• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Anonym (humanist)
    Dorian Ertymexx skrev 2012-10-03 15:23:10 följande:

Jasså? Så om några SD-are uttrycker sig rasistiskt så är det helt okey för mig att mena att hela SD står bakom det, och anklaga hela partiet för att vara rasister? Wow, dåså, då ska jag referera tillbaka till dig nästa gång någon säger att SD inte är rasister!
    de flesta tolkar vad en person säger (som är politiskt aktiv) som att den personen har den politiska åsikten. När en person som är politiskt aktiv gör ett uttalande som står helt utanför den partipolitiska åsikten bör personen vara så tydlig att ingen kan missuppfatta att detta endast är en personlig åsikt.
  • CMM
    Dorian Ertymexx skrev 2012-10-03 15:24:54 följande:

Så om man försvarar ett intresse så är det samma sak som att mena att gruppen vars intresse man värnar om är "viljelösa och förtryckta offer"? När man kämpade emot löntagarfonder på ett politiskt plan så betydde det att arbetsgivarna och företagarna var viljelösa offer alltså?
    De riktade satsningarna. "Nu ska vi få fler kvinnor att bli ingenjörer och egenföretagare". Den grejen. De är för svaga för att välja detta själva, så här behövs lite curling uppifrån. Det är inte samma sak som att värna om en grupps intressen.

Allt i jämställdhetens namn, givetvis,.
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • CMM
    Dorian Ertymexx skrev 2012-10-03 15:27:15 följande:

Så... om vi ponerar att samer (helt för argumentets skull, jag har inget emot samer) inte kan hitta jobb, och staten går in och gör satsningar för att de ska flytta söderut och utbilda sig för jobb som finns, så är samerna alltså som grupp "viljelösa offer"?
    Möjligheten att flytta och utbilda sig existerar för alla, oavsett pekpinnar uppifrån.
  • Element

Jasså? Så om några SD-are uttrycker sig rasistiskt så är det helt okey för mig att mena att hela SD står bakom det, och anklaga hela partiet för att vara rasister? Wow, dåså, då ska jag referera tillbaka till dig nästa gång någon säger att SD inte är rasister!
    Jag syftar på formella uttalanden, inte någon personlig politikergroda framför en journalist.
  • Element

Väldigt vad fixerad vid SD du är.
  • Anonym (humanist)
    Dorian Ertymexx skrev 2012-10-03 15:27:15 följande:

Så... om vi ponerar att samer (helt för argumentets skull, jag har inget emot samer) inte kan hitta jobb, och staten går in och gör satsningar för att de ska flytta söderut och utbilda sig för jobb som finns, så är samerna alltså som grupp "viljelösa offer"?
    punktsatsning skiljer sig väll ganska enormt från hela feminismen?
  • Quintus Zebra
    CMM skrev 2012-10-03 15:20:20 följande:
    Ja, jag får liksom inte ihop det där. Å ena sidan ska mansrollen problematiseras och dissekeras och omdanas, å andra sidan verkar mycket av det "traditionellt manliga", t.ex. karriär, makt, pengar, vara sådant kvinnor i större grad vill uppnå i dag. Man vill alltså å ena sidan skapa en "modern mansroll", å andra sidan strävar man fortfarande efter att i viss mån passa in i den "omoderna".
    Det går inte alltid ihop. Som så mycket annat ideologiskt.

Feminismen har väl inte bara problematiserat mansroller? Feminismen problematiserar väl alla könsroller?
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • CMM
    Quintus Zebra skrev 2012-10-03 15:31:59 följande:

Feminismen har väl inte bara problematiserat mansroller? Feminismen problematiserar väl alla könsroller?
    Ja, varubeskrivningen säger ju så. Däremot vet jag inte hur det förhåller sig i verkligheten. Jag upplever att det är betydligt mer accepterat att "problematisera mansrollen".
  • Anonym (humanist)
    Quintus Zebra skrev 2012-10-03 15:31:59 följande:

Hur många könsroller finns det egentligen?
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-10-03 15:20:20 följande:
    Ja, jag får liksom inte ihop det där. Å ena sidan ska mansrollen problematiseras och dissekeras och omdanas, å andra sidan verkar mycket av det "traditionellt manliga", t.ex. karriär, makt, pengar, vara sådant kvinnor i större grad vill uppnå i dag. Man vill alltså å ena sidan skapa en "modern mansroll", å andra sidan strävar man fortfarande efter att i viss mån passa in i den "omoderna".

Då ska jag försöka förklara. Det är inte MANSROLLEN som ses som positiv, utan att ha tillgång till ekonomisk, politisk och social makt, något som fortfarande till stor del är i långt högre grad männens händer än i kvinnornas. Så vad feminister är ute efter är att luckra upp de normer och traditioner som utesluter kvinnor från styrelserummen. För dessa finns, vare sig du tror det eller inte.

Vad gäller mansrollen så ÄR den snäv. Om en kvinna går ut på gatan och gråter så får hon troligen frågor om hur det är, stöd och hjälp. En man som gör samma sak ses oftare som patetisk. Kvinnor får pussa och krama på varandra utan att det ses som konstigt - gör män samma sak utanför fotbollsplan riskerar de att få spö. PÅ fotbollsplan är det helt okey, utanför är man en "bögdjävel". Vill en kvinna klä sig manligt är det allt mer okey numer (utom för småflickor tydligen), men en man som klär sig litet mer feminint åker återigen på spö, fysiskt eller socialt. En man som vill jobba med barn riskerar långt, långt, LÅNGT oftare att ses som pedofil, och män ses som sämre föräldrar, vilket gör att män i lägre grad får ensam vårdnad än kvinnor. Och, inte minst, som du sagt själv, mansrollen gör att man ser det som naturligt att det är männen som ska ut för att döda och dödas, fastän kvinnor är minst lika kapabla att föra krig som män. DET är de problem som finns med mansrollen, bland annat.

Är det saker du tycker att feministerna ska sluta försöka åtgärda, och i så fall varför?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!