• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Anonym (humanist)
    CMM skrev 2012-10-03 15:11:10 följande:
    Ändå ska det göras riktade satsningar i syfte att hjälpa kvinnor välja "rätt", sanktionerade ovanifrån. För de kan ju inte starta företag eller välja "rätt" utbildningar av egen kraft.
  • Quintus Zebra
    CMM skrev 2012-10-02 14:49:32 följande:
     jag kan inte undgå att tro att detta beror på att det ligger de flesta feminister närmare till hands att "problematisera mansrollen" än att "problematisera kvinnorollen". 
    Feminismen har väl från sin födelse i allra högsta grad problematiserat kvinnorollen? Jag tycker ju att det är ett problem med vissa feminister. Att man beskriver mer traditionellt "kvinnliga" livsval som hemmafru eller vårdarbetare som något negativt, medan traditionella manliga val (karriär och så vidare) ses som positiva. Det är ju också ett problem när man ser hur barn behandlas. Det är ju inte helt ovanligt att typiskt flickiga företeelser (rosa kläder, prinsessor, dockor) ses som mer negativt än typiskt grabbiga företeelser...
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • Quintus Zebra
    Ändå ska det göras riktade satsningar i syfte att hjälpa kvinnor välja "rätt", sanktionerade ovanifrån. För de kan ju inte starta företag eller välja "rätt" utbildningar av egen kraft.
    Det finns många motiv till detta. Inget av dem är nog att kvinnor ses som viljelösa offer.  Om du anser att detta gör en viss grupp till offer så får du tycka det. Men du skall nog inte ta för givet att alla tänker som du.

Det görs riktade satsningar för att hjälpa massor av människor. Det betyder inte att man ser dem som offer.

Om det finns diskriminering i samhället. Skall man inte försöka motverka den då, för då utmålar man de diskriminerade som offer?
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • Anonym (humanist)
    Quintus Zebra skrev 2012-10-03 15:14:15 följande:
    Feminismen har väl från sin födelse i allra högsta grad problematiserat kvinnorollen? Jag tycker ju att det är ett problem med vissa feminister. Att man beskriver mer traditionellt "kvinnliga" livsval som hemmafru eller vårdarbetare som något negativt, medan traditionella manliga val (karriär och så vidare) ses som positiva. Det är ju också ett problem när man ser hur barn behandlas. Det är ju inte helt ovanligt att typiskt flickiga företeelser (rosa kläder, prinsessor, dockor) ses som mer negativt än typiskt grabbiga företeelser...
    Vem eller vilka ser "typiskt flickiga företeelser" som mer negativt och vem ser "grabbiga företeelser" som mer positiva?
  • CMM
    Quintus Zebra skrev 2012-10-03 15:14:15 följande:
    Ja, jag får liksom inte ihop det där. Å ena sidan ska mansrollen problematiseras och dissekeras och omdanas, å andra sidan verkar mycket av det "traditionellt manliga", t.ex. karriär, makt, pengar, vara sådant kvinnor i större grad vill uppnå i dag. Man vill alltså å ena sidan skapa en "modern mansroll", å andra sidan strävar man fortfarande efter att i viss mån passa in i den "omoderna".
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • Dorian Ertymexx
    Västjämtland skrev 2012-10-03 14:15:41 följande:

Så du anser att kollektiv skuldbeläggning är en bra sak?
    Dvs, att det en enskild/enskilda individer gör skall belasta hela gruppens tillhörighet? 

*nyfiken*

H

Nej, och det är inte heller vad som avses. Det som avses är att vi alla har ett ansvar. Det är inte mitt fel att det finns ojämlikheter i samhället, men det ÄR mitt ansvar att bidra till att minska dessa ojämlikheter, inte öka dem, även om det kanske ibland betyder att jag får mindre bit av kakan än tidigare. Det kallas rättvisa.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • CMM
    Quintus Zebra skrev 2012-10-03 15:17:43 följande:
    Det finns många motiv till detta. Inget av dem är nog att kvinnor ses som viljelösa offer.  Om du anser att detta gör en viss grupp till offer så får du tycka det. Men du skall nog inte ta för givet att alla tänker som du.

Det görs riktade satsningar för att hjälpa massor av människor. Det betyder inte att man ser dem som offer.

Om det finns diskriminering i samhället. Skall man inte försöka motverka den då, för då utmålar man de diskriminerade som offer?
    Det är hela det här strukturtänkandet. Att kvinnor generellt inte väljer själva utan det gör strukturerna och patriarkatet (ofta undermedvetet). Det anser jag är att utmåla kvinnor som betydligt svagare än de är.
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-10-03 14:28:14 följande:
    S kvinnorna svamlar också om patriarkatet så jag utgår ifrån att det är något S som helhet ställer sig bakom.

Jasså? Så om några SD-are uttrycker sig rasistiskt så är det helt okey för mig att mena att hela SD står bakom det, och anklaga hela partiet för att vara rasister? Wow, dåså, då ska jag referera tillbaka till dig nästa gång någon säger att SD inte är rasister!
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-10-03 14:57:07 följande:
    Lite av varje. Axiomet "kvinnor = viljelösa och förtryckta offer" har jag dock gett uttryck för tidigare i tråden så att jag upplever saken så är ingen nyhet.

Så om man försvarar ett intresse så är det samma sak som att mena att gruppen vars intresse man värnar om är "viljelösa och förtryckta offer"? När man kämpade emot löntagarfonder på ett politiskt plan så betydde det att arbetsgivarna och företagarna var viljelösa offer alltså?
  • Dorian Ertymexx

Så... om vi ponerar att samer (helt för argumentets skull, jag har inget emot samer) inte kan hitta jobb, och staten går in och gör satsningar för att de ska flytta söderut och utbilda sig för jobb som finns, så är samerna alltså som grupp "viljelösa offer"?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!