skogsvitter skrev 2012-07-16 17:49:56 följande:
Eh nej de förändras inte av amningen. De blir inte förstörda av amning.
Däremot blir brösten givetvis större och fylligare just under tiden man ammar eftersom de då faktiskt innehåller bröstmjölk, men brösten blir inte förstörda för all framtid bara för att man ammar.
Jag vet att den huvudsakliga förändringen sker under graviditeten.

Generellt är det ju den som gör skadan, så att säga, men visst kan även amningen påverka, åtminstone på kort- och medellång sikt. Bröstvårtan kan påverkas av amningen, oavsett graviditeten, och likaså kan amningskomplikationer påverka. Men mest är det nog psykologiskt för min del. Ojämn amning låter i allmänhet inte som en bra idé och även om jag bara slutade "lite" sned så skulle jag själv lida mycket av det i huvudet.
ränderpåtvären skrev 2012-07-16 21:04:24 följande:
Vet inte om du redan bestämt dig men liggamning borde väl funka med axlar och musarm.
Sägs att det är graviditeten som förändrar bröstens form och inte amningen. Jag har nästan slutat se dem som bröst, de är mest ett glas fullt med dryck nuförtiden, så för mig har det blivit väldigt avdramatiserat med bröst. Lycka till vad du än gör!
Liggamning fungerar inget vidare om man är utanför hemmet. Ska man lägga sig ner i affären eller på fikets handikapptoalett eller? ;-P Jag har helt enkelt inte förutsättningar för att klara av att helamma och jag är inte okej med att pumpa, så det lämnar inga alternativ annat än ersättning. Och jag vill inte ha den synen på mina bröst som du beskriver. Att du skrev så.... när jag läste dina ord om "glas fullt med dryck"... det var den sekund i mitt liv som jag tog beslutet om att inte amma.
Så, tack, du tippade just vågen den sista lilla biten för mig, bort från amning! =)