• Aria

Startade pergotime 7/6 2012...råd

hej alla glada

den 7/6 2012 startade jag äta pergotime, jag ska således ta sista tabletten på måndag kväll. Inför tabletten hörde och läste jag om alla konstiga biverkningar etc men jag känner just ingenting alls. Och då börjar hjärnspöket mala på om att tabletterna kanske inte ens tar på mig :( paranoid jag vet.

Jag undrar också lite över vad som händer efter man tagit tabletten, hur långt efter sista tabletten får man ägglossning?

Snälla ni som kan, ge lite råd och vägledning

• Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd
  • Babybel
    manam skrev 2012-06-12 18:06:09 följande:
    Här är det heller inga känningar... Men precis som ni har jag nu läst mig till att det inte behöver innebära något alls. Kanske borde vara glad över det istället . Mindre kul är dock att jag fått svar på prover som visar på förhöjt TSH. Inte konstigt att jag inte ägglossar av mig själv då i och för sig. Men så typiskt! Gissar nämligen att det innebär no no att bli gravid just nu och att jag istället får ta levaxin för att få ner det värdet. Får se vad gyn säger på torsdag...
    Vad är TSH? Har inte fattat det riktigt.
  • Aria

TSH värdena har väl med sköldkörteln att göra, hade liknande själv men det är så små marginaler att det inte ska ge några symptom säger min läkare så vi får se,

ja jag ska på kontroll på torsdag också, ringde idag och ordna med det :)

• Babybel
    Aria skrev 2012-06-12 20:46:11 följande:
    TSH värdena har väl med sköldkörteln att göra, hade liknande själv men det är så små marginaler att det inte ska ge några symptom säger min läkare så vi får se,

ja jag ska på kontroll på torsdag också, ringde idag och ordna med det :)
    Härligt!! Spännande och se hur det gått för oss då :D
  • manam

Ja, TSH i kombination med några fler prover visar om sköldkörteln producerar lagom mycket sköldkörtelhormon. 

Det luriga med normalvärdena där är att de är lite olika om man vill bli gravid eller ej. Jag har tidigare haft TSH 3.2, vilket ligger inom normalvärdena ända tills man vill bli/är gravid. Då är det under 2,0 som gäller.

Exakt vilket värde jag hade just nu skrev inte gyn i mailet, men det var för högt alltså – vilket tyder på underproduktion av sköldkörtelhormon. 

Bara att vänta och se tills på torsdag... 

• Aria

manam hoppas verkligen det ordnar sig för dig, jobbigt när det strular så, i mitt fall pendlade jag mellan över och under produktion men det var små marginaler, däremot har jag vad som kallas hypotyreos typ 2 som många läkare inte ens vill erkänna existerar, uppdatera oss gärna om hur det går för dig, bor du i krokarna eller långt bort ifrån oss?

• manam

Ja, man blir ju lite trött . Hur såg dina värden ut? Fick du medicinering? Och hur definieras Hypoteros typ 2? Om det inte hänt något drastiskt med mina sköldkörtelnivåer så har jag nog inte heller jätteförhöjt värde. Men vill man bli gravid är det ju rätt noga med det där. En sak jag läste någonstans är att pco-liknande äggstockar kan bero på sköldkörteln...kanske hänger allt ihop ändå.... Jag bor i Stockholm. Har nog dock missat var ni bor.

Aria skrev 2012-06-12 23:17:00 följande:
    manam hoppas verkligen det ordnar sig för dig, jobbigt när det strular så, i mitt fall pendlade jag mellan över och under produktion men det var små marginaler, däremot har jag vad som kallas hypotyreos typ 2 som många läkare inte ens vill erkänna existerar, uppdatera oss gärna om hur det går för dig, bor du i krokarna eller långt bort ifrån oss?

• Aria

manam hypotyreos typ 2 innebär att det inte nödvändigtvis är fel på sköldkörteln dvs den behöver inte vara förstorad utan det är cellernas förmåga att uppta sköldkörtelhormonet som krånglar, på blodprover ser man inte så mycket förändringar utan tsh värdet är förhöjt eller sänkt varpå läkare brukar säga att det inte är någon fara...

jag länkar till hyptyreos typ 2 sidan så kan du läsa på lite om symptomen nu för tiden får man ju ställa sin egen diagnos känns det som. Ja det finns en koppling mellan hypotyreos typ 2 och pco

jag bor i uppsala :)

hypotyreos.se/hypo2.html

• Babybel
    manam skrev 2012-06-13 07:53:35 följande:
    Ja, man blir ju lite trött . Hur såg dina värden ut? Fick du medicinering? Och hur definieras Hypoteros typ 2? Om det inte hänt något drastiskt med mina sköldkörtelnivåer så har jag nog inte heller jätteförhöjt värde. Men vill man bli gravid är det ju rätt noga med det där. En sak jag läste någonstans är att pco-liknande äggstockar kan bero på sköldkörteln...kanske hänger allt ihop ändå.... Jag bor i Stockholm. Har nog dock missat var ni bor.
    Jag bor också i Stockholm. Ska du också kolla dig hos gyn imorgon? Verkligen värdefullt att kunna jämföra detta med er som gör allt i just samma stund.

Kan de där värdena ändra sig med tiden alltså. Tror jag gjorde ett sånt test för nåt år sen eller så eftersom jag var så trött hela tiden, men jag hade normala värden. 
  • manam

Yes, imorgon ska jag till gyn. Babybel, du med alltså? Just nu känns det mest som om fokus kommer bli på TSH och inte så mycket hur Pergotime har funkat bara...men det återstår ju att se imorgon.

Aria, tack för infon om hypo typ 2. Medicinerar du mot det på något sätt? Läste att Levaxin kanske inte hjälper...men hur gör man då liksom? Eller har du okej "gravidvärden" ändå kanske? Det har ju inte jag, om jag har kvar mina 3.2 i TSH.

• Babybel

Gjorde förresten ÄL-test idag eftersom jag räkande ut att om det fungerat så borde jag ha en äggblåsa på 18-20 mm. Eftersom min största äggblåsa var på 6 mm innan jag började med Pergo och de växer 2 mm per dag. Visade inget dock, annat än det svaga streck jag alltid får. Och gyn borde ju ha bättre koll än jag, hehe, så det borde ju stämma. Hon sa att vi skulle hoppas på att jag hade äggblåsa på 15 mm imorgon.

Jag har dock lite ångest, jag började helgen med en utekväll tillsammans med 10 vänner som blev rätt blöt (brukar inte gå ut så värst ofta, är mer en hemmamiddagtjej). Och sen konferens på det. Är rädd att det blir hejkon-bejkon-ägg med typ alkoholskador om det blir ägg av detta. Huuu... 

Har ni ändrat kost och så något. Jag har slutat med alla mina laster (bl.a. kaffe, cola light och snus) 

Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd