• Pallas

Mattebegåvad ettagluttare

Vi har en nybliven sjuåring här hemma, som ska börja första klass till hösten. Han ÄLSKAR matte och vi vill gärna uppmuntra hans talang, precis som vi uppmuntrar storebrors språktalang lite extra.

Nu behöver jag lite funderingar och tips för hur vi ska förhålla oss till det här med skolarbete och läxor, tex. Om jag tittar på de läxor som storebror haft (han har just gått ut ettan) så är min rädsla att lillebror kommer att dö av tristess om undervisningen inte individanpassas. Matten i ettan handlar mycket om plus och minus med tal upp till 10, medan vår 7-åring håller på med primtal, ekvationer, roten ur osv. Tror att det blir ett väldigt stort steg att individanpassa för läraren? Kan det gå? En rolig grej var att när de andra barnen satt och klippte snöflingor av papper, så klippte han fraktaler. Han fick lov att förklara för lärarna vad det var.

Är det någon annan som har eller har haft samma tankar? Hur har ni gjort? Hur skulle du göra i ett sånt här fall om du var lärare? Jag "oroar" mig kanske helt i onödan, på grund av mina egna dåliga erfarenheter av att vara lite för bra för min ålder på olika saker i skolan.

• Svar på tråden Mattebegåvad ettagluttare
  • Innan soluppgången
    Hitmandahl skrev 2012-08-03 02:49:43 följande:
    Är det bara jag som inte tror att TS son behärskar denna forn utav matematik?
    Den här tråden hör hemma i sandlådan.
    Ja det verkar så.
    Jag har sett mina egna barn vad de har kunnat prestera och att det finns de som är bättre än mina tvivlar jag inte på. Sen är det en annan fråga vilka mattekunskaper TS har och därmed kan avgöra hur duktiga barnen är men det hör inte till saken. IOavsett så finns det mattebegåvade barn och diskussionen är intressant. Hur tycker du att man ska göra med de här barnen och deras begåvning?
  • Dr Mupp
    Pallas skrev 2012-06-27 02:09:00 följande:
    Tack för alla tips, de är guld värda! Jag var lite nervös att denna trådstart skulle kunna uppfattas som skryt (vi vet nog alla att det kan vara känsligt att tala om barn som kan lite mer än de "borde"), men jag är jätteglad att ni ger så bra input!

Jag känner att jag har lite mer på fötterna nu, speciellt tacksam är jag för tankar från er som är lärare. Jag vill ju inte klampa på som om min son vore värsta underbarnet, det är han inte, men vi vill samtidigt vara beredda för att ge honom en bra grund att stå på.

Kanske ska passa på att fråga, eftersom jag ändå har er på tråden angående matte och inlärning: jag tror att min 8-åring har ärvt min dyskalkyli och jag undrar om detta är något som jag ska ta upp med skolan?
    Om du bor i Stockholm eller Göteborg så kan sonen testas för Dyskalkuli, det testas inte på andra ställen. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • jaghopparhögt
    Ts har funnits på den här sidan i flera år som en helt normal användare utan trolltendenser så jag ser inte varför hon skulle hitta på saker nu. Så det är nog bara du som tror det. Vem du nu är.
  • Dr Mupp
    Klart det stämmer, hennes barn är bara som alla andra på FL, särbegåvade och långt före sina kompisar. Det finns inga sena barn på FL
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • caliningrad
    vattumannen81 skrev 2012-08-03 08:52:26 följande:
    Caliningrad: hon menar nog tyvärr åk 8... Är matematiklärare på gy och där stöter jag alldeles för ofta på elever som inte kan grundläggande räknefärdigheter (och ja de är godkända i matte från grundskolan).

Hej!
    men detta är katatrofalt!

Varför anpassar ni inte Singapore Maths i Sverige?
    I alla länder där man använder det som läroplan har nivån i matte ökat rejält.
    Hur kan man låta ett helt land sjunka?     
  • caliningrad
    Innan soluppgången skrev 2012-08-03 02:23:17 följande:
    Jag har barn som är mattebegåvade som legat långt före läroplanen och det är speciellt.

Ursäkta men att ligga före den svenska läroplanen innebär inte någon särskild begåvning!! 
  • caliningrad

Nej det finns riktigt begåvade barn, även i Sverige.
  • caliningrad
    Dr Mupp skrev 2012-08-03 09:25:20 följande:
    Klart det stämmer, hennes barn är bara som alla andra på FL, särbegåvade och långt före sina kompisar. Det finns inga sena barn på FL

Du skojar? de flesta har ADHD, dyskalkuli, dyslexi på FL..
  • Dr Mupp
    caliningrad skrev 2012-08-03 09:42:25 följande:
    Du skojar? de flesta har ADHD, dyskalkuli, dyslexi på FL..
    Det finns två typer av barn, antingen är de särbegåvade eller så har de diagnos. Några medelmåttiga ungar finns det inte. 

Se bara på TS, ena ungen är särbegåvad, eftersom den andra inte är det så måste han ha dyskalkuli. 
  • jaghopparhögt
    Dr Mupp skrev 2012-08-03 09:25:20 följande:
    De finns i känsliga rummet.
Svar på tråden Mattebegåvad ettagluttare