• Paulina11

vadå HEN

är beredd på mothugg!
    men måste verkligen få ur mig detta.
    Förstår inte vad felet är på folk som vill att tjejer och killar ska vara precis likadana, att man till och med inte ska kalla för hon eller han utan hen! Allvarligt talat har det inte gått lite för långt nu.
    Tjejer är tjejer och så har det alltid vart och killar är killar. Vi är skapta med olika förutsättningar, nu vill jag givetvis tillägga att självklart ska en man och en kvinna ha samma lön och bli behandlade med samma värdighet. Anser att man ska hjälpas åt och samarbeta i ett förhållande, behöver inte vara uppdelat exakt på pricken lika, men båda ska känna sig nöjda och glada. Blir så jäkla trött på folk som tror att flickar blir sämre personer för att dom får leka med Barbie och ha rosa kläder. Det ska vara unisex hit och dit. Varför utesluta det ena eller andra. Ta på era pojkar en rosa klänning då så gör ni det plagget till ett unisex-plagg.  Jag själv har en dotter hon har alltid haft rosa på sig, från början för jag tycker det är enormt gulligt att klä flickor till flickor och pojkar till pojkar, men nu för att hon själv gillar rosa. Min dotter har en flicka på sitt dagis som alltid såg ut som en pojke när hon var mindre. Men till hennes föräldrars förtvivlan så ville givetvis även denna lilla tjejen bära söta små klänningar med hello kitty motiv. Som de flesta andra flickor VILL... när jag var liten så hade jag alltid rosa, jag lekte alltid med barbie och jag är ingen sämre människa idag för det!
    Jag är noga med jämnställdhet och att alla är lika mycket värda. Tycker man som förälder borde lägga ner krutet på att fostra sina barn till snälla och omtänksamma människor! Antingen föds man till flicka eller till pojke! så är det man föds inte till nått dubbelkönat hen!

irriterad
  • Svar på tråden vadå HEN
  • Parcae
    Paulina11 skrev 2012-05-12 15:39:06 följande:
    jag har inte påstått att rosa eller rött är en tjejfärg, personligen så tycker jag det är enormt omanligt när en man bär rosa, men jag är även medveten om att det finns kläder som ser lika maskulina ut trots att de är rosa. Min poäng med allt är att det kommer se enormt förbannat astråkigt ut om 20 år när våra barn är vuxna och går runt i unisex-kläder. Tror även ni kommer tycka det!
    Uhm, eller så kommer det se jätteroligt ut när alla går runt i färgglada kläder istället för att begränsa sig till tjej- och pojkfärger.
  • Utropstecknet
    katalysator skrev 2012-05-12 15:31:26 följande:
    Som sagt, det handlar om vilken ton man vill förmedla och är bara ytterligare ett ord som hjälper till att variera språket så att det i vissa lägen kan kännas mer flytande. Självklart finns det massvis med andra ord man kan använda istället, så ingen kommer någonsin att bli tvingad att skriva hen om det känns onaturligt eller obekvämt. Men tänk meningen i ett lite längre sammanhang, t.ex.:

"Jag ringde min försäkringshandläggare, men personen hade gått för dagen. Hen har semester resten av veckan men jag får kontakta en annan handläggare imorgon. Om jag inte får tag på denne heller kommer jag att bli arg!"
    Jag hade formulerat mig såhär istället inom de ramarna du angett;

Jag ringde min försäkringshandläggare men personen hade gått för dagen. Tydligen har människan semester resten av veckan så jag får kontakta en annan handläggare imorgon. Om jag inte får tag på denne heller kommer jag att bli arg!
  • Giraff
    Paulina11 skrev 2012-05-12 15:39:06 följande:
    jag har inte påstått att rosa eller rött är en tjejfärg, personligen så tycker jag det är enormt omanligt när en man bär rosa, men jag är även medveten om att det finns kläder som ser lika maskulina ut trots att de är rosa. Min poäng med allt är att det kommer se enormt förbannat astråkigt ut om 20 år när våra barn är vuxna och går runt i unisex-kläder. Tror även ni kommer tycka det!
    Ok. 

Jobbigt för dig att redan nu vara så fruktansvärt upprörd över hur du tror att världen kommer vara om 20 år.  

Du kanske borde prata med nån?  
  • memilsmamma

Vet inte om jag har rätt men.... fanns det inte en tid då alla hade färggranna kläder (unisex) men sen kom en ny era och alla skulle klä sig neutralt (bruna tråkiga kläder)????

• Paulina11

men ge dig. 50-talet. Vafan.. jag tycker att alla är lika mycket värda och att man ska hjälpas åt med allt i ett förhållande. Jag hatar mansgrisar som tycker att kvinnor ska stå vid spisen. Men jag tycker fortfarande att en tjej ska se ut som en tjej och en man ska se ut som en man.

• Utropstecknet
    Parcae skrev 2012-05-12 15:37:51 följande:
    Nej, om du aldrig använder dig av han eller hon så är det väl uppenbarligen inget ord du behöver. Själv har jag ofta hamnat i situationer där jag velat ha ett smidigare sätt att skriva han eller hon, och nu har jag det.
    Jag använder mig ofta av han eller hon men har för den sakens skull inget behov av att använda hen. Du får gärna använda hen hur mycket du vill så länge du inte försöker pracka på oss andra ett för oss irrelevant och onödigt ord.
  • Paulina11

personliga påhopp för jag har en egen åsikt är INTE ok. Jag behöver inte prata med någon för jag tycker som jag tycker!

• Amy27

Å en man ser inte ut som en man om han råkar ha ett rosa klädesplagg på sig?
    Å en kvinna ser inte ut som en kvinna om hon har blåa byxor då?

• Giraff
    Paulina11 skrev 2012-05-12 15:48:13 följande:
    men ge dig. 50-talet. Vafan.. jag tycker att alla är lika mycket värda och att man ska hjälpas åt med allt i ett förhållande. Jag hatar mansgrisar som tycker att kvinnor ska stå vid spisen. Men jag tycker fortfarande att en tjej ska se ut som en tjej och en man ska se ut som en man.
    Är det ofta du ser vuxna människor där en tjej inte ser ut som en tjej och en man inte ser ut som en man? 
Svar på tråden vadå HEN