• Anonym (Fd:an)

Jävla muppfan!!

Så jävla förbannad!!! Har en son på drygt ett halvår tillsammans med mitt ex. Vi gjorde slut för första gången strax efter att vi fått reda på graviditeten och sedan hattade vi fram och tillbaka länge. Det är nu helt slut mellan oss sedan några månader på grund av att han kuckelurat med grannfrun (!!). Under ett svagt ögonblick skrev jag på för gemensam vårdnad eftersom han just då var så gullig och allting kändes bra. Nu till problemet. Idioten vägrar skriva över föräldrapenningdagar till mig. Inte för att han själv vill vara föräldraledig. Eller det kanske han vill men inte just nu.. Vad fan ska jag göra när mina dagar snart är slut??? Får ingen dagisplats, inget socialbidrag (ringt och kollat), har inga släktingar häromkring. Har försökt snacka med honom men han är helt körd i huvudet.

• Svar på tråden Jävla muppfan!!
  • Anonym (bådas ansvar)
    Emelie 491 skrev 2012-05-25 20:52:36 följande:
    Åh vad jag gillar dig! Oskyldig
    Tack, jag tycker att du har väldigt sunda värderingar och åsikter också!
  • Anonym (!)
    Emelie 491 skrev 2012-05-25 20:51:12 följande:
    Precis. Jag uttryckte mig nog lite klumpigt, men med växelvis menade jag varannan vecka. Generellt sägs en natt/år, alltså högst två nätter på rad om barnet är två och vv vid tre år. Fast det beror ju förstås på barnets mognad också, ibland rekommenderas inte varannan vecka förrän 4-5 år.
    Då är vi överens
    Anonym (Fd:an) skrev 2012-05-25 20:57:54 följande:
    Jag har ett jobb men problem med barnomsorgen.
    Om kommunen inte kan ordna en barnomsorgsplats så har du rätt till ekonomiskt bistånd tills dess att de kan det. Socialtjänsten kommer troligen först försöka pressa pappan att antingen ta ledigt eller skriva över dagar, men om det inte går så finns det ingen tvekan om att du är berättigad. Försök dock spara så mycket pengar som möjligt de tre sista månaderna innan du söker, så du inte haft ett stort överskott, för det kommer dras av från biståndet i så fall.
  • NollÅtta

Men nu är situationen som den är och pappan borde självklart ge dig dagar om han själv inte vill vara hemma nu. Varför ska barnet behöva vara med barnvakt vid 9 månaders ålder om det inte behövs. Han låter som en egoistisk jävel och han verkar inte bry sig om vad som är bäst för barnet.

Den som är allas vän är ingens.
  • Emelie 491
    Virriga Vera skrev 2012-05-25 20:54:32 följande:
    Nej, det är inte vad jag säger. Jag säger att det är hans lagliga rätt att spara sina dagar till barnet är 8 år. Det är också TS rätt att själv välja hur hon vill hushålla med sina dagar. Barnets rätt är att det har lika stor rätt till bägge sina föräldrar vilket TS tycks glömma i sin bitterhet. Jag säger inte heller någonstans att det är vare sig jämställt eller rättvist.
    Ja men hon kan ju inte hushålla med sina dagar eftersom någon måste ta hand om barnet. Vad skulle hända om hon bestämmer sig för att hon vill spara resterande dagar och pappan fortfarande vägrar vara ledig? Vem ska då ta ansvar för barnet?
    Byt ut DE mot vi, DEM mot oss och sluta särskriv!
  • Loket
    Anonym (Fd:an) skrev 2012-05-25 20:57:02 följande:
    En förälder har inga rättigheter, bara skyldigheter.
    I så fall har du en skyldighet att låta ditt ex ha sin ledighet när han vill likaså att jobba så du får in pengar, vidare har du ingen rättighet att bestämma över när han skall ta ut den och hindra honom att ha hand om sitt barn.

Vad är så hemskt med att hans nya tjej hjälper till att sköta sonen så blir det ändå varje gång ungen är där vare sig du vill det eller ej eller anser du att hon inte skall få vara närvarande när ungen är där?
  • Anonym (bådas ansvar)
    NollÅtta skrev 2012-05-25 20:53:20 följande:
    Varför skaffa barn när man inte ens kan ta hand om sig själv utan räknar med att andra ska betala ens uppehälle. Trött blir jag.
    Men det är väl ingen som har sagt att TS inte kan ta hand om sig själv?!? Problemet är ju att om TS går tillbaka till sitt jobb så finns det ingen som tar hand om barnet som är för litet för att gå på dagis och som har en pappa som inte vill ta hand om det. Eventuellt kan pappans nya sambo ta hand om det, vilket dock enligt min åsikt inte är den bästa lösningen, men det kanske är den enda.
  • Anonym

Jag har varit med om samma. Fick försörjningsstöd från soc när barnet var ca 7-12 månader gammal och sen kunde börja på dagis.

• Virriga Vera
    Emelie 491 skrev 2012-05-25 21:02:52 följande:
    Ja men hon kan ju inte hushålla med sina dagar eftersom någon måste ta hand om barnet. Vad skulle hända om hon bestämmer sig för att hon vill spara resterande dagar och pappan fortfarande vägrar vara ledig? Vem ska då ta ansvar för barnet?
    Hon har ett jobb, hon kan välja att gå tillbaka till det och under tiden ha en privat dagmamma. Hon kan inte hänga upp sig på sitt ex. Hon måste lösa sina egna problem om hon inte vill göra som exet föreslår. Rättvist? Inte ett dugg. Men så är den krassa verkligheten.
  • NollÅtta
    Anonym (bådas ansvar) skrev 2012-05-25 21:03:21 följande:
    Men det är väl ingen som har sagt att TS inte kan ta hand om sig själv?!? Problemet är ju att om TS går tillbaka till sitt jobb så finns det ingen som tar hand om barnet som är för litet för att gå på dagis och som har en pappa som inte vill ta hand om det. Eventuellt kan pappans nya sambo ta hand om det, vilket dock enligt min åsikt inte är den bästa lösningen, men det kanske är den enda.
    De gjorde slut precis i början av graviditeten och KANSKE kan man då räkna lite på hur det kommer se ut sedan när barnet kommer. Man KANSKE kan räkna ut hur länge man kan vara hemma och sedan har man 9 månader på sig att lägga undan lite extrapengar som man kan skjuta till hyra osv för att kunna vara hemma lite längre.

Framförhållning. Slå upp.
    Den som är allas vän är ingens.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-25 21:03:52 följande:
    Jag har varit med om samma. Fick försörjningsstöd från soc när barnet var ca 7-12 månader gammal och sen kunde börja på dagis.
    Pappan är en bra pappa, men det var absolut inte lämpligt att han hade barnet om dagarna i så tidig ålder, när barnet bodde hos mig, hade mig som primär vårdare och jag ammade. Att pappan skulle vara föräldraledig där istället var alltså otänkbart. När barnet blev större ökades dock umgänget och varannan vecka från 2,5 års ålder, men att pappan skulle ha barnet hela dagarna som spädbarn? Nej.

Soc var inte på pappan, försökte inte tvinga honom att vara föräldraledig eller ge sina dagar till mig. Det är hans dagar och de dagarna har han och barnet haft glädje av när barnet blivit äldre. 
Svar på tråden Jävla muppfan!!