• Fru Hansson

Skäl för att inte amma.

Jag läste att hela 95 % av icke-ammande mammor kände sig ifrågasatta av sin omgivning och ibland t.o.m. kränkta. Jag tänker att de alla har ju ett skäl till att inte amma så min fråga här är vilket skäl du inte tycker är ett godtagbart skäl för att inte amma?

• Svar på tråden Skäl för att inte amma.
  • infragilis
    RosaBabyfilt skrev 2012-07-08 21:28:36 följande:
    Att jämföra bebismat med kroppsdelar är en rätt konstig jämförelse enligt mig ;) Det är samma sak som att vissa anser att burkmat är sämre än egengjord mat trots att den inte är det. För vissa barn är viss mat sämre, men överlag finns det ingen bebismat som är sämre än den andra i dessa avseenden. Maten är till för viktuppgång och mättnad, inte något annat.
    Bröstmjölk är liksom inte bara mat. Det innehåller en massa ämnen med en uppsjö olika funktioner, varav en hel del inte ens är kartlagda än! Bröstmjölk läker sår, dödar bakterier och virus, mördar cancerceller med mera. Du har faktiskt helt fel i att bröstmjölk bara är till för viktuppgång och mättnad. Glad
  • skogsvitter
    Echo skrev 2012-07-08 21:52:34 följande:
    Personligen har jag faktiskt svårt att förstå att man plågar sig själv nästan intill absurdum för att få amningen att funka. Jag tycker det verkar trist att "gå miste" om så mycket av den första tiden på det sättet. Men det är ju deras val- jag tycker bara det känns lite sorgligt att amningen blir en sån besatthet för vissa och att de mår så dåligt när det inte funkar.

Men jag har också väldigt lätt för att amma, med båda barnen har amningen funkat i princip problemfritt från start. Med yngsta har vi börjat ge ersättning bara för att jag ska slippa vara så låst (och pumpa tar tid och är trist). Måste säga att jag tycker jag får det bästa av två världar nu när jag varvar amning och flaska! Och kommentarer får jag både om jag ammar och om jag ger flaska... Både positiva och negativa, så man får väl välja vad man vill ta åt sig av. 
    Ja jag har också svårt att förstå det, däremot får ju nästan alla problem den första tiden innan man hittat rätt teknik. Amning är inte alls något som flyter på helt automatiskt alla gånger utan kräver ofta en hel del jobb innan allt är i balans och man kan slippa såriga bröstvårtor osv. Att "ge upp" efter bara några dagar istället för att försöka hitta rätt teknik känns liksom väldigt onödigt.
  • RosaBabyfilt

Orkar inte heller tjafsa om amning vs ersättning, det är mat båda två och det ger viktuppgång och mättnad punkt. Lika bra både och oavsett vad andra säger och tycker ;)

Too many people spend money they haven't earned, to buy things they don't need, to impress people they don't like. - Will Smith
  • infragilis
    RosaBabyfilt skrev 2012-07-08 22:51:36 följande:
    Orkar inte heller tjafsa om amning vs ersättning, det är mat båda två och det ger viktuppgång och mättnad punkt. Lika bra både och oavsett vad andra säger och tycker ;)
    Jag har inte tjafsat om amning vs ersättning.
    Vad skönt att du inte tänker tjafsa, vem orkar det liksom?
    faktum: ersättning är långt ifrån lika bra som bröstmjölk. Däremot att ersättning och flaskmatning vara bättre än amning i vissa fall. Skilj på amning och bröstmjölk.
  • skogsvitter
    Fast det är ju faktiskt felaktigt att påstå att det är "lika bra", oavsett vad du tycker...
    Det finns många fördelar med amning som ersättning inte har, om det fungerar. Därför säger man att ersättning är ett "näringsmässigt fullgott alternativ". Tråden handlar dock inte om detta, men att sprida rena felaktigheter kan inte stå oemotsagt.
  • maarit

Själv tyckte jag det var obekvämt och ville kontroller hur mycket barnet fick i sig.Stå på er icke ammande mammor:)

• infragilis
    Mår du bra i din rosa babyfilt av förnekelse och självbedrägeri?

Varför måste vissa intala sig att ersättning är lika bra? Räcker det inte för den som inte vill amma att ersättning ger barn som växer och utvecklas till hyfsat människor? Om man väljer bort något gör man det väl av ett skäl, varför då döva sitt samvete med att det inte skulle vara ett sämre alternativ (och då menar jag ersättning, inte frånvaron av amning, för ibland är inte amning bästa alternativet)? Och om man inte lyckats med amningen är det inte då bättre att bearbeta sorgen och lära sig leva med det, än att leva i förnekelse och låtsas att man är nöjd och att det inte blev sämre än man hoppats?
  • skogsvitter
    infragilis skrev 2012-07-08 23:00:50 följande:
    Jag har inte tjafsat om amning vs ersättning.
    Vad skönt att du inte tänker tjafsa, vem orkar det liksom?
    faktum: ersättning är långt ifrån lika bra som bröstmjölk. Däremot att ersättning och flaskmatning vara bättre än amning i vissa fall. Skilj på amning och bröstmjölk.
    Sant, många ger ju bröstmjölk på flaska istället för att ge ersättning eftersom de tycker att vinsterna med bröstmjölken är så stora att de vill fortsätta ge bröstmjölk trots att de inte kan amma av en eller annan anledning.
  • infragilis
    maarit skrev 2012-07-08 23:04:23 följande:
    Själv tyckte jag det var obekvämt och ville kontroller hur mycket barnet fick i sig.Stå på er icke ammande mammor:)
    Osund inställning. Barn ska själva få reglera matintaget. Att andra reglerar matintaget i stället för att barnet helt får styra leder till osund inställning till mat och ofta övervikt. Det är bättre att ALDRIG titta på siffrorna när man flaskmatar. Av samma skäl som man inte ska väga barns mat när de är äldre. Friska barn och vuxna ska inte ha sitt matintag detaljkontrollerat.
  • Lillsnufflan
    infragilis skrev 2012-07-08 23:06:43 följande:
    Osund inställning. Barn ska själva få reglera matintaget. Att andra reglerar matintaget i stället för att barnet helt får styra leder till osund inställning till mat och ofta övervikt. Det är bättre att ALDRIG titta på siffrorna när man flaskmatar. Av samma skäl som man inte ska väga barns mat när de är äldre. Friska barn och vuxna ska inte ha sitt matintag detaljkontrollerat.

Fast det gäller ju bara normalt växande, friska barn. Har man ett barn som t.ex. inte växer kan det vara bra att hålla koll på att hen får i sig tillräckligt med mat. Dock behöver man ju inte ge ersättning för det, men i en sådan situation kan det ibland vara lämpligt att pumpa ut och flaskmata så man kan utesluta att den vikande viktkurvan beror på att bebisen får för lite mat.
Svar på tråden Skäl för att inte amma.