• Paulina11

vadå HEN

är beredd på mothugg!
    men måste verkligen få ur mig detta.
    Förstår inte vad felet är på folk som vill att tjejer och killar ska vara precis likadana, att man till och med inte ska kalla för hon eller han utan hen! Allvarligt talat har det inte gått lite för långt nu.
    Tjejer är tjejer och så har det alltid vart och killar är killar. Vi är skapta med olika förutsättningar, nu vill jag givetvis tillägga att självklart ska en man och en kvinna ha samma lön och bli behandlade med samma värdighet. Anser att man ska hjälpas åt och samarbeta i ett förhållande, behöver inte vara uppdelat exakt på pricken lika, men båda ska känna sig nöjda och glada. Blir så jäkla trött på folk som tror att flickar blir sämre personer för att dom får leka med Barbie och ha rosa kläder. Det ska vara unisex hit och dit. Varför utesluta det ena eller andra. Ta på era pojkar en rosa klänning då så gör ni det plagget till ett unisex-plagg.  Jag själv har en dotter hon har alltid haft rosa på sig, från början för jag tycker det är enormt gulligt att klä flickor till flickor och pojkar till pojkar, men nu för att hon själv gillar rosa. Min dotter har en flicka på sitt dagis som alltid såg ut som en pojke när hon var mindre. Men till hennes föräldrars förtvivlan så ville givetvis även denna lilla tjejen bära söta små klänningar med hello kitty motiv. Som de flesta andra flickor VILL... när jag var liten så hade jag alltid rosa, jag lekte alltid med barbie och jag är ingen sämre människa idag för det!
    Jag är noga med jämnställdhet och att alla är lika mycket värda. Tycker man som förälder borde lägga ner krutet på att fostra sina barn till snälla och omtänksamma människor! Antingen föds man till flicka eller till pojke! så är det man föds inte till nått dubbelkönat hen!

irriterad
  • Svar på tråden vadå HEN
  • ilwo

Jag är född till man, jag vill kallas "han" och jag vill inte ha rosa barbiekäder på mig,
    jag klär mig maskulint för att framhäva att jag är en man och jag trivs väldigt bra med den stilen, likt i djurriket så vill jag framhäva det som anses manligt, inte för att jag har homofob-relaterade problem utan för att jag är stolt över mitt kön, min uppväxt där män har varit förebilder osv, vi har för helsike den/det om vi inte vill hänga ut någon!! trött på överdriven jämställdhet, skulle känna mig väldigt kränkt om någon skulle försöka sabba mitt maskulina ideal!  allt är självklart upp till individen (inte hen) men jag tror att överdriven jämställdhet kan leda till förvirring. skulle inte en kvinna få känna sig kvinnlig och en man känna sig manlig, gud vem vet hur det skulle sluta... 

• Paulina11

jag kan tillägga att även min dotter har använt unisex-kläder som man fått, jag har inte sagt ett ont ord om dessa kläder men hon har hatat dem, vägrat att bära dem och hon fullkomligt älskar att ha klänning. Någon nämnde något om att barn tycker det är bekvämare med byxor. Min dotter tycker precis tvärtom hon tycker det är enormt obekvämt med jeans och tycker det är mycket skönare med klänning och strumpbyxor

• Parcae
    ilwo skrev 2012-05-12 15:12:16 följande:
    Jag är född till man, jag vill kallas "han" och jag vill inte ha rosa barbiekäder på mig,
    jag klär mig maskulint för att framhäva att jag är en man och jag trivs väldigt bra med den stilen, likt i djurriket så vill jag framhäva det som anses manligt, inte för att jag har homofob-relaterade problem utan för att jag är stolt över mitt kön, min uppväxt där män har varit förebilder osv, vi har för helsike den/det om vi inte vill hänga ut någon!! trött på överdriven jämställdhet, skulle känna mig väldigt kränkt om någon skulle försöka sabba mitt maskulina ideal!  allt är självklart upp till individen (inte hen) men jag tror att överdriven jämställdhet kan leda till förvirring. skulle inte en kvinna få känna sig kvinnlig och en man känna sig manlig, gud vem vet hur det skulle sluta... 
    Vad som räknas till manligt respektive kvinnligt är ju inte något som är hugget i sten, utan tvärtom förändras det med tid och kultur.

Själv klarar jag i alla fall utmärkt av att känna mig kvinnlig samtidigt som jag har långbyxor och en blå tröja, eftersom jag försöker separera mitt biologiska kön med det sociala könet.
  • Utropstecknet
    Veladis skrev 2012-05-12 15:06:27 följande:

Hen är ett pronomen. Men för all del, om du inte använder pronomen alls, så.

A: Kan du ringa mormor.
    B: Vad har mormor för nummer?
    A: Mormor har 123456.
    B: Ah...Mormor var inte hemma. Eller, mormor svarade inte i allafall.

Jag antar att du skulle byta ut mormor mot hon i åtminstone hälften av raderna. Blir styltigt annars.

Samma ska med hen, då man inte vet könet på personen man pratar om.

Det är väl väldigt sällan du ringer någon som du inte vet vem det är? Är det för dig en helt okänd person har den ju ofta någon slags funktion; handläggare, läkare, lärare eller dyl. Hen bidrar ju endast till att skapa merfrågor.

A: Jag ringde hen men hon hade gått för dagen.

B: Vem menar du?

A: Min försäkringshandläggare.    
  • Parcae
    Utropstecknet skrev 2012-05-12 15:17:07 följande:
    Det är väl väldigt sällan du ringer någon som du inte vet vem det är? Är det för dig en helt okänd person har den ju ofta någon slags funktion; handläggare, läkare, lärare eller dyl. Hen bidrar ju endast till att skapa merfrågor.

A: Jag ringde hen men hon hade gått för dagen.

B: Vem menar du?

A: Min försäkringshandläggare.    
    A: Jag ringde min försäkringshandläggare, men hen hade gått för dagen.

(om man nu inte vet sin handläggares kön)
  • puss

! I det fallet behövs inget hem eftersom man vet nog könet på sin handläggare

• Paulina11

ja eller hur.. ärligt talat tjejer.. vill ni att era MÄN ska bli tvådelade och gå runt i rosa. VAFAN man vill väll ha en maskulin man. Liksom jag själv är enormt kvinnlig. Tycker om att sminka mig, bära urringat och kjol, givetvis har jag också jeans och skinnjacka men sydda för en kvinna. Hos mig så ser jag enormt kvinnlig ut för att jag är kvinna, min man ser enormt manlig ut för att han är man, vår dotter ser extremt flickig ut för hon är flicka, men endå trots detta så hjälps vi alla åt med allt. Vi uppfostrar vår dotter på så sätt att alla är lika mycket värda, oavsett kön, utseende, sexuell läggning mm. Detta är vad jag tycker är viktigast!

• Utropstecknet
    Parcae skrev 2012-05-12 15:18:36 följande:
    A: Jag ringde min försäkringshandläggare, men hen hade gått för dagen.

(om man nu inte vet sin handläggares kön)
    Mig veterligen meddelas man namnet på ens handläggare. Jag kan ärligen inte komma på en enda situation där ordet hen verkligen behövs. Att många av er sedan ser ordet som en tillgång är en helt annan sak. 
  • view

Paulina11: min kompis dotter är likadan som din hatar att ha jeans i dylikt hon trivs inte i det. Vilket är bra på sommaren men mindre roligt mitt i vintern

• Parcae
    Paulina11 skrev 2012-05-12 15:20:48 följande:
    ja eller hur.. ärligt talat tjejer.. vill ni att era MÄN ska bli tvådelade och gå runt i rosa. VAFAN man vill väll ha en maskulin man. Liksom jag själv är enormt kvinnlig. Tycker om att sminka mig, bära urringat och kjol, givetvis har jag också jeans och skinnjacka men sydda för en kvinna. Hos mig så ser jag enormt kvinnlig ut för att jag är kvinna, min man ser enormt manlig ut för att han är man, vår dotter ser extremt flickig ut för hon är flicka, men endå trots detta så hjälps vi alla åt med allt. Vi uppfostrar vår dotter på så sätt att alla är lika mycket värda, oavsett kön, utseende, sexuell läggning mm. Detta är vad jag tycker är viktigast!
    Tvådelade?
    Jag har definitivt inget emot rosa på en man. Och eftersom jag inte delar upp färger i kön så blir han i mina ögon inte mindre manlig för det.
Svar på tråden vadå HEN