• FabulousMom

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

Kanske fel forum att fråga, men jag är bara medlem här. Och har ingen i mitt umgänge IRL som jag kan fråga. Jag undrar hur jag vet vilken rikting jag ska vända mig när jag ska be? Jag vill helst lösa det på en gång, inte behöva beställa bönekompass osv. alltså inte dra ut på tiden. Någon som kan hjälpa mig att förklara hur jag ska göra för att veta vilken riktning det är?

Jag undrar även om jag måste ha en bönematta? Och så undrar jag om det finns nån sida på internet där man kan se rörelserna och orden för bönen. Jag tror att jag kan dem, men tyvärr var det ett tag sen, så jag vill helst dubbelkolla att jag inte gör nåt misstag.    

Mycket tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?
  • oOHalalOo
    Anghammarad skrev 2012-06-06 16:30:39 följande:
    Alltså, det är 456 mil mellan Stockholm och Mekka. Använder man en vanlig kompass kan man möjligen, om man är väldigt noggrann, klara av att rikta in bönen på en grad när. Lite enkel trigonometri ger vid handen att man med en grads felmarginal missar stenen med 8 mil.
    Jamen då så, då förstår du i alla fall hur vi tänker där? Har inget med att göra med en platt jord eller genom jorden eller vad de har tramsats om i tråden.
  • oOHalalOo
    Trekk skrev 2012-06-06 18:39:15 följande:
    Du lurar då ingen kära MC, du liker allt. Jag är lite som Koranen, man måste digga hela paketet, no smörgåsbord a lá Sven Erik här inte :p
    Fast du läser ju ingen som helst tafsir och missar kontexten. Så jag tycker inte du kan så mycket som du själv verkar ha uppfattningen om. Du missar rent av oerhört mycket när det gäller förståelsen av Koranen.
  • Anghammarad
    oOHalalOo skrev 2012-06-06 19:48:03 följande:
    Jamen då så, då förstår du i alla fall hur vi tänker där? Har inget med att göra med en platt jord eller genom jorden eller vad de har tramsats om i tråden.
    Varför är det så viktigt att rikta bönen mot Mekka om det ändå är helt OK att missa med åtta mil?
  • Rataxes
    Trekk skrev 2012-06-06 18:38:05 följande:
    Men kompassen pekar ju mot den magnetiska nordpolen som ju konstant vandrar.

I Sverige ligger den magnetiska variationen på 5.3 grader ostligt med en positiv deklination. Då vi ligger relativt nära nordpolen är inklinationsgradienten 72.35 grader.

Men i Mekka är den 3.6 grader ostligt med en positiv deklination och med en 30.36 graders inklination.

Låter detta som nonsens? Detta är faktiskt roligare än man kan tro. Den muslim som tror att hen kan finna Mekka medelst kompass allena utan A uppdaterade kartor där relevanta magnetiska gradienter anges eller B, utan GPS avslöjar sin fundamentala ignorans om ämnet navigation.

Den magnetiska nordpolen ligger norr om norra Kanada och rör sig i riktning mot Ryssland och kommer att passera nära den geografiska nordpolen så småningom.

Detta innebär att idag så pekar en kompass inte mot norr i Sverige utan typ mot nord nord väst med en ganska duktig felmarginal. Detta gör att alla böner mot Mekka kommer att förskjutas markant öster ut och förmodligen passera över Irak och Förenade Arabemiraterna.

En riktig mardröm att navigera ett flygplan bara med kompass, därför flyger man med NDB (Non Directional Beacon) fyrar, VOR fyrar (Very-High-Frequency Omnidirectional Radiorange) samt GPS med. 

Möjligen är bönen utrustad med relevant navigationsutrustning och kan finna sitt mål den vägen. Mekka kanske fungerar som en gigantisk NDB fyr som bönerna kan finna med sina ADF (Automated Direction Finder)

Dock måste en sådan NDB fyr vara oerhört kraftfull, men minareterna kanske förstärker signalen på något vis.

Det slår mig just att det jag säger faktiskt är sant, endast muslimer kunniga inom navigation kan rimligtvis faktiskt rikta sig korrekt mot Mekka med en konstant vandrande magnetisk nordpol.

Det är därför allah aldrig besvarar några böner, ingen lyckas någonsin sikta 100% rätt.
    I suffer, therefore I am...
  • oOHalalOo
    Anghammarad skrev 2012-06-06 19:57:55 följande:
    Varför är det så viktigt att rikta bönen mot Mekka om det ändå är helt OK att missa med åtta mil?
    Jag vet inte om det stämmer att man alltid missar 8 mil, det är en uträkning som jag inte känner till.

Men du missar kanske en sak i det hela och det är avsikten. Den har oerhört stor pondus i Islam. Tanken i samband med rörelsen är att du vänder dig i bön till Mecka, även om du inte med egna ögon kan se Kaba. Därav uttrycket 'alla muslimer över hela jorden vänder sig i bön mot Mecka'.
  • oOHalalOo
    Rataxes skrev 2012-06-06 20:49:38 följande:
    Det är därför allah aldrig besvarar några böner, ingen lyckas någonsin sikta 100% rätt.
    Vad tror du en bön är för något? Kanske 'snälla Gud jag vill ha en BMW?' För det låter så.

Bön är något helt annat. Din okunnighet vad det är lyser klart igenom. Ta det gärna från där och sök och finn.
  • Rataxes
    oOHalalOo skrev 2012-06-06 21:00:53 följande:
    Vad tror du en bön är för något? Kanske 'snälla Gud jag vill ha en BMW?' För det låter så.

Bön är något helt annat. Din okunnighet vad det är lyser klart igenom. Ta det gärna från där och sök och finn.
    Att du själv är okunnig innebär inte att alla andra också är det, skärp dig.
    I suffer, therefore I am...
  • M C
    Trekk skrev 2012-06-06 18:39:15 följande:
    Du lurar då ingen kära MC, du liker allt. Jag är lite som Koranen, man måste digga hela paketet, no smörgåsbord a lá Sven Erik här inte :p

Ja.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Anghammarad skrev 2012-06-06 19:57:55 följande:

*trum-slapstick*
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    oOHalalOo skrev 2012-06-06 20:59:27 följande:
    Jag vet inte om det stämmer att man alltid missar 8 mil, det är en uträkning som jag inte känner till.

Men du missar kanske en sak i det hela och det är avsikten. Den har oerhört stor pondus i Islam. Tanken i samband med rörelsen är att du vänder dig i bön till Mecka, även om du inte med egna ögon kan se Kaba. Därav uttrycket 'alla muslimer över hela jorden vänder sig i bön mot Mecka'.

Så det är tanken som räknas?
Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?