oOOo oOOo skrev 2012-10-02 12:55:11 följande:
Man att de valde att döda berodde inte på könet eller hur.
Tänkte reda ut det här lite. Det är ju synd att du ska behöva missuppfatta.
Jag har inte skrivit ett ord om att mördarnas enda motiv var könsrelaterat, eller hur?
Jag har skrivit att de dödas enbart på grund av sitt kön. Som i alla fall av diskriminering och förtryck så är inte motivet det centrala, utan hur det påverkar offren.
Kvinnorna i t.ex. Kongo och barnen i Kina dödas inte på grund av något de har gjort eller sagt. De dödas inte på grund av nationalitet eller hudfärg. Att mördarna väljer just precis de offer de gör beror ENBART på kön.
Och du må tycka att det inte är relevant i den här tråden. Jag tycker det är väldigt relevant. För den här tråden verkar ju egentligen inte handla om ett ord speciellt mycket. Ilskan som ordet väcker verkar ju inte ha speciellt mycket med ordets könsneutralitet att göra, utan verkar mest handla om att folk är rädda för feminism eller tycker illa om feminism.
Och tråden är därför ett bra exempel på att detta ämne är ett av de som är svårast att diskutera av alla. Och det är tragiskt eftersom det är så viktigt. Och ännu mer tragiskt är att man inte ens kan diskutera de fall där förtrycket är självklart, som t.ex. i Kina, utan att folk t.ex. väljer att märka ord...