• Anonym (Fd:an)

Jävla muppfan!!

Så jävla förbannad!!! Har en son på drygt ett halvår tillsammans med mitt ex. Vi gjorde slut för första gången strax efter att vi fått reda på graviditeten och sedan hattade vi fram och tillbaka länge. Det är nu helt slut mellan oss sedan några månader på grund av att han kuckelurat med grannfrun (!!). Under ett svagt ögonblick skrev jag på för gemensam vårdnad eftersom han just då var så gullig och allting kändes bra. Nu till problemet. Idioten vägrar skriva över föräldrapenningdagar till mig. Inte för att han själv vill vara föräldraledig. Eller det kanske han vill men inte just nu.. Vad fan ska jag göra när mina dagar snart är slut??? Får ingen dagisplats, inget socialbidrag (ringt och kollat), har inga släktingar häromkring. Har försökt snacka med honom men han är helt körd i huvudet.

• Svar på tråden Jävla muppfan!!
    h8him skrev 2012-05-25 18:55:06 följande:
    Ska pappan inte ha semester? Kan han inte ta ut föräldradagar? Hur trost det än låter så har han rätt att låta sin nya ta hand om ert barn. Fast en fördel är det ju om han själv har fått en bra kontakt med barnet innan. Har ni försökt med samarbetssamtal på familjerätten?

Vilken mamma skulle låta en främmande människa ta hand om sin bebis heltid?? De flesta mammor vill inte ens ha barnvakt någon timme för ett så litet barn. Hon har ingen utbildning gällande barn, hon har inte ens gått ut gymnasiet på grund av någon diagnos. Hon röker och har ett dåligt ordförråd. Ingen som jag litar på med min skrutt. Pappan ska som sagt jobba i sommar för att det är ett nytt jobb och mycket att göra.
  • h8him
    Anonym (Fd:an) skrev 2012-05-25 19:03:33 följande:
    Vilken mamma skulle låta en främmande människa ta hand om sin bebis heltid?? De flesta mammor vill inte ens ha barnvakt någon timme för ett så litet barn. Hon har ingen utbildning gällande barn, hon har inte ens gått ut gymnasiet på grund av någon diagnos. Hon röker och har ett dåligt ordförråd. Ingen som jag litar på med min skrutt. Pappan ska som sagt jobba i sommar för att det är ett nytt jobb och mycket att göra.
    Varför inte låta barnet ha eget umgänge med sin pappa och inom några veckor även hemma med hans nya familj, där ert barn faktiskt ingår.

Har du någon utbildning gällande barn?

Det är ert barn, inte ditt. Ni har gemensam vårdnad och måste försöka lösa problemen gemensamt. Han har gett dig förslag på en lösning men du accepterar den inte.

Jag föreslår samarbetssamtal på familjerätten.
  • Loket
    Anonym (Fd:an) skrev 2012-05-25 18:48:09 följande:
    Problemet är att alla våra diskussioner urartar och slutar i bråk eftersom vi har så olika syn på allting. Jag har försökt diskutera alternativ med honom. Hans senaste förslag var att skrutten kunde vara hemma med hans nya flickvän/särbo/sambo (grannfrun, lång historia) eftersom hon ändå ska vara hemma hela sommaren med sina egna barn. Men vad fan. Jag vill inte att främmande människor ska ta hand min skrutt. Om jag inte vill att förskolepersonalen ska ta hand om skrutten så vill jag knappast att hans nya kvinna heller ska göra det.
    Ditt ex förslag är en utmärkt lösning då slipper ungen vara på dagis och får förhoppningsvis bra omvårdnad, det låter ärligt talat som om du är svartsjuk / bitter och därmed avfärdar hans lösningar och tycker allt han säger är skit.
  • Emelie 491
    Anonym (Fd:an) skrev 2012-05-25 19:03:33 följande:
    Den attityden kommer vara jobbig i framtiden. Vad han gör med barnet eller vem han låter passa det när det är hos honom har du ingen rätt att ha åsikter om. Samma sak gäller om du i framtiden hittar någon ny. Ni måste respektera att ni båda gått vidare! Ingen utbildning gällande barn? Har du det?
    Byt ut DE mot vi, DEM mot oss och sluta särskriv!
  • alifewithoutme
    Anonym (bådas ansvar) skrev 2012-05-25 18:49:43 följande:
    Varför tycker du att mamman har större ansvar att ta hand om barnet under dess första år än vad pappan har?
    Har väl inte direkt sagt att mamman ska ha större ansvar än pappan det första året. Det jag mer eller mindre reagerade på i början var över att hon inte tyckte han förtjänade gv.
    Emelie 491 skrev 2012-05-25 18:47:55 följande:
    Och vems ansvar är det då att ordna omsorg till barnet när ts tvingas jobba? Det måste ju vara hans ansvar, eftersom han omöjliggör att ts är hemma med sitt barn längre.
    Hon skrev ju själv att hon hade en grannflicka som kunde ta hand om barnet medan ts jobbar. Visst, jag kan väl tycka att pappan ska hjälpa till mer, men man kan heller inte kräva att någon part ska lämna bort/utnyttja sina tillgängliga dagar om denne nu inte vill. 
  • Emelie 491
    alifewithoutme skrev 2012-05-25 19:10:27 följande:
    Hon skrev ju själv att hon hade en grannflicka som kunde ta hand om barnet medan ts jobbar. Visst, jag kan väl tycka att pappan ska hjälpa till mer, men man kan heller inte kräva att någon part ska lämna bort/utnyttja sina tillgängliga dagar om denne nu inte vill. 
    Håller med dig om att det borde vara så. Men ts skulle ju säkert vilja spara sina dagar också, till långledighet på sommaren eller kortare arbetsvecka. Hon har ju på ett sätt tvingats till att använda alla dagar för att exet inte vill vara ledig just nu när behovet är störst. Då är ts ledig eftersom någon måste vara det. Varför ska han då få spara alla dagar tills han känner att det passar att vara ledig när ts inte fick samma val?

Därimot verkar hon ju inte vidare inställd på att hitta en gemensam lösning på problemet.
  • sanna8501

Men alltså, hur kan folk vara så dum så de ifrågasätter att pojken finns till! Klart han gör det, för föräldrarna gjorde honom ihop och bär nu ett gemensamt ansvar för honom! Föräldraledighet brukar vara en förmån för att få ta hand om sitt barn då man inte har rätt till förskola förrän vid ett års ålder. Och då det inte är humant för varken nyblivna föräldrar eller så små barn att gå på dagis.
    Det är i min mening inte föräldrarnas dagar, utan barnets, för att få den tillsyn och omvårdnad han behöver! 
    Gemensam vårdnad innebär absolut ett gemensamt ansvar! Jag tycker du ska prata med en advokat. För kan han inte se till att barnet behöver försörjning (för du/ni kan ju inte leva på luft), så klarar han nog inte av vårdnadsansvaret heller!
    Men rådfråga advokat, man brukar kunna få gratis rådgivning. 

Min mening, döm på!      

• alifewithoutme
    Emelie 491 skrev 2012-05-25 19:16:17 följande:
    Håller med dig om att det borde vara så. Men ts skulle ju säkert vilja spara sina dagar också, till långledighet på sommaren eller kortare arbetsvecka. Hon har ju på ett sätt tvingats till att använda alla dagar för att exet inte vill vara ledig just nu när behovet är störst. Då är ts ledig eftersom någon måste vara det. Varför ska han då få spara alla dagar tills han känner att det passar att vara ledig när ts inte fick samma val?

Därimot verkar hon ju inte vidare inställd på att hitta en gemensam lösning på problemet.
    Precis, han har kommit med förslag, men hon sätter emot. Känns dessvärre inte som om NÅGON lösning kommer duga, såvida lösningen heter "ge alla dagar till mig och lämna bort dina". Men det är känslan jag får.
    h8him skrev 2012-05-25 19:06:14 följande:
    Varför inte låta barnet ha eget umgänge med sin pappa och inom några veckor även hemma med hans nya familj, där ert barn faktiskt ingår. Har du någon utbildning gällande barn? Det är ert barn, inte ditt. Ni har gemensam vårdnad och måste försöka lösa problemen gemensamt. Han har gett dig förslag på en lösning men du accepterar den inte. Jag föreslår samarbetssamtal på familjerätten.

Nej, jag har ingen utbildning men det är mitt barn. De flesta som skaffar barn har ingen barnutbildning. Däremot kan man väl åtminstone kräva det av en person som man tvingas lämna sin bebis med heltid.
  • Emelie 491
    alifewithoutme skrev 2012-05-25 19:25:46 följande:
    Precis, han har kommit med förslag, men hon sätter emot. Känns dessvärre inte som om NÅGON lösning kommer duga, såvida lösningen heter "ge alla dagar till mig och lämna bort dina". Men det är känslan jag får.
    Haha, jag vill gärna säga emot dig men känslan börjar gå ifrån "offer" och närma sig "bitter" ganska fort.

Har han kommit med förslag för att lösa situationen kan jag tycka att han tagit sitt ansvar, även om det optimala självklart vore om någon av föräldrarna kunde vara hemma.
Svar på tråden Jävla muppfan!!