• Pallas

Mattebegåvad ettagluttare

Vi har en nybliven sjuåring här hemma, som ska börja första klass till hösten. Han ÄLSKAR matte och vi vill gärna uppmuntra hans talang, precis som vi uppmuntrar storebrors språktalang lite extra.

Nu behöver jag lite funderingar och tips för hur vi ska förhålla oss till det här med skolarbete och läxor, tex. Om jag tittar på de läxor som storebror haft (han har just gått ut ettan) så är min rädsla att lillebror kommer att dö av tristess om undervisningen inte individanpassas. Matten i ettan handlar mycket om plus och minus med tal upp till 10, medan vår 7-åring håller på med primtal, ekvationer, roten ur osv. Tror att det blir ett väldigt stort steg att individanpassa för läraren? Kan det gå? En rolig grej var att när de andra barnen satt och klippte snöflingor av papper, så klippte han fraktaler. Han fick lov att förklara för lärarna vad det var.

Är det någon annan som har eller har haft samma tankar? Hur har ni gjort? Hur skulle du göra i ett sånt här fall om du var lärare? Jag "oroar" mig kanske helt i onödan, på grund av mina egna dåliga erfarenheter av att vara lite för bra för min ålder på olika saker i skolan.

• Svar på tråden Mattebegåvad ettagluttare
  • Hitmandahl

Om nu TS barn skulle vara så pass avancerad så är det väll bara att ge ungen Fermats stora sats, då har han något att bita i. Eller så ger nu honom Origo NvTe Ma C. Då kan ni lära honom logaritmer, derivata, etc. Då kan han inte bli så understimulerad, förresten ge honom ingen grafräknare så har han verkligen något att bita i.

• caliningrad
    Gaytjej skrev 2012-08-03 11:03:56 följande:
    Vad i den svenska läroplanen avseende matematik är det du syftar på? Utveckla så är du snäll.

---

Angående läroböckers förträfflighet/brist på förträfflighet så säger jag, åh, om det ändå vore så lätt...!!

Jag har hört att andelen 'riktigt matematiksvaga' i Sverige har varit lika stor, oavsett om det varit läroplaner från 69, 80, 94 oac och oavsett lärare och trenden för tillfället (t ex mängdlära eller algoritmnötning). Däremot har nästa grupp varierat något i storlek. Tyvärr kan jag inte koppla detta till en källa här på nätet,  mendetta är hört på en föreläsning av nationellt centrum för matematikutveckling i Göteborg, i Skolverkets regi.

Vad är din källa på att dyskaluli inte existerar? 
    Problemet är att hela svenska skolsystemet bygger på den sk kontruktivistiska ideologin.
    Eleven har redan alla kunskaper när den födds, skolan är bara till att hjälpa eleven att sätta lite ordning i dom med de resultat vi ser idag.

Därmed en massa flummiga aktiviteter i matte och i alla andra ämnen (utematte, laborativt matte osv) .

Faktumet att alla måste jobba i grupp jämt och inte tänker själva är också ett stort problem.

Faktumet att mattelärare har så dåligt betalt. Om man är riktigt bra på matte, varför ska man välja bli lärare i SVerige?  

Faktumet är allt "utan till" lärande betraktas som dåligt. Man lär sig inte ens multiplikationstabellerna längre.Skolverket har äntligen publicerat en seriös studie som visar att eleverna lär sig från traditionell undervisning, inte från laborativ. 

• vattumannen81

Safariböckerna använder vi inte på gy. Det är böcker för grundskolan. Men det är att göra det väldigt enkelt att bara tro att har man en annan bok så blir allt bra. Problemet är nog snarare att många lärare (spekulerar nu) har svårt att frångå läroboken. Minns inte var jag läste det men alldeles för många elever i Sverige sitter mycket själva och räknar i boken dvs det pratas alldeles för lite matematik i klassrummet. Det skulle kunna vara en anledning till försämrade matematikkunskaper i Sverige. Man kan tycka vad man vill om "katederundervisning" men nog pratades det mer matematik förr i klassrummen.

• vattumannen81

Caliningrad: håller med dig att utantillkunskaper har betraktats som något fult men det känns som det håller på att ändras nu.

• Gaytjej
    Hitmandahl skrev 2012-08-03 11:08:14 följande:
    Om nu TS barn skulle vara så pass avancerad så är det väll bara att ge ungen Fermats stora sats, då har han något att bita i. Eller så ger nu honom Origo NvTe Ma C. Då kan ni lära honom logaritmer, derivata, etc. Då kan han inte bli så understimulerad, förresten ge honom ingen grafräknare så har han verkligen något att bita i.
    Du jobbar hårt på att få tråden till sandlådan ser jag. Synd att du inte tagit dig tid att läsa igenom tråden innan du satte igång att raljera.
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • caliningrad
    vattumannen81 skrev 2012-08-03 11:16:42 följande:
    Safariböckerna använder vi inte på gy. Det är böcker för grundskolan. Men det är att göra det väldigt enkelt att bara tro att har man en annan bok så blir allt bra. Problemet är nog snarare att många lärare (spekulerar nu) har svårt att frångå läroboken. Minns inte var jag läste det men alldeles för många elever i Sverige sitter mycket själva och räknar i boken dvs det pratas alldeles för lite matematik i klassrummet. Det skulle kunna vara en anledning till försämrade matematikkunskaper i Sverige. Man kan tycka vad man vill om "katederundervisning" men nog pratades det mer matematik förr i klassrummen.

Håller 100% med dig. Katederundervisning måste komma tillbaka. Lärarna måste överföra sina kunskaper till eleverna. Som sagt, hela den ideologi som präglar det svenska systemet, inte enbart i matte, är orsaken till sjunkande resultat.
    Det är ett stort drama för Sverige som civilisation och demokrati.
    Snart kommer enbart barn från bildade hem att ha tillgång till kunskaper, inte de andra. 
  • Gaytjej
    caliningrad skrev 2012-08-03 11:12:14 följande:
    Problemet är att hela svenska skolsystemet bygger på den sk kontruktivistiska ideologin.
    Eleven har redan alla kunskaper när den födds, skolan är bara till att hjälpa eleven att sätta lite ordning i dom med de resultat vi ser idag.

Därmed en massa flummiga aktiviteter i matte och i alla andra ämnen (utematte, laborativt matte osv) .

Faktumet att alla måste jobba i grupp jämt och inte tänker själva är också ett stort problem.

Faktumet att mattelärare har så dåligt betalt. Om man är riktigt bra på matte, varför ska man välja bli lärare i SVerige?  

Faktumet är allt "utan till" lärande betraktas som dåligt. Man lär sig inte ens multiplikationstabellerna längre.Skolverket har äntligen publicerat en seriös studie som visar att eleverna lär sig från traditionell undervisning, inte från laborativ. 

Jag håller med dig om att våra svenska skolelevers matematikkunskaper generellt sätt är dåliga, men jag undrar hur stor insyn i verksamheten du har egentligen?

Vad är laborativ matematik för dig?

Och vad är grupparbete för dig? En jobbar och de andra åker bananskal? Så behöver det förstås inte vara. Kulturen i vår matematikundervisning har varit ensamhetsräkning, vilket är en av många anledningar till att vi har halkat efter. Vi behöver i större utsträckning göra det som i länderna som ligger före oss; 'prata matematik' och lösa problem i grupp.

Man lär sig multiplikationstabellerna och lägger förhållandevis mycket tid på automatiseringsträning. Men enligt mig så skjuter man sig sedan själv i foten när man tränar in algoritmer innan man nått sitt mål med automatiseringen. Eleverna slutar tänka.

Håller med om status och lön. Jag är orolig över vad jag kommer få för framtida kollegor. De som blev lärare för att de inte kom in någon annanstans?

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • caliningrad
    Gaytjej skrev 2012-08-03 11:34:21 följande:
    Jag håller med dig om att våra svenska skolelevers matematikkunskaper generellt sätt är dåliga, men jag undrar hur stor insyn i verksamheten du har egentligen?

Vad är laborativ matematik för dig?

Och vad är grupparbete för dig? En jobbar och de andra åker bananskal? Så behöver det förstås inte vara. Kulturen i vår matematikundervisning har varit ensamhetsräkning, vilket är en av många anledningar till att vi har halkat efter. Vi behöver i större utsträckning göra det som i länderna som ligger före oss; 'prata matematik' och lösa problem i grupp.

Man lär sig multiplikationstabellerna och lägger förhållandevis mycket tid på automatiseringsträning. Men enligt mig så skjuter man sig sedan själv i foten när man tränar in algoritmer innan man nått sitt mål med automatiseringen. Eleverna slutar tänka.

Håller med om status och lön. Jag är orolig över vad jag kommer få för framtida kollegor. De som blev lärare för att de inte kom in någon annanstans?

Grupparbete gör att man blir idioter.  Gruppen anpassar sig alltid till de dåliga i gruppen och individer utvecklar inte eget tankande.

Tro att utantill lärandet gör att man inte tänker själv har varit en av de många misstag Sverige har gjort sen ett par decennier tillbaka nu och det kommer att vara svårt att backa.

Laborativ matematik är ett till sätt att förvandla skolan till ett nöjesfält och skapa en illusion av aktivitet, men egentligen hindrar abstraktionsförmåga.

Klart man måste utgår från det konkreta konceptet av tal (helst redan i förskolan, vilket inte görs i Sverige) och av de olika räknesätten men redan under lågstadiet är det viktigt att kunna förstå tal som abstrakt koncept.   

• jaghopparhögt
    caliningrad skrev 2012-08-03 11:44:37 följande:
    Grupparbete gör att man blir idioter.  Gruppen anpassar sig alltid till de dåliga i gruppen och individer utvecklar inte eget tankande.

Förstår dig på sätt och vis och trivs själv bäst när jag jobbar ensam men tyvärr går ju i princip hela arbetslivet mot att arbeta i grupp oavsett vad man arbetar med. Begrepp som teamleader och teambuilding blir vardag medan de ensamma experterna som satt och pysslade med sitt och sedan levererade resultat blir bara färre och färre.
  • Gaytjej
    caliningrad skrev 2012-08-03 11:44:37 följande:

Tro att utantill lärandet gör att man inte tänker själv har varit en av de många misstag Sverige har gjort sen ett par decennier tillbaka nu och det kommer att vara svårt att backa.

Laborativ matematik är ett till sätt att förvandla skolan till ett nöjesfält och skapa en illusion av aktivitet, men egentligen hindrar abstraktionsförmåga.

Klart man måste utgår från det konkreta konceptet av tal (helst redan i förskolan, vilket inte görs i Sverige) och av de olika räknesätten men redan under lågstadiet är det viktigt att kunna förstå tal som abstrakt koncept.   
    Det var ord och inga visor det :D men jag tror jag får nöja mig med att konstatera att vi inte riktigt är på samma våglängd, du och jag!

Undrar dock fortfarande var det är i vår läroplan som du vänder dig emot!
Svar på tråden Mattebegåvad ettagluttare