• FabulousMom

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

Kanske fel forum att fråga, men jag är bara medlem här. Och har ingen i mitt umgänge IRL som jag kan fråga. Jag undrar hur jag vet vilken rikting jag ska vända mig när jag ska be? Jag vill helst lösa det på en gång, inte behöva beställa bönekompass osv. alltså inte dra ut på tiden. Någon som kan hjälpa mig att förklara hur jag ska göra för att veta vilken riktning det är?

Jag undrar även om jag måste ha en bönematta? Och så undrar jag om det finns nån sida på internet där man kan se rörelserna och orden för bönen. Jag tror att jag kan dem, men tyvärr var det ett tag sen, så jag vill helst dubbelkolla att jag inte gör nåt misstag.    

Mycket tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?
  • Anghammarad

Jag tycker att det är tråkigt att ingen av de enda tre riktiga muslimerna som existerar i världen och som genom ett ofantligt stort sammanträffande alla tre skriver här på ett familjeforum i lilla Sverige, kan ge ett svar på de, faktiskt, ganska intressanta frågor som Trekk ställer angående riktningen i bönen.

• Trekk
    J a d e d skrev 2012-06-06 15:42:50 följande:
    Trekk Akhbar. *böjer sig framåt*
    Du är en god lärjunge ;)
    Anghammarad skrev 2012-06-06 15:51:31 följande:
    Jag tycker att det är tråkigt att ingen av de enda tre riktiga muslimerna som existerar i världen och som genom ett ofantligt stort sammanträffande alla tre skriver här på ett familjeforum i lilla Sverige, kan ge ett svar på de, faktiskt, ganska intressanta frågor som Trekk ställer angående riktningen i bönen.
    Ja jag är ledsen att ingen av de "sanna skottarna" vill upplysa oss om hur fysiken verkar på bönen.
  • J  a  d  e  d
    Trekk skrev 2012-06-06 16:06:32 följande:
    Du är en god lärjunge ;)

Ja jag är ledsen att ingen av de "sanna skottarna" vill upplysa oss om hur fysiken verkar på bönen.
    You know it Skäms

Tycker faktiskt att det här med dawah borde tas på större allvar än vad man uppvisar här på FL som muslim. Så många förlorade chanser.
    TS är skitsur på mig för att jag är oseriös i hennes tråd, men jag ser liksom inte henne sätta ribban. Jag ser ingenting från hennes håll.   
    Jeddan
  • Anghammarad

Alltså, det är 456 mil mellan Stockholm och Mekka. Använder man en vanlig kompass kan man möjligen, om man är väldigt noggrann, klara av att rikta in bönen på en grad när. Lite enkel trigonometri ger vid handen att man med en grads felmarginal missar stenen med 8 mil.

• M C
    Trekk skrev 2012-06-06 15:41:13 följande:
    Är det inte just därför du tycker om mig?Drömmer

Kan vara det.

Att du är så smart alltså.
    Tyst  
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Anghammarad skrev 2012-06-06 16:30:39 följande:
    Alltså, det är 456 mil mellan Stockholm och Mekka. Använder man en vanlig kompass kan man möjligen, om man är väldigt noggrann, klara av att rikta in bönen på en grad när. Lite enkel trigonometri ger vid handen att man med en grads felmarginal missar stenen med 8 mil.

JORDEN ÄR PLATT!!!! VIRVEL! DRAGNINGSKRAFT!!!!11!11!11

*klampar ut* 
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Trekk
    Anghammarad skrev 2012-06-06 16:30:39 följande:
    Men kompassen pekar ju mot den magnetiska nordpolen som ju konstant vandrar.

I Sverige ligger den magnetiska variationen på 5.3 grader ostligt med en positiv deklination. Då vi ligger relativt nära nordpolen är inklinationsgradienten 72.35 grader.

Men i Mekka är den 3.6 grader ostligt med en positiv deklination och med en 30.36 graders inklination.

Låter detta som nonsens? Detta är faktiskt roligare än man kan tro. Den muslim som tror att hen kan finna Mekka medelst kompass allena utan A uppdaterade kartor där relevanta magnetiska gradienter anges eller B, utan GPS avslöjar sin fundamentala ignorans om ämnet navigation.

Den magnetiska nordpolen ligger norr om norra Kanada och rör sig i riktning mot Ryssland och kommer att passera nära den geografiska nordpolen så småningom.

Detta innebär att idag så pekar en kompass inte mot norr i Sverige utan typ mot nord nord väst med en ganska duktig felmarginal. Detta gör att alla böner mot Mekka kommer att förskjutas markant öster ut och förmodligen passera över Irak och Förenade Arabemiraterna.

En riktig mardröm att navigera ett flygplan bara med kompass, därför flyger man med NDB (Non Directional Beacon) fyrar, VOR fyrar (Very-High-Frequency Omnidirectional Radiorange) samt GPS med. 

Möjligen är bönen utrustad med relevant navigationsutrustning och kan finna sitt mål den vägen. Mekka kanske fungerar som en gigantisk NDB fyr som bönerna kan finna med sina ADF (Automated Direction Finder)

Dock måste en sådan NDB fyr vara oerhört kraftfull, men minareterna kanske förstärker signalen på något vis.

Det slår mig just att det jag säger faktiskt är sant, endast muslimer kunniga inom navigation kan rimligtvis faktiskt rikta sig korrekt mot Mekka med en konstant vandrande magnetisk nordpol.

• Trekk
    M C skrev 2012-06-06 17:48:47 följande:
    Kan vara det.

Att du är så smart alltså.
    Tyst  
    Du lurar då ingen kära MC, du liker allt. Jag är lite som Koranen, man måste digga hela paketet, no smörgåsbord a lá Sven Erik här inte :p
  • oOHalalOo
    EnAnonumius skrev 2012-06-05 23:18:19 följande:
    Att LYFTA på luren och ringa till närmsta moské var inget alternativ att beakta för att få snabba svar om hur man skall gå till väga? Förvånad

Du vet det går att googla och gula sidorna finns på internet.Obestämd
    Det fungerar ju också det givetvis, så ett bra tips.

Men det är väl inte konstigt egentligen att här fråga andra muslimer om råd? Bara för att det faktiskt finns den möjligheten? Varför inte liksom?
  • oOHalalOo
    Anghammarad skrev 2012-06-06 15:51:31 följande:
    Det var någon som för ett par sidor tillbaka skrev exempelvis 'kompass' men ingen av deltagarna i tråden har kommenterat det eftersom de verkar mer intresserade av att diskutera off topic.

Men jag tycker nog att vi muslimer som finns på FL i alla fall gör vårt bästa för att svara så gott vi kan i alla fall.
Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?