• Pallas

Mattebegåvad ettagluttare

Vi har en nybliven sjuåring här hemma, som ska börja första klass till hösten. Han ÄLSKAR matte och vi vill gärna uppmuntra hans talang, precis som vi uppmuntrar storebrors språktalang lite extra.

Nu behöver jag lite funderingar och tips för hur vi ska förhålla oss till det här med skolarbete och läxor, tex. Om jag tittar på de läxor som storebror haft (han har just gått ut ettan) så är min rädsla att lillebror kommer att dö av tristess om undervisningen inte individanpassas. Matten i ettan handlar mycket om plus och minus med tal upp till 10, medan vår 7-åring håller på med primtal, ekvationer, roten ur osv. Tror att det blir ett väldigt stort steg att individanpassa för läraren? Kan det gå? En rolig grej var att när de andra barnen satt och klippte snöflingor av papper, så klippte han fraktaler. Han fick lov att förklara för lärarna vad det var.

Är det någon annan som har eller har haft samma tankar? Hur har ni gjort? Hur skulle du göra i ett sånt här fall om du var lärare? Jag "oroar" mig kanske helt i onödan, på grund av mina egna dåliga erfarenheter av att vara lite för bra för min ålder på olika saker i skolan.

• Svar på tråden Mattebegåvad ettagluttare
  • ruthen
    caliningrad skrev 2012-08-03 10:56:46 följande:

Vad tycker om Safari matteböckerna?
    Jag tycker att de är katastrofalt dåliga och förklarar väldigt mycket om dyskalkuli epidemin i Sverige.

Ja, safari böcker är skit. Jämför dessa med de böcker som användes på lågstadiet på 80-talet (alfa) och man har en del av förklaringen till varför ungarna blir sämre och sämre i matte. Skillnaden är enorm.  Safari-serien används på lågstadiet och fortsättningen på serien heter "Borgen" som man har i åk 4-6 och den är ännu sämre.
    Problemet som jag ser det är att lärarna i skolan använder läromedlen som kursplan, dvs de tror att om eleverna räknar klart safari så uppfyller de målen i kursplanen.
    Nu finns det ju andra läromedel än safari, men där jag gjorde min praktik använde de safari och jag var minst sagt chockad när jag kollade på innehållet i böckerna. Jag påpekade detta för rektorn som aldrig hade hört att safari är för  barnslig. Dessa böcker borde de skicka ned på dagis. 
  • No Logo

Pallas, vi var i samma situation för ett år sedan. Redan i slutet av 6-års tog jag kontakt med studierektor och luftade min farhågor att sonen skulle bli understimulerad och därmed tappa intresset och/eller störa undervisningen. Mitt önskemål var att han skulle få ha mattelektioner med äldre barn. Jag blev lite lugnad av studierektorns löfte om individanpassning, och när skolan väl började tog sonens lärare genast itu med det hela och inom ett par veckor hade han extraböcker både inom matte och svenska. Men sen hände inte så mycket, specialmatten rann ut i sanden då specialläraren sällan kunde närvara. Istället fick han 4ans mattebok att jobba självständigt i, med diagnos och handledning ca varannan vecka. Ingen som kollade att han faktiskt arbetade, ingen att prata matte med eller göra gruppövningar med, och istället satt han och babblade med kamraterna istället. Min 7-åring hade definitivt inte arbetsmoralen att själv hålla ångan uppe, även om han tyckte om matteboken och övningarna. I slutet av ettan lovade skolan att undersöka om han kan få ha matte med fyrorna till hösten. Då får han börja om med samma bok igen, men det är ok tycker han. Han har inte lärt sig något inom matte/svenska direkt under året, men mycket inom historia, no, etc och viktigast av allt så tycker han att det är roligt med skolan. Han önskar ofta att de andra var bättre på matte så han slapp övningar med 10-kamrater och istället kunde leka "Burr" (multiplikationslek) och kiknande. Mitt råd är att så snabbt som möjligt få till ett möte med både lärare och studierektor, gärna ordna något test som visar hur mycket matte han faktiskt kan (annars går halva året till att utröna vilken nivå han ligger på ; ) och sedan bedöma de olika alternativ skolan kan erbjuda. Är du dessutom påläst om läroplanen och vilka rättigheter barn har till individanpassning kan det förkorta diskussionen om de "trilskas". Önskar din son en riktigt god skolstart!

• caliningrad
    ruthen skrev 2012-08-08 13:54:40 följande:
    Ja, safari böcker är skit. Jämför dessa med de böcker som användes på lågstadiet på 80-talet (alfa) och man har en del av förklaringen till varför ungarna blir sämre och sämre i matte. Skillnaden är enorm.  Safari-serien används på lågstadiet och fortsättningen på serien heter "Borgen" som man har i åk 4-6 och den är ännu sämre.
    Problemet som jag ser det är att lärarna i skolan använder läromedlen som kursplan, dvs de tror att om eleverna räknar klart safari så uppfyller de målen i kursplanen.
    Nu finns det ju andra läromedel än safari, men där jag gjorde min praktik använde de safari och jag var minst sagt chockad när jag kollade på innehållet i böckerna. Jag påpekade detta för rektorn som aldrig hade hört att safari är för  barnslig. Dessa böcker borde de skicka ned på dagis. 
    Tack Ruthen.
    Det glädjer mig att se att det finns faktiskt några som förstår hur allvarligt och brådskande läget är.
    Jag var också helt chockad när jag upptäckte Safari seriens innehåll.

Undrar varför Sverige inte undersöker Singapour maths. I alla länder där metoden (som är väldigt specifik) har använts seriöst har nivån i matte ökat mekaniskt.

Att så många föräldrar tror att sina barn är begåvade för att de gör Safari böcker (eller Borgen) åk 4 närde gå i ettan säger absolut ingenting ... undrar om samma barn skulle klara Singapour Maths Primary 2. Antagligen inte (nu pratar jag inte om TS barn som verkar riktigt avancerat, utan allmänt...).
    Men en sådan förändring skulle kräva att de som beslutar förstår sig någorlunda på matte, vilket tyvärr  inte ens verkar vara fallet  
  • Pallas

Intressant diskussion om matteböckerna här, ska kolla vad de har för böcker i barnens klass. Vi har aldrig fått hem själva matteboken för storebror utan det har varit lösa blad eller nåt skrivhäfte.

• Pallas
    Pallas skrev 2012-08-18 18:50:21 följande:
    Intressant diskussion om matteböckerna här, ska kolla vad de har för böcker i barnens klass. Vi har aldrig fått hem själva matteboken för storebror utan det har varit lösa blad eller nåt skrivhäfte.
    8-åringen säger att hans bok heter Trixie (nåt sånt), känns det igen?
  • caliningrad
    Pallas skrev 2012-08-18 18:50:21 följande:
    Om du vill verkligen utmana ditt barn, kör Singapour Maths.

Alla böcker har samma innehåll ungefär så det räcker med 2-3 per årskurs. Du hittar dem på sgbox.com
  • Pallas
    caliningrad skrev 2012-08-18 18:57:15 följande:
    Om du vill verkligen utmana ditt barn, kör Singapour Maths.

Alla böcker har samma innehåll ungefär så det räcker med 2-3 per årskurs. Du hittar dem på sgbox.com
    Ska absolut kolla!

• caliningrad
    Pallas skrev 2012-08-18 18:51:18 följande:
    8-åringen säger att hans bok heter Trixie (nåt sånt), känns det igen?
    Men kolla vad det finns för innehåll.

Hur konkreta tal vs abstrakta introduceras och när.

I vilken årskurs  kommer multiplikationer och divisioner och vilken strategi är tänkt att använda.

Hur mycket problemlösning.

Hur mycket skrift man ska redigera osv. 

• caliningrad
    Pallas skrev 2012-08-18 19:00:56 följande:
    Ska absolut kolla!

bra men som sagt gå inte för fort även om ditt barn är begåvat. Det är nästan omöjligt att börja direkt med Primary 4 om man inte gjort de andra åk innan.

• Pallas
    caliningrad skrev 2012-08-18 19:06:08 följande:
    Men kolla vad det finns för innehåll.

Hur konkreta tal vs abstrakta introduceras och när.

I vilken årskurs  kommer multiplikationer och divisioner och vilken strategi är tänkt att använda.

Hur mycket problemlösning.

Hur mycket skrift man ska redigera osv. 

Jag kan nog inte bedöma en matteboks innehåll själv, men min man och vår inneboende borde kunna. Kan du ge några exempel på riktiga tokigheter man borde reagera på? Och varför?
Svar på tråden Mattebegåvad ettagluttare