• Aria

Startade pergotime 7/6 2012...råd

hej alla glada

den 7/6 2012 startade jag äta pergotime, jag ska således ta sista tabletten på måndag kväll. Inför tabletten hörde och läste jag om alla konstiga biverkningar etc men jag känner just ingenting alls. Och då börjar hjärnspöket mala på om att tabletterna kanske inte ens tar på mig :( paranoid jag vet.

Jag undrar också lite över vad som händer efter man tagit tabletten, hur långt efter sista tabletten får man ägglossning?

Snälla ni som kan, ge lite råd och vägledning

• Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd
  • manam

Först och främst, välkommen hit Tjotta. Så bra jobbat med viktnedgången. Nu hoppas vi du får plussa snart också .

Här sitter jag och är fundersam. Jag hade ju som sagt inga ägg alls på G vid VUL förra veckan. Men nu vet i sjutton.... Har känt lite mol i äggstockregionerna ett par dagar. Och idag tycker jag det börjar komma ägglossningssekret. Detta har jag iofs haft vid ett par tillfällen senaste halvåret, trots att jag troligen inte haft någon ägglossning, men ändå! Hur känner ni andra som VUL:ade förra veckan? Det sägs ju att man kan få "försenad" ägglossning efter Pergotime och i så fall borde det väl vara dags för oss nu i dagarna när jag räknar efter.

• Babybel
    manam skrev 2012-06-20 16:11:49 följande:
    Först och främst, välkommen hit Tjotta. Så bra jobbat med viktnedgången. Nu hoppas vi du får plussa snart också .

Här sitter jag och är fundersam. Jag hade ju som sagt inga ägg alls på G vid VUL förra veckan. Men nu vet i sjutton.... Har känt lite mol i äggstockregionerna ett par dagar. Och idag tycker jag det börjar komma ägglossningssekret. Detta har jag iofs haft vid ett par tillfällen senaste halvåret, trots att jag troligen inte haft någon ägglossning, men ändå! Hur känner ni andra som VUL:ade förra veckan? Det sägs ju att man kan få "försenad" ägglossning efter Pergotime och i så fall borde det väl vara dags för oss nu i dagarna när jag räknar efter.
    Jag har inte tappat hoppet för fem öre, hehe. Överallt man läser så står det om "försenad" ÄL när man ätit Pergotime, dag 22-24 verkar vara vanligast, och vi är ju på dag 18 idag, så vi borde ju känna att det händer grejer i de regionerna typ nu. Tycker att det är märkligt att din gyn inte alls mätte dina äggblåsor, för var dina som mina största (9mm, vilket räknas som smått) och de växer 2 mm per dag borde ÄL vid dag 22 vara typ exakt som det ska. Konstigt att inte gyn vet detta eller ans nämner detta. 
  • Tjotta

Åhhhhh tack tjejer för välkomnandet!!!!

Jag är så ny så jag bara undrar: Vad betyder ÄD,VULoch BIM??
    ÄL,UL vet jag men resten??

min gyn sa när jag var där igår att jag den 9/7 ska komma tillbaka för att ta prover men inte vad för prover. Är de då de kollar om man haft eller snart ska ha ÄL om det funkar??

Nu är ju detta min första kur jag ska börja äta på fredag och jag undrar: hur många enkel kurer äter man innan man får börja med dubbel/trippel osv???

Finns det nån av er som bor i Väster Norrland?? Vore skönt att kanske träffa nån som bor i närheten och kunna prata IRL. Min sambo förstår inte alltid hur det är att leva med pco. Han tror ibland att bara man "kör" på regelbundet så löser det sig av sig själv..... Konstigt att han fortfarande tror det ibland han har ju varit ihop med mig snart i 4 år........         

• Babybel
    Tjotta skrev 2012-06-20 20:22:52 följande:
    Åhhhhh tack tjejer för välkomnandet!!!!

Jag är så ny så jag bara undrar: Vad betyder ÄD,VULoch BIM??
    ÄL,UL vet jag men resten??

min gyn sa när jag var där igår att jag den 9/7 ska komma tillbaka för att ta prover men inte vad för prover. Är de då de kollar om man haft eller snart ska ha ÄL om det funkar??

Nu är ju detta min första kur jag ska börja äta på fredag och jag undrar: hur många enkel kurer äter man innan man får börja med dubbel/trippel osv???

Finns det nån av er som bor i Väster Norrland?? Vore skönt att kanske träffa nån som bor i närheten och kunna prata IRL. Min sambo förstår inte alltid hur det är att leva med pco. Han tror ibland att bara man "kör" på regelbundet så löser det sig av sig själv..... Konstigt att han fortfarande tror det ibland han har ju varit ihop med mig snart i 4 år........         
    ÄD har jag ingen aning om vad det är...hehe ägglossningsdag kanske!? VUL är vaginalt ultraljud och BIM är beräknad inte (eller ingen) mens.

Det troliga är att din gyn ska kolla hur äggblåsorna ser ut den 9:e, mäta dem och se hur de växt, hur många som mognat och avgöra om ni ska köra på eller om ni får sexförbud.

Hur många ggr man får äta enkelkur beror nog på hur du svarar på din enkelkur. fungerar den inte alls så kommer du allra troligast få göra dubbelkur nästa månad. Det får iaf jag, finns väl ingen mening att få en ny för låg dos. Men svarar du jättebra och får ägglossning på enkelkur men inte blir gravid får du nog en enkelkur sen igen.

Jag har bott i västernorrland men bor i Stockholm nu sen nåt år.

Ang. din kille så är det nog inte så ovanligt och det värsta är att vi nog bara får hajja att de inte kan förstå. Min kille försöker verkligen, men har svårt att verkligen greppa det ändå. Det blev lite bättre när gyn förklarade om PCO, för jag tror att det blir mer på rikitgt när en läkare säger det. MEN, nu har du fått Pergotime så nu ska ni ju bara köra på ändå Skrattande
  • Aria

jag har fått mycket sådant konstig sekret men inget plus på testet :(
    kanske är för stressad eller? Haft fyra huvudförhandlingar i domstol denna vecka plus fem överklagningar och det har varit mycket stressigt så kan det spela in tro?

Jag som hela tiden varit positiv känner mig lite nere idag :(
    väster norrland vad är det för städer där? Jag bor ju i och för sig i uppsala, men vi kan byta msn eller nåt om du vill :)

• Babybel
    Aria skrev 2012-06-20 22:15:59 följande:
    kanske är för stressad eller? Haft fyra huvudförhandlingar i domstol denna vecka plus fem överklagningar och det har varit mycket stressigt så kan det spela in tro?

väster norrland vad är det för städer där? Jag bor ju i och för sig i uppsala, men vi kan byta msn eller nåt om du vill :)
    Vet du, jag tror inte att det är stress, jag känner mig fullkomligt övertygad om att vi alla har några dagar kvar bara, vi har lite bråttom bara ;) Eftersom ingen hade nog stora äggblåsor på VUL så tror jag vi tillhör de där som får ÄL lite senare.
    Men det där sekretet ni pratar om förstår jag inte alls, jag märker inget sånt förutom när jag hade den där blödningen i helgen. Till att börja med var jag så sjukt pilsk (SJUKT PILSK) men sen hade jag också ökade flytningar. Ringde min gyn och hon sa att hon tror att hon visste vad det var men att jag inte skulle bry mig i det eftersom det inte var dåligt utan bara köra på som vanligt.

Förresten allihopa, påverkar detta ert sexliv på nåt vis? Min gyn sa att många upplever att sexlivet blir mindre lustfyllt när man liksom ligger med syfte att skapa bebis. Men det stämmer inte för oss, vi har visserligen inte varit ihop så länge (2 år och fortfarande nykära)
  • Babybel
    Aria skrev 2012-06-20 22:15:59 följande:

Västernorrland är typ Sundsvall, Timrå, Sollefteå, kramfors, Ramsele, Junsele (Övik!?) osv.
  • Tjotta

Kom nyss på att ÄD är inte det äggdonation??
    Jo visst är det Ö-vik=) Jag bor 5 mil utanför. Åhhh tack för msn men jag använder inte msn längre =(
    Det är lättare att prata med nån som sitter mitt emot irl =)
    Min gyn sa så här: Stressa inte utan har ni sex 2-3 ggr i veckan för att det är kul så ska detta gå vägen ska ni se. Men visst tänker man på det. Speciellt jag.
    Det där med att det kommit ut saker har hänt mig nyligen fast bara en gång. Så det kan ju ha varit vad som helst.

Har aldrig hört nåt om att få sexförbud. Varför får man det?? Är det när de tror att det finns risk för att få t.ex tvillingar?? Eller kan det bli nåt fel med barnet??
    Vill inte ha sexförbud. Tyckte det räckte med de 3 dagarna som man hade för att gubben skulle lämna spermaprov.

En konstig fråga bara, och vill ni inte svara på det så är det helt okej eftersom att det är privat. Men jag undrar: under de dagarna man ska ha ÄL (fast man kanske inte har nån) ska man ha sex hela tiden då?? Ingen dag med uppehåll?? För är ÄL försenad kan man ju typ få skavsår tills dess, eller hur har ni andra gjort ?? =)       

• Aria

Ja det är nog så, försenad ÄL bara :)
    nä sexlivet är ju bättre, jag är mer på än normalt :)

tjotta nä du behöver inte vara orolig kör på bara och ligg kvar en stund efteråt och slappna av för att underlätta för små bäbisarna :(

okey där uppe...ja men då får vi väl träffas när jag kommer uppåt om någon vecka för att sno lite bär från era skogar :)

• che71
    Tjotta skrev 2012-06-20 23:47:24 följande:
    Kom nyss på att ÄD är inte det äggdonation??
    Jo visst är det Ö-vik=) Jag bor 5 mil utanför. Åhhh tack för msn men jag använder inte msn längre =(
    Det är lättare att prata med nån som sitter mitt emot irl =)
    Min gyn sa så här: Stressa inte utan har ni sex 2-3 ggr i veckan för att det är kul så ska detta gå vägen ska ni se. Men visst tänker man på det. Speciellt jag.
    Det där med att det kommit ut saker har hänt mig nyligen fast bara en gång. Så det kan ju ha varit vad som helst.

Har aldrig hört nåt om att få sexförbud. Varför får man det?? Är det när de tror att det finns risk för att få t.ex tvillingar?? Eller kan det bli nåt fel med barnet??
    Vill inte ha sexförbud. Tyckte det räckte med de 3 dagarna som man hade för att gubben skulle lämna spermaprov.

En konstig fråga bara, och vill ni inte svara på det så är det helt okej eftersom att det är privat. Men jag undrar: under de dagarna man ska ha ÄL (fast man kanske inte har nån) ska man ha sex hela tiden då?? Ingen dag med uppehåll?? För är ÄL försenad kan man ju typ få skavsår tills dess, eller hur har ni andra gjort ?? =)       
    ÄD = äggdonation

sexförbud fick jag på mina två läkarövervakade Pergotimekurer (nu kör vi ju på eget bevåg)
    pga 3 äggblåsor dvs risk för trillingar!...(det är ju en riskgraviditet då, för tidigt födda osv)
    om det varit 2 hade vi fått försöka
    men vi försökte ju ändå på andra kuren (jag är 40 o vi tänkte att risken att alla 3 skulle bli befruktade var så extremt liten) o det blev "bara" en liten...men sen missfall i v 11

Det ska räcka med varannan dag sex, spermierna lever flera dygn!
Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd