• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • CMM
    Anonym skrev 2012-09-28 11:34:02 följande:

Jag försöker alltid eftersträva det ja.

Jag försöker döda mina egna fördomar så gott det går.
    Gör inte du det?   
    Har svårt att se det som en "fördom" att en elektriker förväntas vara man eller att någon som heter Anna förväntas vara en kvinna. Det är helt enkelt så det oftast är, och det vet du också.
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • CMM
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-28 11:40:06 följande:

Japp, för att säga "låt barnen leka med vad de vill, oavsett kön" är precis lika förtryckande som att säga "du får inte säga de här orden, för då blir du en asexuell fjolla!"
    Jag tänkte mer på "vi kan inte ha de här leksakerna, de är könsnormatiiiiiiiiva"...
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-09-28 12:09:04 följande:
    Jag tänkte mer på "vi kan inte ha de här leksakerna, de är könsnormatiiiiiiiiva"...

Och hur många säger så? Eller förordar att andra ska agera så?

Låt mig påminna dig litet om det politiska läget: SD är fjärde största parti i nuläget. F! finns inte ens med på kartan. Så är det feminism eller antifeminism som har störst inflytande?  
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Daddy  Cool
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-28 11:42:25 följande:

Det fungerar tvärtom alldeles utmärkt. Majoriteten språk har BARA tredje person neutrum (dvs hen), och INTE maskulinum och femininum (dvs han respektive hon). Finska och ungerska, till exempel.
    Inte riktigt Glad

I språk utan han och hon brukar man använda motsvarigheten till "den" även om personer. Att skilja mellan "den" och "hen" är inte vanligt.

Ska man använda ditt argument kan man fundera lite på varför "den" möter så stort motstånd i den här tråden när det fungerar alldeles utmärkt på en massa andra språk Glad

• Dorian Ertymexx
    Daddy Cool skrev 2012-09-28 12:14:18 följande:
    Inte riktigt Glad

I språk utan han och hon brukar man använda motsvarigheten till "den" även om personer. Att skilja mellan "den" och "hen" är inte vanligt.

Ska man använda ditt argument kan man fundera lite på varför "den" möter så stort motstånd i den här tråden när det fungerar alldeles utmärkt på en massa andra språk Glad

Inte i ungerskan i alla fall, och jag gissar inte i finskan heller (då de är släkt, men jag ska inte svära vid det). I ungerskan finns det hen (ö) och den/det (a/az).

Därför att "den" har fått en allt starkare roll som just något som används om döda objekt, även om det i praktiken inte är så. Det är ett neutrumord som i nuläget inte anses vidare artigt att använda om personer, i alla fall inte i direkt pronomenform (däremot mer okey som specificerande ord, tex "DET barnet, DEN modern").  
  • Element
    PumpkinQueen skrev 2012-09-28 12:00:00 följande:
    Fast det är ju bara ni hen-motståndare som yrar om ett tredje kön.
    Ja ni anhängare yrar ju om betydligt fler.
  • Element
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-28 12:13:31 följande:

Och hur många säger så? Eller förordar att andra ska agera så?

Låt mig påminna dig litet om det politiska läget: SD är fjärde största parti i nuläget. F! finns inte ens med på kartan. Så är det feminism eller antifeminism som har störst inflytande?  
    Det där är ett tramsargument och det vet du. Feminismen behöver inte FI eftersom den i varierande grad har fotfäste i alla de övriga partierna.
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-09-28 12:28:03 följande:
    Ja ni anhängare yrar ju om betydligt fler.

Eller bara ett. Beror på perspektiv eller vad man utgår ifrån. Kön är mer en skala än något svartvitt, och så är det för varenda en av oss. Alla män har inte exakt samma morfologi, samma hormonvärden, samma kromosomuppsättning. Det betyder att vissa är närmare ena extremen, andra är närmare mitten, andra är väldigt mycket i mitten. Men hey, låt inte fakta och vetenskap påverka dina föreställningar, för all del...
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-09-28 12:29:37 följande:
    Det där är ett tramsargument och det vet du. Feminismen behöver inte FI eftersom den i varierande grad har fotfäste i alla de övriga partierna.

Japp, helt korrekt. Precis som antifeminismen, rasismen, nationalismen och de flesta andra -ismer du kan tänka dig. So what?
  • Element
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-28 12:31:41 följande:

Eller bara ett. Beror på perspektiv eller vad man utgår ifrån. Kön är mer en skala än något svartvitt, och så är det för varenda en av oss. Alla män har inte exakt samma morfologi, samma hormonvärden, samma kromosomuppsättning. Det betyder att vissa är närmare ena extremen, andra är närmare mitten, andra är väldigt mycket i mitten. Men hey, låt inte fakta och vetenskap påverka dina föreställningar, för all del...
    Det finns bara två kön, det övriga är kulturmarxisters påhitt för att vissa skall slippa ha existentiell ångest. Det spelar ingen roll att det varierar. En personbil är en personbil oavsett om det handlar om en Mazda 121 eller en Maybach, vem som helst kan konstatera att det inte är en lastbil, pickup eller buss.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!