• Pallas

Mattebegåvad ettagluttare

Vi har en nybliven sjuåring här hemma, som ska börja första klass till hösten. Han ÄLSKAR matte och vi vill gärna uppmuntra hans talang, precis som vi uppmuntrar storebrors språktalang lite extra.

Nu behöver jag lite funderingar och tips för hur vi ska förhålla oss till det här med skolarbete och läxor, tex. Om jag tittar på de läxor som storebror haft (han har just gått ut ettan) så är min rädsla att lillebror kommer att dö av tristess om undervisningen inte individanpassas. Matten i ettan handlar mycket om plus och minus med tal upp till 10, medan vår 7-åring håller på med primtal, ekvationer, roten ur osv. Tror att det blir ett väldigt stort steg att individanpassa för läraren? Kan det gå? En rolig grej var att när de andra barnen satt och klippte snöflingor av papper, så klippte han fraktaler. Han fick lov att förklara för lärarna vad det var.

Är det någon annan som har eller har haft samma tankar? Hur har ni gjort? Hur skulle du göra i ett sånt här fall om du var lärare? Jag "oroar" mig kanske helt i onödan, på grund av mina egna dåliga erfarenheter av att vara lite för bra för min ålder på olika saker i skolan.

• Svar på tråden Mattebegåvad ettagluttare
  • Tuffen

Min son som ska börja trean löst nyss detta tal direkt: "Janne hade några djur. Alla hans djur förutom 4 var fåglar. Alla förutom 4 var katter. Och alla förutom 4 var hundar. Hur många djur hade Janne?" Jag tog betydligt längre tid än så på mig att lösa problemet. Undrar hur många i hans ålder som fixar detta tal på direkten? 

• caliningrad
    Pallas skrev 2012-08-18 19:10:03 följande:
    Jag kan nog inte bedöma en matteboks innehåll själv, men min man och vår inneboende borde kunna. Kan du ge några exempel på riktiga tokigheter man borde reagera på? Och varför?
    Ja, ett exempel.

Det är ok i Safari böckerna att använda additions strategi för att lösa multiplikationer, och substraktioner för divisioner.

Det tycker jag är kriminellt.

Men förstås är det inte så lätt att använda alla 4 räknesätt i alla möjliga problemlösningar om man  inte har introducerat koncepten väldigt tidigt och på ett bra sätt.

Singapour Maths kör alla 4 räknesätt redan i Primary 1 och alla barn kan förstå vad menas med det eftersom de är uppmanade att modelisera räknesätten på väldigt många olika sätt, från "concrete" till "pictorial" till "abstract".

Eleverna måste redigera fulla meningar tidigt och resonera matematiskt. korrekt från början.

• caliningrad
    Tuffen skrev 2012-08-18 19:13:07 följande:
    Min son som ska börja trean löst nyss detta tal direkt: "Janne hade några djur. Alla hans djur förutom 4 var fåglar. Alla förutom 4 var katter. Och alla förutom 4 var hundar. Hur många djur hade Janne?" Jag tog betydligt längre tid än så på mig att lösa problemet. Undrar hur många i hans ålder som fixar detta tal på direkten? 
    inte många i Sverige, men de allra flesta i de länder som använder Singapour maths.
    Därför jag tycker att det är kriminellt att låta så många barn bli ignoranter när demokratin kräver att man använder läromedel med seriöst innehåll så att de allra flesta lär sig grunderna.
  • No Logo
    caliningrad skrev 2012-08-18 17:59:12 följande:

Vår son har en bok som heter Alma (gammal modell där man skriver beräkningarna i ett separat räknehäfte) - nån som känner till den? Tycker själv den verkar mycket rejälare än Safari och liknande böcker, men den har nog några år på nacken.
  • Stissig

Vad är svaret då? Är dom 12 djur? Eller jag fattar inte..
  • Tuffen
    Stissig skrev 2012-08-21 15:22:50 följande:

Vad är svaret då? Är dom 12 djur? Eller jag fattar inte..
    6.
  • Feline

Om man nu ändå har en liten nybliven etta som måste arbeta i Safari eftersom det är vad som finns på skolan. Vad har ni för råd att man som förälder bör göra? Bara ignorera och köpa en annan bok istället som hon kan pula med här hemma, eller vad?

Vänlighet är smittosamt - låt oss skapa en epidemi!
  • Gaytjej
    Feline skrev 2012-08-22 20:15:11 följande:
    Om man nu ändå har en liten nybliven etta som måste arbeta i Safari eftersom det är vad som finns på skolan. Vad har ni för råd att man som förälder bör göra? Bara ignorera och köpa en annan bok istället som hon kan pula med här hemma, eller vad?
    Be att få låna hem andra böcker (förmodligen har de i alla fall provex av andra böcker). Be även att få se böckerna de får i 2:an och uppåt. Kan man se skillnad på bra och dåliga uppgifter själv så kan man plocka och sätta ihop arbetsscheman. Jag har inte sett Safari-boken, men att calingrad tycker att den är så fruktansvärd behöver man kanske inte dra allt för stora växlar på. Bilda dig en egen uppfattning och diskutera med en utbildad mattelärare!

Ang böcker i allmänhet:
    Jag är högstadielärare och har inte full koll på de läroböcker som finns för F-3 och 4-6, men jag har inte blivit direkt imponerad av det jag har sett så här långt tyvärr. Inte av Alma heller som någon nämnde här ovan.
    Har inte heller hittat något komplett material till 7-9 heller, utan jag brukar få göra arbetsscheman utifrån flera olika böcker. + använder arbetsblad från olika ställen + en del egengjort. Ofta har de olika områden olika författare och därför varierar kvaliteten/svårighetsgraden/upplägget.

Ett klassiskt men dåligt upplägg är när det kommer en faktaruta högst upp och det sedan följer x antal mer eller mindre likadana uppgifter nedanför. Många elever knäcker koden snabbt och kan sedan lösa uppgifterna  helt utan att läsa texten ens en gång, och utan att förstå vad det är de gör!

Skulle kunna ge flera ex på dåliga uppgifter, men nu är det dags för film och godis här :)

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • ruthen
    Feline skrev 2012-08-22 20:15:11 följande:
    Problemet med safari är att det inte är någon progressionstakt. Det är ingen större skillnad på åk 3 bok och åk 1 bok. Det finns en bok för varje termin, så totalt 6 böcker. De är verkligen simpla.
    Sen kommer Borgen som är fortsättning på safari. Där är uppgifterna tillrättalagda och upplagda för att det inte ska vålla svårigheter. I borgen finns det var uppgifter som 7 gånger 7 vilket är så löjligt så det borde inte få ta upp plats i boken ens. Jag tycker inte heller man ska bara utgå från en bok i undervisningen, men det känns som författarna bara vill göra en glad och trevlig bok så att de säljer många böcker, sen skiter de fullständigt i om innehållet i boken är bra el ej och om den motsvarar de kunskapskrav som faktiskt finns i kursplanen. Många lärare tror ju att läromedelsförfattarna har koll på kursplanen, så är ej fallet.

• Noran

Tuffen skrev 2012-08-22 17:52:45 följande:
    6.
    Kan det inte vara t.ex. 5? 1 fågen, 1 katt, 1 hund och 2 andra djur?

Svar på tråden Mattebegåvad ettagluttare