• Aria

Startade pergotime 7/6 2012...råd

hej alla glada

den 7/6 2012 startade jag äta pergotime, jag ska således ta sista tabletten på måndag kväll. Inför tabletten hörde och läste jag om alla konstiga biverkningar etc men jag känner just ingenting alls. Och då börjar hjärnspöket mala på om att tabletterna kanske inte ens tar på mig :( paranoid jag vet.

Jag undrar också lite över vad som händer efter man tagit tabletten, hur långt efter sista tabletten får man ägglossning?

Snälla ni som kan, ge lite råd och vägledning

• Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd
  • Babybel
    manam skrev 2012-06-13 17:46:03 följande:
    Yes, imorgon ska jag till gyn. Babybel, du med alltså? Just nu känns det mest som om fokus kommer bli på TSH och inte så mycket hur Pergotime har funkat bara...men det återstår ju att se imorgon.

Aria, tack för infon om hypo typ 2. Medicinerar du mot det på något sätt? Läste att Levaxin kanske inte hjälper...men hur gör man då liksom? Eller har du okej "gravidvärden" ändå kanske? Det har ju inte jag, om jag har kvar mina 3.2 i TSH.
    Japp, jag ska också till gyn. Går i stan på Cityakuten. Din gyn lär ju kolla om Pergotime haft effekt och hur mycket dina äggblåsor växt till, kan inte tänka mig annat. Annars har det ju varit heeelt bortkastat att du ätit pergo. Sen vet jag att de är hemskt noga med att kolla för har du mer än 2 mogna ägg så får du ett absolut sexförbud på grund av riskerna med flerbörd.

Hur gammal är du? 
  • manam

Jag går på Mamamia på Karlavägen. Ja, kollar äggblåsorna gör han säkert. Ska bli spännande att se om det hänt något, trots mina sköldkörtelvärden. 33 har jag hunnit bli. Hur gammal är du?

Babybel skrev 2012-06-13 17:55:19 följande:
    Japp, jag ska också till gyn. Går i stan på Cityakuten. Din gyn lär ju kolla om Pergotime haft effekt och hur mycket dina äggblåsor växt till, kan inte tänka mig annat. Annars har det ju varit heeelt bortkastat att du ätit pergo. Sen vet jag att de är hemskt noga med att kolla för har du mer än 2 mogna ägg så får du ett absolut sexförbud på grund av riskerna med flerbörd. Hur gammal är du? 

• Babybel
    manam skrev 2012-06-13 18:10:32 följande:
    Jag går på Mamamia på Karlavägen. Ja, kollar äggblåsorna gör han säkert. Ska bli spännande att se om det hänt något, trots mina sköldkörtelvärden. 33 har jag hunnit bli. Hur gammal är du?
    32, så det är väl på tiden att man blir seriös med babyfabriken eftersom jag inte har barn sedan tidigare. Har du det?
  • manam

Nej, inga barn sedan tidigare. Så känner som du. Har inte heller känt att det varit så bråttom, men nu när kroppen uppenbarligen inte funkar helt optimalt så blir man ju aningen stressad...

Babybel skrev 2012-06-13 18:12:56 följande:
    32, så det är väl på tiden att man blir seriös med babyfabriken eftersom jag inte har barn sedan tidigare. Har du det?

• che71

Hej!
    Vi är på samma dag Aria!!!Glad

Jag har tagit Pergotime 3 gånger, nu är det 4:e gången.

1:a i höstas blev jag överstimulerad- 3 äggblåsor- förbud att försöka!
    2.a kuren i Januari likadant Skrikandes men då trotsade vi läkaren eftersom jag är 40 år (inga barn)
    o vi hade försökt i 1½ år då...tänkte att alla ägg inte är så bra, varför skulle alla 3 bli befruktade liksom
    (dessutom går ju inte ens alla som får Pergo på VUL!!)
    o det gick - jag blev gravid !!!
    På VUL i  v 8 såg vi hjärtat slå (på EN liten!!!) o allt verkade bra, men det blev missfall i v 11 Gråter
    Vårt andra misfall.

Sen hade jag ett paket kvar att hämta ut, men fick köpa 3 paket av misstag på apoteketSkrattande
    Första försöket med Pergo efter missfallet misslyckades o vi tar det varannan månad nu så det inte blir ännu mer överstimulering
    Så nu har vi denna chansen o ett till paket till efter det.
    Vi kör på eget bevåg nu, sista chansen innan IVF !

Jag har inte haft några problem med Pergotime, inga biverkningar direkt,
    fick ÄL runt dag 17 (min "egna" ÄL är runt dag 12-13 annars)
    så det borde bli ÄL månd eller tisdag nästa vecka

Hoppas så att vi ska lyckas snart!!!
    Har snart försökt i 2 år.

• Babybel

Är det nån annan än jag som är sjukt varm hela tiden? Känns som om min temperatur stigit 10 grader, och jag hatar verkligen att vara varm. Sen är jag illamående till och från.

• Aria

okey kära vänner det blev mycket pergo och TSH snack etc så jag ska redogöra för min situation lite gällande allting,

För flera år sedan började jag tappa hår, gå upp i vikt speciellt runt magen, sov massor men trött ändå plus många andra symptom. Gick till läkare men de kunde inte hitta något alls förutom någoit lä'tt förhöjda sköldkörtelvärden och ibland nedsänkta men de ska inte ge alla symptom som jag hade så jag sökte privat och fick då veta om hypotyreos typ 2 som egentligen innebär att det inte är något fel på sköldkörteln utan snarare cellernas förmåga att uppta sköldkörtelhormonet, detta kan inte upptäckas via vanligt blod eller urinprover

vi som har hypotyreos typ 2 har sköldkörtelhormoner men det kan inte upptas av cellerna så vi behöver en tablett för att öppna upp cellerna samt naturlig sköldkörtelhormon, dessvärre är det 1 på tusen i sverige som får detta och anledningen är att det inte går att tillverka syntetiskt och då vill inget läkemedelsföretag satsa på det varpå man i Sverige väljer att förneka sjukdomens existens istället för att försöka lösa utbudsfrågan, i andra lä'nder skriver läkare ut det och folk blir friska...

några va symptomen på sjukdomen är identiska med pco varpå många människor får pco diagnos fast många andra symptom inte kan förklaras. med den diagnosen......

sjukdomen tros komma ifrån stress eller en tragedi etc som utsatt personen för mycket stress....

jag själv är 28 år fyllda,  denna pergotime kur tar jag på egen hand eftersom läkaren vägrar skriva ut den och jag blev lovad tid inom loppet av en månad men det har gått fyra månader snart sedan sist och de skyller på personalbrist men då ska jag stå och trampa vatten...

de skyller hela denna kontroll på riskerna det medför att få flerbörd, men det köper jag inte utan saken är den att visst finns det en risk för det men varför skulle det vara värre än de kvinnor som får tvillingar oavsett? Det handlar om en ekonomisk fråga för kommunen för tvillinggraviditeter innebär fler insatser, kontroller, längre föräldraledighet, rätt till bidrag etc etc

nåväl inte för att låta paranoid men i mitt jobb tar jag del av många handlingar på högre nivå och jag vet att barnlöshet kommer vara ett utav europas största problem inom kort. Det finns tex nu rätt att söka hjälp utomlands och få ersättning för det men vanligt folk vet inte om EU direktivet från 19 januari 2011.

Oj va långt det blev :) jag har lite ont i ryggen och magen som att jag ska få mens snart :)
    Jag kolla på livmorderssekretet idag också och det ser ut som rå äggvita som inte lossnar man kan alltså dra det mellan fingrarna, på ägglossningstestet står det dock att det inte är ägglossning så jag är lite förvirrad....

jag är jätte glad att ha hittat så många som faktiskt befinner sig i samma läge (inte samma situation missförstå inte men att vi börja tabletterna samma dag etc och kan jämföra)

Imorgon har jag tid för ultraljud så jag hoppas på det bästa :)

• che71
    Aria skrev 2012-06-13 21:33:17 följande:
    okey kära vänner det blev mycket pergo och TSH snack etc så jag ska redogöra för min situation lite gällande allting,

För flera år sedan började jag tappa hår, gå upp i vikt speciellt runt magen, sov massor men trött ändå plus många andra symptom. Gick till läkare men de kunde inte hitta något alls förutom någoit lä'tt förhöjda sköldkörtelvärden och ibland nedsänkta men de ska inte ge alla symptom som jag hade så jag sökte privat och fick då veta om hypotyreos typ 2 som egentligen innebär att det inte är något fel på sköldkörteln utan snarare cellernas förmåga att uppta sköldkörtelhormonet, detta kan inte upptäckas via vanligt blod eller urinprover

vi som har hypotyreos typ 2 har sköldkörtelhormoner men det kan inte upptas av cellerna så vi behöver en tablett för att öppna upp cellerna samt naturlig sköldkörtelhormon, dessvärre är det 1 på tusen i sverige som får detta och anledningen är att det inte går att tillverka syntetiskt och då vill inget läkemedelsföretag satsa på det varpå man i Sverige väljer att förneka sjukdomens existens istället för att försöka lösa utbudsfrågan, i andra lä'nder skriver läkare ut det och folk blir friska...

några va symptomen på sjukdomen är identiska med pco varpå många människor får pco diagnos fast många andra symptom inte kan förklaras. med den diagnosen......

sjukdomen tros komma ifrån stress eller en tragedi etc som utsatt personen för mycket stress....

jag själv är 28 år fyllda,  denna pergotime kur tar jag på egen hand eftersom läkaren vägrar skriva ut den och jag blev lovad tid inom loppet av en månad men det har gått fyra månader snart sedan sist och de skyller på personalbrist men då ska jag stå och trampa vatten...

de skyller hela denna kontroll på riskerna det medför att få flerbörd, men det köper jag inte utan saken är den att visst finns det en risk för det men varför skulle det vara värre än de kvinnor som får tvillingar oavsett? Det handlar om en ekonomisk fråga för kommunen för tvillinggraviditeter innebär fler insatser, kontroller, längre föräldraledighet, rätt till bidrag etc etc

nåväl inte för att låta paranoid men i mitt jobb tar jag del av många handlingar på högre nivå och jag vet att barnlöshet kommer vara ett utav europas största problem inom kort. Det finns tex nu rätt att söka hjälp utomlands och få ersättning för det men vanligt folk vet inte om EU direktivet från 19 januari 2011.

Oj va långt det blev :) jag har lite ont i ryggen och magen som att jag ska få mens snart :)
    Jag kolla på livmorderssekretet idag också och det ser ut som rå äggvita som inte lossnar man kan alltså dra det mellan fingrarna, på ägglossningstestet står det dock att det inte är ägglossning så jag är lite förvirrad....

jag är jätte glad att ha hittat så många som faktiskt befinner sig i samma läge (inte samma situation missförstå inte men att vi börja tabletterna samma dag etc och kan jämföra)

Lycka till imorgon på VUL!
    (men du tog ju Pergo på egen hand skrev du först???)
    Du är på dag 12 imorgon va (precis som jag) ?
  • Babybel

Oj, på egen hand är lite hardcore Skrattande, men bra att du ändå bokat tid för VUL, för det är man bör nog övervakas dels för att tvillingar är det minsta problemet  (släpper du 5 ägg kan det bli riktigt tufft) :) och dels för att det ju är bra för dig att ha lite koll på vad som händer så du kan reglera doser och så. Sen behöver du väl inte direkt säga att du äter pergo till dem, du kan väl ändå be dem mäta äggblåsorna och uppskatta om ägglossning är på G!?

Det lät komplicerat med ditt tillstånd, men nu vet vi lite mer om din bakgrund. 
  • Babybel

Låter dessutom som en kass bortförklaring från läkarna att de inte vill ge pergotime för risken med flerbörd regleras ju genom uppföljande VUL.
Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd