Aria skrev 2012-06-13 21:33:17 följande:
okey kära vänner det blev mycket pergo och TSH snack etc så jag ska redogöra för min situation lite gällande allting,
För flera år sedan började jag tappa hår, gå upp i vikt speciellt runt magen, sov massor men trött ändå plus många andra symptom. Gick till läkare men de kunde inte hitta något alls förutom någoit lä'tt förhöjda sköldkörtelvärden och ibland nedsänkta men de ska inte ge alla symptom som jag hade så jag sökte privat och fick då veta om hypotyreos typ 2 som egentligen innebär att det inte är något fel på sköldkörteln utan snarare cellernas förmåga att uppta sköldkörtelhormonet, detta kan inte upptäckas via vanligt blod eller urinprover
vi som har hypotyreos typ 2 har sköldkörtelhormoner men det kan inte upptas av cellerna så vi behöver en tablett för att öppna upp cellerna samt naturlig sköldkörtelhormon, dessvärre är det 1 på tusen i sverige som får detta och anledningen är att det inte går att tillverka syntetiskt och då vill inget läkemedelsföretag satsa på det varpå man i Sverige väljer att förneka sjukdomens existens istället för att försöka lösa utbudsfrågan, i andra lä'nder skriver läkare ut det och folk blir friska...
några va symptomen på sjukdomen är identiska med pco varpå många människor får pco diagnos fast många andra symptom inte kan förklaras. med den diagnosen......
sjukdomen tros komma ifrån stress eller en tragedi etc som utsatt personen för mycket stress....
jag själv är 28 år fyllda, denna pergotime kur tar jag på egen hand eftersom läkaren vägrar skriva ut den och jag blev lovad tid inom loppet av en månad men det har gått fyra månader snart sedan sist och de skyller på personalbrist men då ska jag stå och trampa vatten...
de skyller hela denna kontroll på riskerna det medför att få flerbörd, men det köper jag inte utan saken är den att visst finns det en risk för det men varför skulle det vara värre än de kvinnor som får tvillingar oavsett? Det handlar om en ekonomisk fråga för kommunen för tvillinggraviditeter innebär fler insatser, kontroller, längre föräldraledighet, rätt till bidrag etc etc
nåväl inte för att låta paranoid men i mitt jobb tar jag del av många handlingar på högre nivå och jag vet att barnlöshet kommer vara ett utav europas största problem inom kort. Det finns tex nu rätt att söka hjälp utomlands och få ersättning för det men vanligt folk vet inte om EU direktivet från 19 januari 2011.
Oj va långt det blev :) jag har lite ont i ryggen och magen som att jag ska få mens snart :)
Jag kolla på livmorderssekretet idag också och det ser ut som rå äggvita som inte lossnar man kan alltså dra det mellan fingrarna, på ägglossningstestet står det dock att det inte är ägglossning så jag är lite förvirrad....
jag är jätte glad att ha hittat så många som faktiskt befinner sig i samma läge (inte samma situation missförstå inte men att vi börja tabletterna samma dag etc och kan jämföra)
Imorgon har jag tid för ultraljud så jag hoppas på det bästa :)
Lycka till imorgon på VUL!
(men du tog ju Pergo på egen hand skrev du först???)
Du är på dag 12 imorgon va (precis som jag) ?