• Pallas

Mattebegåvad ettagluttare

Vi har en nybliven sjuåring här hemma, som ska börja första klass till hösten. Han ÄLSKAR matte och vi vill gärna uppmuntra hans talang, precis som vi uppmuntrar storebrors språktalang lite extra.

Nu behöver jag lite funderingar och tips för hur vi ska förhålla oss till det här med skolarbete och läxor, tex. Om jag tittar på de läxor som storebror haft (han har just gått ut ettan) så är min rädsla att lillebror kommer att dö av tristess om undervisningen inte individanpassas. Matten i ettan handlar mycket om plus och minus med tal upp till 10, medan vår 7-åring håller på med primtal, ekvationer, roten ur osv. Tror att det blir ett väldigt stort steg att individanpassa för läraren? Kan det gå? En rolig grej var att när de andra barnen satt och klippte snöflingor av papper, så klippte han fraktaler. Han fick lov att förklara för lärarna vad det var.

Är det någon annan som har eller har haft samma tankar? Hur har ni gjort? Hur skulle du göra i ett sånt här fall om du var lärare? Jag "oroar" mig kanske helt i onödan, på grund av mina egna dåliga erfarenheter av att vara lite för bra för min ålder på olika saker i skolan.

• Svar på tråden Mattebegåvad ettagluttare
  • caliningrad
    Dr
    Dr Mupp skrev 2012-08-03 09:45:10 följande:
    Det finns två typer av barn, antingen är de särbegåvade eller så har de diagnos. Några medelmåttiga ungar finns det inte. 

Se bara på TS, ena ungen är särbegåvad, eftersom den andra inte är det så måste han ha dyskalkuli. 

Ja det stämmer.
    Men när man ser hur den svenska matteläroplanen är tänkt  och går igenom Safari böckerna kan man lätt förstå varför så många barn lider av "dyskalkuli". 
  • vattumannen81

Jag skulle inte säga att läroplanerna är så dåliga i Sverige. Problemet är snarare att eleverna inte kan det de förväntas kunna och detta släpar efter varje åk. Följden blir att vi på gy måste traggla bråk, procent, grundläggande aritmetik mm för att huvudtaget kunna gå in på gy kursinnehåll. På universitet/högskolan klagar de också på att studenterna på tex ingenjörsprogrammen har alldeles för dåliga matematikkunskaper. Har läst att många högskolor/universitet erbjuder matematikstöd för studenter just pga detta. Helt sjukt! Själv känns det som att skriva åtgärdsprogram är nästan det enda jag gör på gy. I vissa klasser/grupper har jag skrivit upp till 75% åtgärdsprogram.. Men det hela är bara konstgjord andning. Hur ska dessa elever för det första ta igen stora kunskapsluckor från grundskolan och sen för det andra tillgodogöra sig innehållet i nya kurser?
    I matte har vi iaf på gy precis genomfört de nya kursplanerna och svårighetsgraden har höjts avsevärt iaf på de högskoleförb. prog. Men det hjälper ju inte att vi på gy höjer standarden om eleverna inte har bättre kunskaper från grundskolan.

• caliningrad
    vattumannen81 skrev 2012-08-03 10:30:59 följande:
    Jag skulle inte säga att läroplanerna är så dåliga i Sverige. Problemet är snarare att eleverna inte kan det de förväntas kunna och detta släpar efter varje åk. Följden blir att vi på gy måste traggla bråk, procent, grundläggande aritmetik mm för att huvudtaget kunna gå in på gy kursinnehåll. På universitet/högskolan klagar de också på att studenterna på tex ingenjörsprogrammen har alldeles för dåliga matematikkunskaper. Har läst att många högskolor/universitet erbjuder matematikstöd för studenter just pga detta. Helt sjukt! Själv känns det som att skriva åtgärdsprogram är nästan det enda jag gör på gy. I vissa klasser/grupper har jag skrivit upp till 75% åtgärdsprogram.. Men det hela är bara konstgjord andning. Hur ska dessa elever för det första ta igen stora kunskapsluckor från grundskolan och sen för det andra tillgodogöra sig innehållet i nya kurser?
    I matte har vi iaf på gy precis genomfört de nya kursplanerna och svårighetsgraden har höjts avsevärt iaf på de högskoleförb. prog. Men det hjälper ju inte att vi på gy höjer standarden om eleverna inte har bättre kunskaper från grundskolan.

Men har du nånsin jämfört de metoder som används i Sverige med de som används i Singapore? Väldigt mycket forskning finns kring Singapore maths och varför denna läroplan är överlägsen.

Jag känner så många svenska barn som inte ens kan multiplikationstabellerna!
    Allt du nämner borde vara behärskat i slutet av lågstadiet.

• Stissig
    caliningrad skrev 2012-08-03 10:34:53 följande:

Men har du nånsin jämfört de metoder som används i Sverige med de som används i Singapore? Väldigt mycket forskning finns kring Singapore maths och varför denna läroplan är överlägsen.

Jag känner så många svenska barn som inte ens kan multiplikationstabellerna!
    Allt du nämner borde vara behärskat i slutet av lågstadiet.

Men jaja nu har vi fattat singapore är överlägsna i matte men de sociala kunskaperna om att inte spamma och tjata kommer de också från singapore eller?
  • caliningrad
    Stissig skrev 2012-08-03 10:38:37 följande:

Men jaja nu har vi fattat singapore är överlägsna i matte men de sociala kunskaperna om att inte spamma och tjata kommer de också från singapore eller?

Nu är vi tillbaka till sandlådan igen. Så snart man påpekar att den svenska läroplanen och framför allt de metoder som används är kassa och försöker ha en seriös diskussion kring det kommer vi in i det sociala samspelet som alternativ till kunskap.

Den svenska skolan är verkligen enbart ett nöjesfält. 
  • vattumannen81

Jag kan tyvärr inte uttala mig om Singapore för jag är inte insatt. Som lärare i Sverige måste jag naturligtvis följa de läroplaner/kursplaner som finns här oavsett vad jag tycker eller anser om innehållet eller svårighetsgraden. Men som jag skrev innan så tycker jag att kursinnehållet för matematikkurserna i gy11 är bra och väsentligt, mer anpassat för det program du går på.

• caliningrad

vattumannen81 skrev 2012-08-03 10:45:49 följande:
    Jag kan tyvärr inte uttala mig om Singapore för jag är inte insatt. Som lärare i Sverige måste jag naturligtvis följa de läroplaner/kursplaner som finns här oavsett vad jag tycker eller anser om innehållet eller svårighetsgraden. Men som jag skrev innan så tycker jag att kursinnehållet för matematikkurserna i gy11 är bra och väsentligt, mer anpassat för det program du går på.

Vad tycker om Safari matteböckerna?
    Jag tycker att de är katastrofalt dåliga och förklarar väldigt mycket om dyskalkuli epidemin i Sverige.

• Stissig
    caliningrad skrev 2012-08-03 10:42:46 följande:

Nu är vi tillbaka till sandlådan igen. Så snart man påpekar att den svenska läroplanen och framför allt de metoder som används är kassa och försöker ha en seriös diskussion kring det kommer vi in i det sociala samspelet som alternativ till kunskap.

Den svenska skolan är verkligen enbart ett nöjesfält. 

Seriös? Är upprepande av samma sak hela hela tiden seriös? Du började ju genom att bete dig som en skitunge som inte får all uppmärksamhet. I SINGAPORE. Lite som "På Baliiiiii"
  • caliningrad
    Stissig skrev 2012-08-03 10:57:10 följande:

Seriös? Är upprepande av samma sak hela hela tiden seriös? Du började ju genom att bete dig som en skitunge som inte får all uppmärksamhet. I SINGAPORE. Lite som "På Baliiiiii"

Jag är ointresserad av att diskutera med dig som har ingenting att tillföra. Jag vill veta vad Vattumannen tycker om Safari matteböckerna.
  • Gaytjej
    caliningrad skrev 2012-08-03 09:52:41 följande:
    Ja det stämmer.
    Men när man ser hur den svenska matteläroplanen är tänkt  och går igenom Safari böckerna kan man lätt förstå varför så många barn lider av "dyskalkuli". 
    Vad i den svenska läroplanen avseende matematik är det du syftar på? Utveckla så är du snäll.

---

Angående läroböckers förträfflighet/brist på förträfflighet så säger jag, åh, om det ändå vore så lätt...!!

Jag har hört att andelen 'riktigt matematiksvaga' i Sverige har varit lika stor, oavsett om det varit läroplaner från 69, 80, 94 oac och oavsett lärare och trenden för tillfället (t ex mängdlära eller algoritmnötning). Däremot har nästa grupp varierat något i storlek. Tyvärr kan jag inte koppla detta till en källa här på nätet,  mendetta är hört på en föreläsning av nationellt centrum för matematikutveckling i Göteborg, i Skolverkets regi.

Vad är din källa på att dyskaluli inte existerar? 
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
Svar på tråden Mattebegåvad ettagluttare