• Anonym (Fd:an)

Jävla muppfan!!

Så jävla förbannad!!! Har en son på drygt ett halvår tillsammans med mitt ex. Vi gjorde slut för första gången strax efter att vi fått reda på graviditeten och sedan hattade vi fram och tillbaka länge. Det är nu helt slut mellan oss sedan några månader på grund av att han kuckelurat med grannfrun (!!). Under ett svagt ögonblick skrev jag på för gemensam vårdnad eftersom han just då var så gullig och allting kändes bra. Nu till problemet. Idioten vägrar skriva över föräldrapenningdagar till mig. Inte för att han själv vill vara föräldraledig. Eller det kanske han vill men inte just nu.. Vad fan ska jag göra när mina dagar snart är slut??? Får ingen dagisplats, inget socialbidrag (ringt och kollat), har inga släktingar häromkring. Har försökt snacka med honom men han är helt körd i huvudet.

• Svar på tråden Jävla muppfan!!
  • Anonym (skitsnack)
    Loket skrev 2012-05-25 17:26:36 följande:
    I norge har man 3 eller om det är 6 månaders barnledighet och där fungerar det utmärkt så varför skulle det inte fungera här?
    Norge har 47 veckor föräldraledighet med 100 % föräldrapenning eller 57 veckor med 80 % föräldrapenning så det där har du totalt missuppfattat.
    Loket skrev 2012-05-25 19:08:52 följande:
    Ditt ex förslag är en utmärkt lösning då slipper ungen vara på dagis och får förhoppningsvis bra omvårdnad, det låter ärligt talat som om du är svartsjuk / bitter och därmed avfärdar hans lösningar och tycker allt han säger är skit.

Det låter som en urkass ide. Jag vill själv ta hand om min skrutt. I andra hand kan jag tänka mig att låta pappan göra det, han är ju trots allt pappan. Men en främmande kvinna?? Varför tycker du att pappans förslag är bra hur dåliga de än är och att mina är dåliga??? Och nej, jag är inte svartsjuk.
  • Anonym

Säg till honom att om du inte kan fortsätta vara hemma med ert barn kanske du måste flytta till en ort där släktingar kan hjälpa dig med barnpassning medan du måste jobba.

• Anonym
    Anonym (Fd:an) skrev 2012-05-25 17:47:42 följande:
    Därför att han tvingar sitt barn till dagis eller till tonårsbarnvakt vid 9 månaders ålder för att han är snål och egoistisk. Det är väl knappast för barnets bästa??!
    Men lämna över barnet till pappan då. Han vill ju ha halva föräldraledigheten så uppenbarligen vill han ju vara pappaledig nu när din ledighet tar slut.

Det är väl inget konstigt med det!

Var inte så egoistisk. Lämna över barnet och låt pappan få vara pappa precis som du fått vara mamma! 
  • Emelie 491
    Anonym skrev 2012-05-25 19:37:12 följande:
    Säg till honom att om du inte kan fortsätta vara hemma med ert barn kanske du måste flytta till en ort där släktingar kan hjälpa dig med barnpassning medan du måste jobba.
    Har de gemensam vårdnad måste ju han godkänna en flytt.
    Byt ut DE mot vi, DEM mot oss och sluta särskriv!
  • h8him
    Anonym (skitsnack) skrev 2012-05-25 19:30:51 följande:
    Norge har 47 veckor föräldraledighet med 100 % föräldrapenning eller 57 veckor med 80 % föräldrapenning så det där har du totalt missuppfattat.
    Det är mer komplicerat än så. 9 veckor är reserverade för mamman (3 veckor innan och 6 veckor efter födseln). Sen är 12 veckor reserverade till pappan. Resterande veckor 26 eller 36 kan delas mellan föräldrarna. En föräldrapenningsvecka i Norge är måndag till fredag. Så 35 eller 45 veckor (med reservation för att jag räknat fel) kan en ensamstående mamma vara hemma. Hur mycket bättre än i Sverige är det?
    Anonym skrev 2012-05-25 19:38:17 följande:
    Men lämna över barnet till pappan då. Han vill ju ha halva föräldraledigheten så uppenbarligen vill han ju vara pappaledig nu när din ledighet tar slut. Det är väl inget konstigt med det! Var inte så egoistisk. Lämna över barnet och låt pappan få vara pappa precis som du fått vara mamma! 

Läs tråden innan du kommenterar. Han vill inte vara föräldraledig just nu.
  • Anonym
    Emelie 491 skrev 2012-05-25 17:53:46 följande:
    Han vill ju inte ta hand om barnet. Han vägrar vara ledig och vägrar skriva över fp dagar.
    Men han kanske sparar dagarna tills barnet blir äldre?
  • Jagvetmest

Alltså ni som skriver att TS ska "lämna över barnet" när hennes f-dagar är slut. Hur fan tror ni att barnet kommer att reagera då?? Den trygghet som det haft under 7-8 månader bara rycks undan och en för barnet heeeelt främmande människa ska ta över hela ansvaret? Alltså om jag hade varit du TS så skulle jag vägra. Ta ett lån eller nåt och ha barnet tills dess att det kan börja dagis och du kan sedan gradvis vänja barnet vid sin pappa. Tror att barnet kommer ta emotionell skada av att ryckas ur sin mammas famn vid så låg ålder och vara med pappan på heltid. Barnet kan liksom inte tänka att "ja jag får väl gilla läget för det är ju den här människans spermier som har bidragit till min existens.... "

• VeraLu
    Emelie 491 skrev 2012-05-25 19:09:25 följande:
    Den attityden kommer vara jobbig i framtiden. Vad han gör med barnet eller vem han låter passa det när det är hos honom har du ingen rätt att ha åsikter om. Samma sak gäller om du i framtiden hittar någon ny. Ni måste respektera att ni båda gått vidare! Ingen utbildning gällande barn? Har du det?
    Ja, hon är mamman till detta barn. Och är hon normalt funtat så behöver hon ingen mer "utbildning"  än det naturen lagt i oss mödrar.

Betr sammarbetssamtal hos fam rätten (som jag har erfarenhet av) så rekommenderar ingen familjerätt sk växelvis vårdnad förrän barnet är minst 4 år. En 6 månaders bebis ska inte vara ngn annanstans än hos sin mamma. Stå på dig Ts och lita på din magkänsla och intuition.
Svar på tråden Jävla muppfan!!