cosinus skrev 2012-06-27 23:42:15 följande:
Jag tycker det är mest fränt att se hur han bara vet, men inte hur och hoppas han får verktyg i skolan att hänga med hela vägen själv. T ex räknade han blixtsnabbt ut att 49+49 var 98 och jag är rätt säker på att han räknat 50+50 -2 men det är inget han kan förklara.
Intressant det du skriver om din son! Min förhoppning är också att han får verktyg som utvecklar sitt sätt att tänka. Det finns dock en risk för att verktygen skolan kommer att presentera istället kommer att hämma det. Kanske inte på din son, om han har kommit så långt redan - men var uppmärksam...
Jag gjorde en gång en undersökning i en år 7-grupp där en av uppgifterna de skulle lösa var 999 + 999 (och där jag försökte uppmuntra dem till att redovisa hur de
tänkte). Endast en elev (av 26) tänkte som din son troligen gjorde i ett exemplet ovan, dvs gjorde ett överslag och tog bort.
Övriga elever ställde upp i algoritmer. De flesta räknade talsorter 900+900, 90+90 och 9+9. Några räknade med uppställning och minnessiffror; 9+9= 18, 8 där nere och 1 i minnet. 1+9+8 osv osv. De flesta fick rätt svar, men inte de mattesvaga för de rörde ihop det i slutändan.
Eleven som kunde tänka 'utanför lådan' och gjorde överslaget till 1000+1000 är en klipsk kille som enligt uppgift sovit sig igenom hela mellanstadiet (han sov sig sedan igenom högstadiet också, hehe) och *haka sticks ut igen* jag tror därmed att han klarade sig ifrån att bli 'hjärntvättad' i mångt och mycket.
En del lärare är bra på att låta eleverna tänka högt och prata om fördelar och nackdelar med olika huvudräkningsstrategier utifrån uppgiftens karaktär. Tyvärr blir de motarbetade av läroböckerna som sällan låter uppgiften välja strategi, utan de presenterar en strategi som man sedan utan eftertanke förväntas applicera överallt... Eller så presenterar de ngn fiffig strategi, men matar sedan ändå huvudsakligen på med tråkuppgifter á la 5678 + 347 som inte lockar till någonting (mer än att foga sig i algoritmerna, ta fram mobilräknaren eller drömma sig bort).
En annan gång intervjuvade jag ett gäng år 4 respektive 6-elever som bl a fick ett problem med kakor och påsar att lösa - hur många påsar behövs till 50 kakor om det ska ligga 6 i varje påse? ALLA år 4 elever löste uppgiften galant, på många olika sätt (åt upp överblivna kakor osv). INGEN av år 6-eleverna löste det. Varför? Jo, de hade just lärt jobbat med kort division men eftersom 6 inte får plats i 5 och det sedan inte gick jämnt ut så fastnade de...
Och inte många av mina år 8-elever kunde räkna ut 3/0,25, men nästan alla hade rätt när jag frågade hur många 0,25:or det behövs för att bygga upp en 3:a...
Oj, långt blev det. Ville ju mest komma fram till det jag redan har sagt - man kan stjälpa utvecklingen av taluppfattningen genom att hjälpa fel (och ojoj, så fel det hjälps runt om i våra skolor).