jag tittar tillbaks på resan vi gjort har jag idag svårt att förstå hur vi orkade både psykiskt och fysiskt och hur fruktansvärd jag tyckte väntan var. Jag njuter verkligen av att få vara mamma och vet verkligen hur väntan kan tära.

Jag vill därför tipsa om en amerikansk blogg som jag följer som är jättebra. Självklart vet jag ju inte om adoptioner från Sverige behandlas lika som adoptioner från USA men jag har ändå svårt att tro att det juridiska ser olika ut.

Eftersom jag varit så engagerad under så många år så har jag ju inte kunnat undgå att följa utvecklingen i Sydkorea med långa väntetider och otydliga besked. Den bloggen som jag läser handlar bl a om vad som händer i Sydkorea just nu med avseende på adoption och jag får uppfattningen att mannen i fråga har mycket bra insikt i vad som händer.

Bl a så har man nu gått ifrån att man måste vara 3-4 veckor i USA som det först tagits beslut om och mycket kan ske innan man reser dit vilket är en lättnad tycker jag. Detta gör också att besöken i domstol som man skulle behöva vara med på inte heller blir aktuella. Läs gärna bloggen om ni är intresserade så har ni en möjlighet att närmare följa med vad som händer.

http://mpakusa.blogspot.se/2013/03/great-news-no-extended-travel-rquirement.html?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed:+WelcomeToMpak+(Welcome+to+MPAK)

Jag hoppas verkligen att det lossnar snart med BB och RB! Det vore dags nu.

Malena

• Mula69

Jag menar ju såklart att man inte behöver vara 3-4 veckor i Sydkorea...

• Resan till dig

Hej!

Först och främst, grattis till dina två barn! Vad härligt att hela den där långa väntan är över, och att ni kan njuta av att vara tillsammans! Det är verkligen hemskt att vänta, och att vara så utlämnad åt andra länders lagar och regler - och ändringar av regler.

Tack för tips om blogg! Vi är en av de tre familjer som fick BB i somras, och nu har fått domstolstid i april. Det känns otroligt skönt att ha kommit så här långt, och vi hoppas att vi snart ska få vara med vår son. Vi har däremot inte hört något om någon ny process, eller att domstolstiderna ska dras tillbaka (vi ska ju åka om två veckor!). Jag ringde AC nu och frågade och de skulle höra sig för med SWS om det stämmer, det som den amerikanske mannen skriver.

AC har tidigare berättat att USA vill slippa vara med i domstolen, det är något med visum för barnen som gör att hela processen efter att domstolsbeslutet har vunnit laga kraft drar ut på tiden ytterligare för dem. Därför har de tryckt på för att slippa.
    För oss från Sverige är det inget sådant, vi kan resa hem med barnen direkt.

Eftersom allt är så nytt har vi ombetts att ha ombokningsbara biljetter både dit och hem. Vi har mental förberedelse för att det kan bli förändringar. Men även om vi har det, så skulle detta för vår del - som redan bokat biljetter, ställt in oss på domstolstiden, tagit ledigt från jobben, bokat boende, planerat för att vara där hela den sagda tiden och även förhoppningsvis får vara med sonen i väntan på att domen vinner laga kraft -  såklart vara jättejobbigt (eftersom det innebär att vår resa skjuts upp). 

För alla som ännu inte fått domstolstid/resebesked, är detta kanske bra (även om det innebär att man får vara med barnen lite senare än om man skulle vara med vid domstolsbeslutet). För oss som ska åka om två veckor är det ju inte lika "kul". Vi får se vad vi får för besked. Den amerikanske bloggaren skriver att organisationerna ska gå ut med detta snart, blir det som han skriver får vi ju snart veta.

Trevlig helg, hoppas på en fin helg i det kalla, men soliga vädret!

• Mula69

Resan till dig; självklart vill ni bara få åka så snabbt som möjligt och träffa er son. Jag hoppas ni får komma iväg enl. plan oavsett domstolsbesök eller inte. 

Stort lycka till! Ni har något fantastiskt framför erSkrattande

• soffanloppan

Hejsan!

Vad är det som händer och sker i Korea just nu? Det verkar vara en mkt annorlunda process.
    *Ni som fått BB, har i fått någon uppfattning om när ni kan tänkas få åka och hämta ert barn?
    * Är barnen fortfarande "äldre" dvs ca 1 år. Vi adopterade vår son i augusti förra året och han var då ca 16 månader vid hemkomst till Sverige. 
    * Har någon fått RB? När beräknas ni få åka och hämta ert barn?

Många frågor, men man blir så fundersam när Korea ändrat nästan hela processen :(

Till er alla...Hoppas att ni får åka snart och hämta hem era guldklimpar! :) & såklart ni som väntar BB snart får BB. Det är verkligen en underbar känsla.

Lycka till! Om någon undrar över något så är det bara att inboxa, så hjälper jag gärna till att svara på frågor ang adoption från Korea, eller tex tips på saker att göra i Seoul m.m.

/ Sofia

Svar på tråden Sydkorea