• Anonym (Fd:an)

Jävla muppfan!!

Så jävla förbannad!!! Har en son på drygt ett halvår tillsammans med mitt ex. Vi gjorde slut för första gången strax efter att vi fått reda på graviditeten och sedan hattade vi fram och tillbaka länge. Det är nu helt slut mellan oss sedan några månader på grund av att han kuckelurat med grannfrun (!!). Under ett svagt ögonblick skrev jag på för gemensam vårdnad eftersom han just då var så gullig och allting kändes bra. Nu till problemet. Idioten vägrar skriva över föräldrapenningdagar till mig. Inte för att han själv vill vara föräldraledig. Eller det kanske han vill men inte just nu.. Vad fan ska jag göra när mina dagar snart är slut??? Får ingen dagisplats, inget socialbidrag (ringt och kollat), har inga släktingar häromkring. Har försökt snacka med honom men han är helt körd i huvudet.

• Svar på tråden Jävla muppfan!!
  • Emelie 491
    LunaLunatic skrev 2012-05-25 18:40:10 följande:
    Brygg kaffe och köp någon bulle, så ringer du och be honom komma över.
    Utan att bli upprörd och skrika säger du att ni måste diskutera hur ni ska göra med lilla X.
    Typ "Mina dagar är strax slut. För att kunna jobba måste X vara på dagis, men det tillåts först när X är 12 månader. Jag kan tänka mig olika lösningar, men vill först höra hur du tänker. Har du någon idé om hur vi ska göra?"
    LunaLunatic skrev 2012-05-25 18:43:24 följande:
    (fortsättning)
    Har han inga idéer kan du fortsätta:

"De alternativ jag ser är att antingen skriver du över dagar på mig som räcker tills X börjar dagis, då kommer du ha Y dagar kvar (räkna ut detta innan). Annars tar du ut dina dagar nu. Det sista alternativet är att du inte tar ut dagar men ordnar barnvakt och jag hoppas vi kan undvika detta för Xs skull. Vill helst att hen får en bra relation till sin pappa redan nu så ni får bra kontakt" 
    Byt ut DE mot vi, DEM mot oss och sluta särskriv!
  • Emelie 491
    alifewithoutme skrev 2012-05-25 18:44:15 följande:
    Han kanske vill ha ut dom längre fram? Han har ju som sagt dessa dagar att ta ut tills barnet blir 8?
    Och vems ansvar är det då att ordna omsorg till barnet när ts tvingas jobba? Det måste ju vara hans ansvar, eftersom han omöjliggör att ts är hemma med sitt barn längre.
    LunaLunatic skrev 2012-05-25 18:40:10 följande:
    Brygg kaffe och köp någon bulle, så ringer du och be honom komma över. Utan att bli upprörd och skrika säger du att ni måste diskutera hur ni ska göra med lilla X. Typ "Mina dagar är strax slut. För att kunna jobba måste X vara på dagis, men det tillåts först när X är 12 månader. Jag kan tänka mig olika lösningar, men vill först höra hur du tänker. Har du någon idé om hur vi ska göra?"
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience

Problemet är att alla våra diskussioner urartar och slutar i bråk eftersom vi har så olika syn på allting. Jag har försökt diskutera alternativ med honom. Hans senaste förslag var att skrutten kunde vara hemma med hans nya flickvän/särbo/sambo (grannfrun, lång historia) eftersom hon ändå ska vara hemma hela sommaren med sina egna barn. Men vad fan. Jag vill inte att främmande människor ska ta hand min skrutt. Om jag inte vill att förskolepersonalen ska ta hand om skrutten så vill jag knappast att hans nya kvinna heller ska göra det.
  • Anonym
    Anonym (Fd:an) skrev 2012-05-25 18:40:46 följande:
    En varning till alla mina medsystrar!! Gå aldrig med på gemensam vårdnad för ni vet aldrig vad ni kan råka ut för.

vad då gå med på, det det varit bättre han stämpt dig på vårdnaden och fått den via tr medan du förlora ännu mer pengar? Ts du verkar ha konstiga åsikter mår du verkligen bra och kan ta hand om ungen på ett tryggt sätt? Vem fan hotar med att lämna en bebis utanför en dörr?
  • Anonym (bådas ansvar)
    alifewithoutme skrev 2012-05-25 18:44:15 följande:
    Han kanske vill ha ut dom längre fram? Han har ju som sagt dessa dagar att ta ut tills barnet blir 8?
    Absolut, men tycker du verkligen att det är det bästa för barnet? Mamman kanske också helst hade velat spara sina dagar och ha lång sommarledighet under flera år, men eftersom hon är en ansvarsfull förälder så tar hon ut dagarna till största del under barnets första år eftersom det är då barnet behöver det mest och dessutom det som dagarna främst är till för!

Varför tycker du att mamman har större ansvar att ta hand om barnet under dess första år än vad pappan har?
    Emelie 491 skrev 2012-05-25 18:44:25 följande:
    Kan du ansöka om vårdnasbidrag och användad det till en privat dagmamma? Jag förstår att det är jobit, och förstår inte hur man kan tänka som han gör (eller vissa andra här inne). Det är inte dina och ditt ex' dagar, det är barnets dagar och hen har störst behov av dem nu. Och kom ihåg att utnyttja dina rättigheter som boendeförälder. Du kan, om du känner för det, bråka lika mycket när han behagar vara ledig.

Hur funkar vårdnadsbidrag?
  • Anonym
    Anonym (Fd:an) skrev 2012-05-25 18:48:09 följande:

Problemet är att alla våra diskussioner urartar och slutar i bråk eftersom vi har så olika syn på allting. Jag har försökt diskutera alternativ med honom. Hans senaste förslag var att skrutten kunde vara hemma med hans nya flickvän/särbo/sambo (grannfrun, lång historia) eftersom hon ändå ska vara hemma hela sommaren med sina egna barn. Men vad fan. Jag vill inte att främmande människor ska ta hand min skrutt. Om jag inte vill att förskolepersonalen ska ta hand om skrutten så vill jag knappast att hans nya kvinna heller ska göra det.

Men då kanske det är dags att ta hjälp, i form av familjerätten, som kan  hjälpa er kommunicera på ett konstruktivt sätt, för ert barns skull.

För det är ju till syvende och sist barnet som förlorar mest på om inte mamma och pappa kan samarbeta.  
  • h8him
    Ska pappan inte ha semester? Kan han inte ta ut föräldradagar? Hur trost det än låter så har han rätt att låta sin nya ta hand om ert barn. Fast en fördel är det ju om han själv har fått en bra kontakt med barnet innan.

Har ni försökt med samarbetssamtal på familjerätten?
  • Anonym
    Anonym (Fd:an) skrev 2012-05-25 18:51:51 följande:
    Hur funkar vårdnadsbidrag?
    Jag TROR att det är så att man får runt 3000 kr i månaden för att man vårdar barnet. 
    Krav: Det får inte ha barnomsorgsplats, man får inte ha några dagara kvar för barnet.  
  • Emelie 491
    Det låter ju som att du inte är villig att hitta lösningar heller. Du har bestämt dig för att vara hemma oavsett vad, och hans lösningar är inte välkomna? Då förstår jag att han blir irriterad!

Vårdnadsbidrag får man om man gjort av med fp och inte nyttjar en förskolplats. Jag har inte stenkoll på alla villkor, du får kolla med kommunen som ansvarar för det. Det brukar ligga på 3000/mån och räcker ju gott och väl till en privat dagmamma/barnvakt
Svar på tråden Jävla muppfan!!