• Paulina11

vadå HEN

är beredd på mothugg!
    men måste verkligen få ur mig detta.
    Förstår inte vad felet är på folk som vill att tjejer och killar ska vara precis likadana, att man till och med inte ska kalla för hon eller han utan hen! Allvarligt talat har det inte gått lite för långt nu.
    Tjejer är tjejer och så har det alltid vart och killar är killar. Vi är skapta med olika förutsättningar, nu vill jag givetvis tillägga att självklart ska en man och en kvinna ha samma lön och bli behandlade med samma värdighet. Anser att man ska hjälpas åt och samarbeta i ett förhållande, behöver inte vara uppdelat exakt på pricken lika, men båda ska känna sig nöjda och glada. Blir så jäkla trött på folk som tror att flickar blir sämre personer för att dom får leka med Barbie och ha rosa kläder. Det ska vara unisex hit och dit. Varför utesluta det ena eller andra. Ta på era pojkar en rosa klänning då så gör ni det plagget till ett unisex-plagg.  Jag själv har en dotter hon har alltid haft rosa på sig, från början för jag tycker det är enormt gulligt att klä flickor till flickor och pojkar till pojkar, men nu för att hon själv gillar rosa. Min dotter har en flicka på sitt dagis som alltid såg ut som en pojke när hon var mindre. Men till hennes föräldrars förtvivlan så ville givetvis även denna lilla tjejen bära söta små klänningar med hello kitty motiv. Som de flesta andra flickor VILL... när jag var liten så hade jag alltid rosa, jag lekte alltid med barbie och jag är ingen sämre människa idag för det!
    Jag är noga med jämnställdhet och att alla är lika mycket värda. Tycker man som förälder borde lägga ner krutet på att fostra sina barn till snälla och omtänksamma människor! Antingen föds man till flicka eller till pojke! så är det man föds inte till nått dubbelkönat hen!

irriterad
  • Svar på tråden vadå HEN
  • Veladis
    Utropstecknet skrev 2012-05-12 15:01:03 följande:
    Om jag inte känner till könet på personen jag pratar om säger jag ex.; personen, individen, människan, barnet, ungdomen, pensionären eller yrket människan innhar ex. läkaren, polisen, brandmannen. Jag förstår inte hur ett behov efter ett ord som "hen" har uppstått?

Hen är ett pronomen. Men för all del, om du inte använder pronomen alls, så.

A: Kan du ringa mormor.
    B: Vad har mormor för nummer?
    A: Mormor har 123456.
    B: Ah...Mormor var inte hemma. Eller, mormor svarade inte i allafall.

Jag antar att du skulle byta ut mormor mot hon i åtminstone hälften av raderna. Blir styltigt annars.

Samma ska med hen, då man inte vet könet på personen man pratar om.

• emelianzei
    Paulina11 skrev 2012-05-12 14:57:24 följande:
    i så fall så tycker jag det är konstigt att man aldrig ser några pojkar i rosa hello kitty-klänningar om alla får klä sig som de vill.. För där har vi ju jämnställdhet om nått.. Men unisex i mina ögon är att ta på sina flickor tråkiga bruna polarn och pyret kläder. Hur söta är inte små flickor med rosa klänningar långt hår och när dom är sådär prinsessöta, och hur söt är inte en liten pojke med fina tuffa jeans och en söt skjorta? detta tycker JAG!
    Det kan inte ha att göra med attityden då? Att man inte vill få massa fördömande kommentarer om man sätter på sin kille något rosa?

Är jag mindre tjej för att jag går i tuffa jeans och skinnjacka istället för en massa rosa? Är en 2-årig tjej mindre tjej för att HON går i tuffa jeans och skinnjacka istället för rosa klänningar? 

Varför blir en kille mindre kille om han råkar ha en rosa tröja på sig?

Visst kan man tycka att det är jättegulligt med småtjejer i spets och söta klänningar, men varför måste man fördöma de som kanske råkar tycka att det är jättefult med rosa och tycker att  "unisex"-färger och kläder är finare? 
  • Veladis
    Paulina11 skrev 2012-05-12 15:04:52 följande:
    NEJ man blir inte mindre pojke eller flicka för man använder unisex-kläder eller klänning. Det är ju det jag har sagt hela tiden!  Men varför utesluta " tjejkläder " gör då alla kläder till unisex-kläder istället för att ta bort orginella flickkläder? jag är inte det minsta fördömande jag tycker att de som klär sina barn i klassiska unisex-kläder är de som är fördömande

Men ingen vill väl utesluta någonting? Vem har sagt det?
  • katalysator
    Utropstecknet skrev 2012-05-12 15:05:47 följande:
    Och det ser mindre stelare ut om du skriver hen? Hur ser böjningsformerna ut för hen?
    Det ser mindre stelt ut om jag kan varva "barnet" med "hen" i samma text, precis som när jag i vanliga fall varvar "barnet" med "han" eller "hon".

Hen, henom och hens är mig veterligen de etablerade böjningsformerna.
  • Veladis
    Utropstecknet skrev 2012-05-12 15:05:47 följande:
    Och det ser mindre stelare ut om du skriver hen? Hur ser böjningsformerna ut för hen?

Använder du aldrig hon, han eller andra personliga pronomen heller? Hen används ju på samma sätt, fast när man inte vet könet.
  • Paulina11

va tur att någon här har sett pojkar i rosa hellokitty-kläder för jag har då ALDRIG gjort det. Jag tycker precis som NI att ingen färg ska tas bort och inget plagg. Men gå in på polarn och pyret och titta er omkring. Det ni ser är en enda stor utrensning och gallring av barnkläder med enormt lite valmöjligheter!

• Utropstecknet
    Veladis skrev 2012-05-12 15:08:37 följande:

Använder du aldrig hon, han eller andra personliga pronomen heller? Hen används ju på samma sätt, fast när man inte vet könet.
    Det blir alltså hens?
  • memilsmamma
    Paulina11 skrev 2012-05-12 15:08:43 följande:
     Men gå in på polarn och pyret och titta er omkring. Det ni ser är en enda stor utrensning och gallring av barnkläder med enormt lite valmöjligheter!
    Då går man till en annan butik helt enkelt
  • Veladis
    va tur att någon här har sett pojkar i rosa hellokitty-kläder för jag har då ALDRIG gjort det. Jag tycker precis som NI att ingen färg ska tas bort och inget plagg. Men gå in på polarn och pyret och titta er omkring. Det ni ser är en enda stor utrensning och gallring av barnkläder med enormt lite valmöjligheter!

Så har Polarn o. pyret sett ut i 30 år. 
  • katalysator
    Men just Polarn och Pyret har ju gjort ett politiskt statement i att de inte har könsseparerade avdelningar. Vill du väldigt gärna handla rosa prinsessklänningar är det bara att knalla in på H&M istället. Ska inte varje affär själva få bestämma över sitt sortiment?
Svar på tråden vadå HEN