• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Anonym
    Anonym (NO-Hen!) skrev 2012-09-28 09:00:20 följande:

Nej nej nej för HEN!!!

De är precis lika konstigt som att kalla en bäbis för DEN istället för att säga bäbisen!

Köns neutralt funkar ju lixom inte, vi är Kvinnor och män och vi är olika, så är det bara.

Suck.

Och återigen då, nej, dom flesta kallar inte människor som man vet könet på för hen.
    Det är när man INTE vet könet som man kan använda det eller om man inte vill att andra ska kunna identifiera personen och därför inte vill uppge könet.

Sen känner jag faktiskt en enda människa som vill bli benämnd som hen, för hen står i begrepp att utforska vilket kön hen har, hen känner sig inte hemma vare sig som man eller kvinna.
    Och föredrar därför ett könsneutralt tilltal.
    Det kan jag respektera, men annars använder jag orden han och hon om människor, precis som alla andra jag känner.

Så kör vi den här igen då.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/man-och-kvinnor-ar-lika-som-bar

Vi är lika som bär, vi män och kvinnor.
    Läs själv får du se.    

• Anonym
    CMM skrev 2012-09-28 11:29:27 följande:
    Du går in i alla situationer helt förutsättningslöst alltså?

Jag försöker alltid eftersträva det ja.

Jag försöker döda mina egna fördomar så gott det går.
    Gör inte du det?   
  • Anonym (lisa)
    nihka skrev 2012-09-27 16:20:42 följande:

Så kort är stol maskulin hos dig och feminin hos mig eftersom du säger [lell stoln] och jag säger den lilla (inte lille) stolen.

Det tar jag som att det inte finns något biologisk könstänk bakom benämningen av ting i svenska språket och att jag inte håller med dig om att språket "är i sig könsbundet". En man är en han och en kvinna en hon i alla dialekter medan en stol får vi nog benämna hen i brist på samstämmighetFlört
    Jag har aldrig försökt diskutera på en biologisk nivå, bara språklig. Ursäkta om jag inte varit tydlig nog med det. För mig är biologiska nivån enkel: endera är personen en man eller en kvinna (med mycket få undantag). Vad människor känner och tycker är ytterligare en annan nivå. Tre nivåer vad jag kan se, och jag håller mig till den språkliga.

"a-ändelsen" (den tillsynes feminina) används även för döda ting/ickemänskliga varelser (neutrum eller vad den korrekta temen är?) och plural. Inte strikt feminin. Jag förstår att du tyckte du var rolig där, fast på rikssvenska är en stol bara ett neutralt ting (en "den"), alltså varken en hon eller han.
    nihka skrev 2012-09-27 16:09:13 följande:
    Den korrekta termen är precis som du säger neutrum. Så i din dialekt är inte språket i sig könsbundet eftersom vilket kön man betecknar saker och djur inte i första hand hänger ihop med något faktiskt kön. Dialekter är ju gamla, de flesta iaf och innehåller rester av äldre språk och i svenskan har vi ju haft femininum och maskulinum precis som man har i exempelvis franskan. I båda språken kan t o m biologiskt och språkligt kön gå emot varandra så det handlar inte om att språken är könsbundna mer än lingvistiskt.

Däremot är en han när man syftar på människor alltid en man och en hon alltid en kvinna och vad man än tycker om ordet hen så finns det inget annat pronomen som fyller platsen "honellerhan" alltså när man inte vill eller kan ange kön.
    Den första delen håller jag med dig om. Min dialekt är inte könsbunden biologiskt men däremot språkligt (eller lingvistiskt om man så vill). Det är rent språkligt som jag menar att svenskan redan är könsbunden och att det är på den språkliga nivån som jag inte får in "hen". När det gäller specifika mänskliga varelser, så bjös adjektiven utefter om det är en han eller hon (där finns det inga "det" och kan inte vara neutralt). "Man" och "han" används redan för det som är generellt, där vissa vill att "hen" ska ta över. Vad ska man använda istället för det generella "man" då? (Som hypotetisk fråga.)
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-09-28 06:12:45 följande:

Låter som en narcisssist sätt att tänka, som du beskriver.

Jepp.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-09-28 06:21:05 följande:
    Du är underbar och 60-talet var magiskt.........det tror jag. Skål

Det var före min tid, 60-talet. Glad

Och tack. Skrattande  
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-09-28 08:55:17 följande:
    Inte ett dugg bättre än genusvetarna i så fall, som vet bäst hur man ska uppfostra sina barn, vilka leksaker de ska leka med, vilka böcker de ska läsa, vilka kläder de ska bära, osv etc. Den där självdyrkan förekommer i minst lika stor utsträckning på den "goda" sidan.

Japp, för att säga "låt barnen leka med vad de vill, oavsett kön" är precis lika förtryckande som att säga "du får inte säga de här orden, för då blir du en asexuell fjolla!"
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (NO-Hen!) skrev 2012-09-28 09:00:20 följande:

Nej nej nej för HEN!!!

De är precis lika konstigt som att kalla en bäbis för DEN istället för att säga bäbisen!

Köns neutralt funkar ju lixom inte, vi är Kvinnor och män och vi är olika, så är det bara.

Det fungerar tvärtom alldeles utmärkt. Majoriteten språk har BARA tredje person neutrum (dvs hen), och INTE maskulinum och femininum (dvs han respektive hon). Finska och ungerska, till exempel. Menar du att finska och ungerska inte har fungerat som språk de senaste, ja, minst 2000 åren? Om du tror det rekommenderar jag att du kontaktar någon universitetslektor i finska och/eller ungerska och diskuterar frågan där.
  • Anonym (lisa)
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-27 17:16:05 följande:

Akta dig, du kan bli anklagad för att vara genustaliban. Tungan ute
    Det var däremot en komplimang jag gladeligen tar emot. "Talib" betyder egentligen "den som söker kunskap" (en student) på arabiska. Men i ackusativformen och skriven så där har det kommit att få en annan betydelse. Jag är så gärna en liten terrorist som är emot "genusskräpet".
  • Dorian Ertymexx
    PumpkinQueen skrev 2012-09-28 10:34:09 följande:

Har du en sån där "word of the day"-kalender? Är "förrädare" dagens ord?

Det är ett politiskt modeord bland extremhöger, SD-fans och "nationalister", främst. Ja, du vet, såsom hen är för genustalibanfascistflatefeministkulturmarxistgudrunhitlerdyrkarpenisavhuggare.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!