• Fru Hansson

Skäl för att inte amma.

Jag läste att hela 95 % av icke-ammande mammor kände sig ifrågasatta av sin omgivning och ibland t.o.m. kränkta. Jag tänker att de alla har ju ett skäl till att inte amma så min fråga här är vilket skäl du inte tycker är ett godtagbart skäl för att inte amma?

• Svar på tråden Skäl för att inte amma.
  • Trollsländan

Tänk att så många ska fråga hur matsituationen ser ut för ett  nyfött barn. När jag fick mitt första barn delammade jag pga div komplikationer. Första frågan jag fick av en arbetskamrat som jag känner ytligt var ' har du tillräckligt med mat?' Varför frågar man det och vad spelar det för roll? Jag tycker att det är upp till var förälder att själv avgöra vad som är bäst för deras barn!

• Dracarys

Jag tycker att ALLA anledningar är godtagbara. INKLUSIVE att man inte vill förstöra brösten. De förändras ju faktiskt av amningen och även om det säkert är okej för vissa så måste man respektera att andra människor kan ha andra relationer till sina bröst.

• skogsvitter
    Dracarys skrev 2012-07-16 14:33:15 följande:
    Jag tycker att ALLA anledningar är godtagbara. INKLUSIVE att man inte vill förstöra brösten. De förändras ju faktiskt av amningen och även om det säkert är okej för vissa så måste man respektera att andra människor kan ha andra relationer till sina bröst.
    Eh nej de förändras inte av amningen. De blir inte förstörda av amning.
    Däremot blir brösten givetvis större och fylligare just under tiden man ammar eftersom de då faktiskt innehåller bröstmjölk, men brösten blir inte förstörda för all framtid bara för att man ammar.
  • DesJoh
    Fru Hansson skrev 2012-07-06 10:23:41 följande:
    Jag läste att hela 95 % av icke-ammande mammor kände sig ifrågasatta av sin omgivning och ibland t.o.m. kränkta. Jag tänker att de alla har ju ett skäl till att inte amma så min fråga här är vilket skäl du inte tycker är ett godtagbart skäl för att inte amma?

Godtagbara skäl till att INTE amma:

*jag vill inte

*jag vill inte förstöra brösten

Jag har 2 barn och har INTE ammat ngn av dom p.g.a:

*med 1:a barnet hade jag indragna bröstvårtor och gjorde allt som de sa på BB men det funkade ändå inte.

*med 2:a barnet  blev det en del komplikationer p.g.a allvarlig hf (hade allvarlig hf även med 1:a barnet) = jag låg i respirator 3 dygn och fick då sömnmedel, var orolig så jag fick Stesolid/Sobril/Valium, fick 3 olika sorters stark antibiotika, fick en hel del morfin intravenöst.            
  • Emmis
    Trollsländan skrev 2012-07-16 14:29:31 följande:
    Tänk att så många ska fråga hur matsituationen ser ut för ett  nyfött barn. När jag fick mitt första barn delammade jag pga div komplikationer. Första frågan jag fick av en arbetskamrat som jag känner ytligt var ' har du tillräckligt med mat?' Varför frågar man det och vad spelar det för roll? Jag tycker att det är upp till var förälder att själv avgöra vad som är bäst för deras barn!
    Jag brukade svara "ja" och sedan byta ämne. Fast jag först delammade (med väldigt lite amning och mycket ersättning) och efter några veckor inte ammade alls. Men mat till henne hade jag ju i alla fall. Pulvret i skåpet...
  • ränderpåtvären
    Dracarys skrev 2012-07-16 14:10:46 följande:
    Då är jag väl kanske dum i huvudet då.

Jag har redan idag problem med stora bröst. Jag har 75 F/G-kupa till någorlunda normalvikt, som störst har jag varit uppe i H. Jag kar konstant problem med axlar och rygg - dock mindre problem nu på normalvikt. Mina bröst är precis storleksmässigt marginellt för små för att jag ska få en operation hos landstinget. Jag är gränsfall för att behöva en operation, med andra ord.

Min högra axel är värre än min vänstra pga att jag också har musarm. Jag kommer inte att kunna amma från båda brösten lika mycket pga detta, eftersom jag inte kommer att kunna belasta min högre axel lika mycket som den vänstra och pga att det finns vinklar som inte fungerar för mig.

Om jag skulle helamma så skulle det bli mycket mer från vänstra tutten. Jag skulle bli sned som satan och faktiskt behöva en operation. Det vill jag undvika. Operationer innebär alltid risker och jag tycker inte att man ska lägga sig under kniven i onödan.

Övriga anledningar (förutom att jag är rädd för att bli så sned att jag behöver en operation) till varför jag inte vill amma:
    x) Jag vill inte pumpa. Jag känner mig äcklad och kränkt över blotta tanken på att mjölka mig själv.
    x) Jag vill kunna dela matningen med min man och jag MÅSTE dela matningen med min man då jag pga mina ryggproblem inte kommer att kunna hålla bäbisen så mycket som krävs.
    x) Jag känner mig inte det ringaste dragen till att hålla på och slabba med bröstmjölk, få mjölkstockning eller andra problem med tuttarna.

Brösten är ett känsligt område för mig, pga att jag alltid har haft så stora och har haft en del problem både fysiskt och psykiskt med dem. Jag vill inte riskera dem mer än nödvändigt och jag känner ett starkt mentalt motstånd mot att använda dem för produktion.
    Vet inte om du redan bestämt dig men liggamning borde väl funka med axlar och musarm.
    Sägs att det är graviditeten som förändrar bröstens form och inte amningen. Jag har nästan slutat se dem som bröst, de är mest ett glas fullt med dryck nuförtiden, så för mig har det blivit väldigt avdramatiserat med bröst. Lycka till vad du än gör!
  • Trollsländan
    Emmis skrev 2012-07-16 19:20:29 följande:
    Jag brukade svara "ja" och sedan byta ämne. Fast jag först delammade (med väldigt lite amning och mycket ersättning) och efter några veckor inte ammade alls. Men mat till henne hade jag ju i alla fall. Pulvret i skåpet...

Jo så gjorde jag med men blev helt ställd av frågan, varför man säger så till någon man knappt känner. Nu väntar jag barn nr tre och hoppas verkligen kunna amma helt, så bekvämt med maten på plats jämt :)
  • Dracarys
    skogsvitter skrev 2012-07-16 17:49:56 följande:
    Eh nej de förändras inte av amningen. De blir inte förstörda av amning.
    Däremot blir brösten givetvis större och fylligare just under tiden man ammar eftersom de då faktiskt innehåller bröstmjölk, men brösten blir inte förstörda för all framtid bara för att man ammar.
    Jag vet att den huvudsakliga förändringen sker under graviditeten. Generellt är det ju den som gör skadan, så att säga, men visst kan även amningen påverka, åtminstone på kort- och medellång sikt. Bröstvårtan kan påverkas av amningen, oavsett graviditeten, och likaså kan amningskomplikationer påverka. Men mest är det nog psykologiskt för min del. Ojämn amning låter i allmänhet inte som en bra idé och även om jag bara slutade "lite" sned så skulle jag själv lida mycket av det i huvudet.
    ränderpåtvären skrev 2012-07-16 21:04:24 följande:
    Vet inte om du redan bestämt dig men liggamning borde väl funka med axlar och musarm.
    Sägs att det är graviditeten som förändrar bröstens form och inte amningen. Jag har nästan slutat se dem som bröst, de är mest ett glas fullt med dryck nuförtiden, så för mig har det blivit väldigt avdramatiserat med bröst. Lycka till vad du än gör!
    Liggamning fungerar inget vidare om man är utanför hemmet. Ska man lägga sig ner i affären eller på fikets handikapptoalett eller? ;-P Jag har helt enkelt inte förutsättningar för att klara av att helamma och jag är inte okej med att pumpa, så det lämnar inga alternativ annat än ersättning. Och jag vill inte ha den synen på mina bröst som du beskriver. Att du skrev så.... när jag läste dina ord om "glas fullt med dryck"... det var den sekund i mitt liv som jag tog beslutet om att inte amma.

Så, tack, du tippade just vågen den sista lilla biten för mig, bort från amning! =)
  • ränderpåtvären
    Dracarys skrev 2012-07-17 15:00:55 följande:
    Liggamning fungerar inget vidare om man är utanför hemmet. Ska man lägga sig ner i affären eller på fikets handikapptoalett eller? ;-P Jag har helt enkelt inte förutsättningar för att klara av att helamma och jag är inte okej med att pumpa, så det lämnar inga alternativ annat än ersättning. Och jag vill inte ha den synen på mina bröst som du beskriver. Att du skrev så.... när jag läste dina ord om "glas fullt med dryck"... det var den sekund i mitt liv som jag tog beslutet om att inte amma.

Så, tack, du tippade just vågen den sista lilla biten för mig, bort från amning! =)
    Du får göra precis som du vill. Ville ge en association så långt från bröst som möjligt eftersom det var ett känsligt ämne. Hade tänkt skriva att brösten blev väldigt oladdade och att jag ser dem som ett fantastiskt redskap som ger välmående till mitt barn. Men ville egentligen inte skriva så positivt om du nu hade bestämt dig.

Ville bara ge alternativ, jag liggammade eftersom det inte funkade på annat sätt, och ersättning var inget bra alternativ för oss. Synd att jag gav dig en så otroligt olustig association när jag faktiskt bara ville ge dig alternativ. Men då kanske jag ändå gav svar du ville ha. Hur jag nu ska kunna leva med att jag orsakat att någon vägrar amning p g a mig.
  • LisaSthlm

Jag har haft problem med axlarna i många år, och har stor byst (80H nu när jag ammar). Visst kan man få jobba lite för att hitta en ergonomiskt okej ställning, men det är absolut inte omöjligt. Jag har liggammat och använt amningskudde. Ute på lokal är det knivigare i början, men det funkar - och majoriteten av amningarna sker i hemmet, iallafall för mig och då har jag ändå varit ute en hel del. Man kan även använda sjal och sele för att få stöd.

Mina axlar är faktiskt oerhört mycket bättre efter tio månaders amning. Har i princip inte alls ont nu. Det beror på att jag inte jobbar, datorarbete och stress är betydligt större bovar än amning för mig. Dessutom utsöndras sköna rogivande hormoner när man ammar. =)

Och min son har haft ett favoritbröst som han ammat mer på, har aldrig känt av något pga det. 

Svar på tråden Skäl för att inte amma.