• Fru Hansson

Skäl för att inte amma.

Jag läste att hela 95 % av icke-ammande mammor kände sig ifrågasatta av sin omgivning och ibland t.o.m. kränkta. Jag tänker att de alla har ju ett skäl till att inte amma så min fråga här är vilket skäl du inte tycker är ett godtagbart skäl för att inte amma?

• Svar på tråden Skäl för att inte amma.
  • Rocket Mania
    skogsvitter skrev 2012-07-08 16:24:08 följande:
    Det beror ju på om man avstår pga någon idiotisk fixidé som kanske inte ens stämmer, eller om man faktiskt grundat valet på fakta och utifrån hur man faktiskt känner innerst inne.
    Ja det här är det enda skälet som får mig att ens höja ögonbrynen.

De som slutar amma eller inte tänker/vill amma pga saker som inte stämmer. De har fått felaktig information av svärmor/mamma/annan äldre släkting och sprider sedan osanningarna vidare. Eller så vill dom helt enkelt inte amma och i stället för att bara säga det skyller dom på något vansinnigt dumt och osant.

Ingen ska tvinga någon till att amma, det ska aldrig vara ett tvång. Men sprid inte osanning och dynga.

Det finns några här på FL som gärna skriver om hur dåligt det är att amma för att blablabla och rabblar upp saker som är rena gojan och som är helt osant om man bara får rätt hjälp. 
  • infragilis
    Lillsnufflan skrev 2012-07-09 11:06:36 följande:
    Fast det gäller ju bara normalt växande, friska barn. Har man ett barn som t.ex. inte växer kan det vara bra att hålla koll på att hen får i sig tillräckligt med mat. Dock behöver man ju inte ge ersättning för det, men i en sådan situation kan det ibland vara lämpligt att pumpa ut och flaskmata så man kan utesluta att den vikande viktkurvan beror på att bebisen får för lite mat.
    Ja, precis. Jag skrev ju det, att friska individers matintag inte ska kontrolleras. Det är skillnad på att vilja och behöva kontrollera, den jag citerade skrev att hon ville kunna kontrollera intaget.
  • pnuttesnutten
    sirisdotter skrev 2012-07-08 22:06:30 följande:
    Visste inte kompisen att man har laglig  rätt att amma på arbetstid?   Det finns föräldralediga fäder som tar sig till arbetsplatsen,  så att barnet kan ammas trots att mamman valt att börja arbeta innan det är dags att avvänja barnet.
    Bor du i en storstad och har 50 min pendlingsavstånd (enkel väg) till jobbet tror jag inte det är en speciellt bra idé, faktiskt. Känns som att det är betydligt bättre för ett litet barn att få vara hemma i lugn och ro med sin pappa än att behöva vistas ute på stan/i kollektivtraffiken hela dagen (vilket det ju isåfall blir i praktiken, med tanke på hur ofta så små barn äter). Så nej, det tror jag aldrig var ett alternativ för dem. Det skulle jag nog inte heller överväga.
  • sirisdotter
    pnuttesnutten skrev 2012-07-09 22:28:35 följande:
    Bor du i en storstad och har 50 min pendlingsavstånd (enkel väg) till jobbet tror jag inte det är en speciellt bra idé, faktiskt. Känns som att det är betydligt bättre för ett litet barn att få vara hemma i lugn och ro med sin pappa än att behöva vistas ute på stan/i kollektivtraffiken hela dagen (vilket det ju isåfall blir i praktiken, med tanke på hur ofta så små barn äter). Så nej, det tror jag aldrig var ett alternativ för dem. Det skulle jag nog inte heller överväga.
    Tyckte det verkade så mysigt att Eva Röses man  fanns i en husvagn i närheten av filminspelning  (Rallybrudar?)   med babyn så att deras barn kunde ammas  samtidigt som  Eva jobbade.    Antar att de bor i storstad  (var kollega med Evas mamma i storstad tidigare).

Hur kan du tolka det jag skrev som att babyn ska kuska fram och tillbaka HELA DAGEN?

Jag känner en mamma,  som hade en obligatorisk heltidsutbildning  på två månader  när  familjens baby var 4-5 månader.   Det löstes på liknande sätt;  barnets pappa -  och ibland mormor.  fanns  på institutionen  med babyn  så att amningen kunde fortsätta.  
  • Emmis
    infragilis skrev 2012-07-08 22:25:19 följande:
    Vi har all rätt. Yttrande- och åsiktsfrihet ger oss rätt att ifrågasätta människors val, skadliga eller ej. Vad vi inte har rätt att göra är att kränka andra.
    Sant. Glad Problemet är att det ofta upplevs som kränkande att hela tiden behöva förklara och försvara varför man inte ammar sitt barn. Särskilt, kanske, om man inte medvetet valt det. Talar bara från min erfarenhet, men jag upplevde mig ofta kritiserad då jag svarade att min dotter fick ersättning för att jag efter veckors försök inte längre orkade kämpa med amningen. Det var jobbigt att alltid behöva svara på frågor om varför hon inte fick det som "minsann är det bästa".
    Det är klart att bröstmjölk är bättre, men inte till vilket pris som helst. Och bebisar tar ingen skada av ersättning, därför ser jag ingen anledning att ifrågasätta några skäl alls. Fråga vad en bebis äter kan man göra, men följdfrågor är onödiga om man inte vet hur de kommer att tas emot.

Sedan kan jag tycka att det överhuvudtaget är alldeles för mycket fokus på andra bebisars mat. Det ska hela tiden frågas om deras ätande - även när det handlar om friska och välmående barn. Varför detta intresse av att veta hur, vad, varför osv som andras bebisar äter det de gör?

Jag ammar just nu mitt andra barn. Frågor om hans ätande får jag hela tiden. Men det är underligt nog ingen som frågar varför jag valt att amma.
  • ränderpåtvären
    Emmis skrev 2012-07-10 16:00:51 följande:
    Sant. Glad Problemet är att det ofta upplevs som kränkande att hela tiden behöva förklara och försvara varför man inte ammar sitt barn. Särskilt, kanske, om man inte medvetet valt det. Talar bara från min erfarenhet, men jag upplevde mig ofta kritiserad då jag svarade att min dotter fick ersättning för att jag efter veckors försök inte längre orkade kämpa med amningen. Det var jobbigt att alltid behöva svara på frågor om varför hon inte fick det som "minsann är det bästa".
    Det är klart att bröstmjölk är bättre, men inte till vilket pris som helst. Och bebisar tar ingen skada av ersättning, därför ser jag ingen anledning att ifrågasätta några skäl alls. Fråga vad en bebis äter kan man göra, men följdfrågor är onödiga om man inte vet hur de kommer att tas emot.

Sedan kan jag tycka att det överhuvudtaget är alldeles för mycket fokus på andra bebisars mat. Det ska hela tiden frågas om deras ätande - även när det handlar om friska och välmående barn. Varför detta intresse av att veta hur, vad, varför osv som andras bebisar äter det de gör?

Jag ammar just nu mitt andra barn. Frågor om hans ätande får jag hela tiden. Men det är underligt nog ingen som frågar varför jag valt att amma.

Jag frågar inte någon varför de inte ammar, utgår ifrån att man gör det som funkar bäst. Har kompisar som ger ersättning, frågar inte dem heller. Och de frågar inte mig varför jag ammar så länge ;)
    Tycker bara det är synd när det ges felaktiga råd eller i princip ingen information alls.

• infragilis
    Emmis skrev 2012-07-10 16:00:51 följande:

Jag tycker gott att folk kunde hålla sig ifrån att ifrågasätta saker de inte har att göra med. Fråga, visst, om man är nyfiken, men då får man ju försöka vara lyhörd för om mamman är redo att prata om det (kan ju finnas själsliga sår från havererad amning, till exempel). Man har ingen rätt att kräva att få veta allt om andra. Jag brukar inte fråga just för att jag är rädd att trampa på tårna. Hellre avstår jag än att fråga någon som skulle tolka det som kritik.

Man borde inte tvingas försvara sitt sätt, så länge man inte vanvårdar sitt barn.

Jag håller med om att folk är extremt matfixerade, det är tröttsamt.
  • sirisdotter

Amning är inte enbart mat jämförbart med att äta vilken varmkorv eller hamburgare -  eller nobelfestmiddag som helst.

• 3 barns mamma84
    Fru Hansson skrev 2012-07-06 10:23:41 följande:
    Jag läste att hela 95 % av icke-ammande mammor kände sig ifrågasatta av sin omgivning och ibland t.o.m. kränkta. Jag tänker att de alla har ju ett skäl till att inte amma så min fråga här är vilket skäl du inte tycker är ett godtagbart skäl för att inte amma?
    1:a ammade jag i 2 veckor sen klarade jag inte av smärtan längre jag fick ont och jag blödde såriga bröstvårtor och smärta till 1000
    2:a ville jag försöka men han vägrade amma han var så pass stor så han ville ha mat FORT så det var ersättningen som hjälpte honom.
    3:a hade jag skrivit på (avtal) om att jag inte ville amma denna barn pga smärta och förtvivel
    men 4 dagar efter snittet så kunde jag amma och det var UNDERBART !!
    ammade honom i 2 månader + 5 dagar sen tog det stopp    
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Dracarys
    Pussesnufs skrev 2012-07-06 10:56:27 följande:
    ... kan tycka att människor som avstår amning enbart pga att de är rädda för att få hängbröst är lite smått dumma i huvudet. 
    Då är jag väl kanske dum i huvudet då.

Jag har redan idag problem med stora bröst. Jag har 75 F/G-kupa till någorlunda normalvikt, som störst har jag varit uppe i H. Jag kar konstant problem med axlar och rygg - dock mindre problem nu på normalvikt. Mina bröst är precis storleksmässigt marginellt för små för att jag ska få en operation hos landstinget. Jag är gränsfall för att behöva en operation, med andra ord.

Min högra axel är värre än min vänstra pga att jag också har musarm. Jag kommer inte att kunna amma från båda brösten lika mycket pga detta, eftersom jag inte kommer att kunna belasta min högre axel lika mycket som den vänstra och pga att det finns vinklar som inte fungerar för mig.

Om jag skulle helamma så skulle det bli mycket mer från vänstra tutten. Jag skulle bli sned som satan och faktiskt behöva en operation. Det vill jag undvika. Operationer innebär alltid risker och jag tycker inte att man ska lägga sig under kniven i onödan.

Övriga anledningar (förutom att jag är rädd för att bli så sned att jag behöver en operation) till varför jag inte vill amma:
    x) Jag vill inte pumpa. Jag känner mig äcklad och kränkt över blotta tanken på att mjölka mig själv.
    x) Jag vill kunna dela matningen med min man och jag MÅSTE dela matningen med min man då jag pga mina ryggproblem inte kommer att kunna hålla bäbisen så mycket som krävs.
    x) Jag känner mig inte det ringaste dragen till att hålla på och slabba med bröstmjölk, få mjölkstockning eller andra problem med tuttarna.

Brösten är ett känsligt område för mig, pga att jag alltid har haft så stora och har haft en del problem både fysiskt och psykiskt med dem. Jag vill inte riskera dem mer än nödvändigt och jag känner ett starkt mentalt motstånd mot att använda dem för produktion.
Svar på tråden Skäl för att inte amma.