• Paulina11

vadå HEN

är beredd på mothugg!
    men måste verkligen få ur mig detta.
    Förstår inte vad felet är på folk som vill att tjejer och killar ska vara precis likadana, att man till och med inte ska kalla för hon eller han utan hen! Allvarligt talat har det inte gått lite för långt nu.
    Tjejer är tjejer och så har det alltid vart och killar är killar. Vi är skapta med olika förutsättningar, nu vill jag givetvis tillägga att självklart ska en man och en kvinna ha samma lön och bli behandlade med samma värdighet. Anser att man ska hjälpas åt och samarbeta i ett förhållande, behöver inte vara uppdelat exakt på pricken lika, men båda ska känna sig nöjda och glada. Blir så jäkla trött på folk som tror att flickar blir sämre personer för att dom får leka med Barbie och ha rosa kläder. Det ska vara unisex hit och dit. Varför utesluta det ena eller andra. Ta på era pojkar en rosa klänning då så gör ni det plagget till ett unisex-plagg.  Jag själv har en dotter hon har alltid haft rosa på sig, från början för jag tycker det är enormt gulligt att klä flickor till flickor och pojkar till pojkar, men nu för att hon själv gillar rosa. Min dotter har en flicka på sitt dagis som alltid såg ut som en pojke när hon var mindre. Men till hennes föräldrars förtvivlan så ville givetvis även denna lilla tjejen bära söta små klänningar med hello kitty motiv. Som de flesta andra flickor VILL... när jag var liten så hade jag alltid rosa, jag lekte alltid med barbie och jag är ingen sämre människa idag för det!
    Jag är noga med jämnställdhet och att alla är lika mycket värda. Tycker man som förälder borde lägga ner krutet på att fostra sina barn till snälla och omtänksamma människor! Antingen föds man till flicka eller till pojke! så är det man föds inte till nått dubbelkönat hen!

irriterad
  • Svar på tråden vadå HEN
  • Parcae
    Paulina11 skrev 2012-05-12 14:49:52 följande:
    jag har sett en hel del debatter där förskolor använder ordet till barnen. Där barnen inte ens vet om deras klasskompis är en pojke eller flicka. Vist om man vill använda ordet hen i det som ni menar. Men jag menar bara på att en flicka är en flicka och en pojke är en pojke thats it!
    Vilka förskolor skulle det vara?

Och även jag måste instämma i att du nog har missuppfattat ordet.
  • Veladis

Sen är det så att de allra flesta föds till pojkar eller flickor, rent biologiskt. Några med oklart kön föds också varje år. Det är det väl ingen direkt som ifrågasatt. Genusdebatten handlar ju om allt det här vi tillskriver pojkar och flickor, det pojkiga och det flickiga. Där tycker de fleesta genusförespråkare att man inte ska låsa sig vid de stereotypa könsrollerna utan erbjuda barnen alla möjliga kläder, leksaker, intressen, osv. Inget fel med tjejer som gillar rosa och leker med barbie, självklart ska de får göra det om de vill. Men de ska inte behöva känna sig som "onormala" om de inte gör det. Man kan vara flicka på olika sätt. Man kan vara pojke på olika sätt.

• Paulina11

okej då hade jag fel om ordet hen. Men står fortfarande för att flickor ska vara flickor och pojkar ska vara pojkar. Alla med samma värde! hatar dessa unisex kläder som var och varannan unge går klädd i. Men det är min åsikt och jag accepterar att andra tycker på ett annat sätt

• Veladis
    Paulina11 skrev 2012-05-12 14:49:52 följande:
    jag har sett en hel del debatter där förskolor använder ordet till barnen. Där barnen inte ens vet om deras klasskompis är en pojke eller flicka. Vist om man vill använda ordet hen i det som ni menar. Men jag menar bara på att en flicka är en flicka och en pojke är en pojke thats it!

Nej.
    Här på FL har du sett ett par trolltrådar som använder det så.

Det finns förskolor i Sverige som använder hen vid sidan av han och hon, såsom vi beskriver, och inte tillskriver könet så stor vikt, säger barnen istället för tjejer och killar osv. Men inga som enbart använder hen till alla.

• Parcae
    Paulina11 skrev 2012-05-12 14:54:26 följande:
    okej då hade jag fel om ordet hen. Men står fortfarande för att flickor ska vara flickor och pojkar ska vara pojkar. Alla med samma värde! hatar dessa unisex kläder som var och varannan unge går klädd i. Men det är min åsikt och jag accepterar att andra tycker på ett annat sätt
    Hur slutar flickor vara flickor och pojkar vara pojkar av färger på kläderna? Hur blir en pojke inte lika mycket pojke för att han har rosa på sig?
  • Paulina11

i så fall så tycker jag det är konstigt att man aldrig ser några pojkar i rosa hello kitty-klänningar om alla får klä sig som de vill.. För där har vi ju jämnställdhet om nått.. Men unisex i mina ögon är att ta på sina flickor tråkiga bruna polarn och pyret kläder. Hur söta är inte små flickor med rosa klänningar långt hår och när dom är sådär prinsessöta, och hur söt är inte en liten pojke med fina tuffa jeans och en söt skjorta? detta tycker JAG!

• Veladis
    Paulina11 skrev 2012-05-12 14:54:26 följande:

Vem har sagt något annat?

Men är man inte lika mycket flicka om man har unisexkläder då, menar du? Och vad är unisexkläder enligt dig? 
  • puss

Finns det många för du bor som hävdar att pojkar ska vara flickor?

• Veladis
    Paulina11 skrev 2012-05-12 14:57:24 följande:
    i så fall så tycker jag det är konstigt att man aldrig ser några pojkar i rosa hello kitty-klänningar om alla får klä sig som de vill.. För där har vi ju jämnställdhet om nått.. Men unisex i mina ögon är att ta på sina flickor tråkiga bruna polarn och pyret kläder. Hur söta är inte små flickor med rosa klänningar långt hår och när dom är sådär prinsessöta, och hur söt är inte en liten pojke med fina tuffa jeans och en söt skjorta? detta tycker JAG!

Du är medveten om att smaken är olka, va?

Du ser nog inte så många pojkar i Hello Kittyklänningar, därför att folk är lite rädda för andra försomande människor, som du. 

Sen finns det de som skiter i vad andra tycker och låter barnen ha de kläder de vill oavsett kön helt enkelt.     
  • Amy27

Blir man mindre flicka/pojke om man använder unisexkläder?
    Blir min son mindre manlig längre fram i livet för att jag klär han i färggranna kläder ( ja han använder blått oxå) ?

Tro det eller ej så har han just nu en vit/röd body å röda strumpbyxor på sig!

Svar på tråden vadå HEN