• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-10-02 14:20:23 följande:
    För att jag ser det som en genuspolitisk markering snarare än en naturlig utveckling av språket.

Det ÄR en naturlig utveckling av språket, som misstänkliggjorts.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-10-02 14:38:02 följande:
    Nej, det fanns så vitt jag vet inga genusvetare i bakgrunden som lobbade för dessa ords införande i det svenska språket. Eller vet du något om det här som jag inte vet?

Nämn tre genusvetare som lobbar för "hen".
  • CMM
    Dorian Ertymexx skrev 2012-10-02 14:45:13 följande:

Fast, CMM, om du läst på litet så skulle du vet att det finns feminister som finner det vara problematiskt också. Jämställdhet är att det ska vara bra för ALLA, oavsett kön, genus eller identitet. Det är där Pär Ström gör självmål - han gnäller på hur kvinnofrågor prioriteras i vissa fall, men istället för att driva mansfrågor så rackar han enbart ned på kvinnofrågorna. Otroligt proaktivt - inte!

Jag är feminist, och jag menar att det är hög tid att ta itu med mansrollen, eftersom den begränsar både män och kvinnor något otroligt. Det ironiska är att många män skulle skrika högt i panik inför tanken på att få litet frihet... Obestämd  
    Ja, visst finns feminister som tycker si och feminister som tycker så, jag har inte påstått något annat.

Angående "friheten" du nämner antar jag att det folk reagerar på är att andra (i detta fall genusvetare och feminister) talar om för folk vad "frihet" är och hur man blir "fri" - och det konstiga är att detta av någon anledning alltid tycks innefatta problematisering och dissektion av mansrollen. Att manligt och kvinnligt hänger ihop och åtminstone delvis är beroende av varandra nämns mer sällan, jag kan inte undgå att tro att detta beror på att det ligger de flesta feminister närmare till hands att "problematisera mansrollen" än att "problematisera kvinnorollen". 
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-10-02 14:45:27 följande:
    Så du menar att "hen"-debattens sammanfallande med att genusvetenskapen frodas enbart är en slump?

Världen är komplex, och det är svårt att veta om det är en slump eller inte. Men - hen uppfanns/importerades redan på sextiotalet, när genusvetenskapen var i sin linda, och såvitt jag vet nonexistent i Sverige. Så oddsen att de tu hör ihop är rätt så liten.
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-10-02 14:45:27 följande:
    Så du menar att "hen"-debattens sammanfallande med att genusvetenskapen frodas enbart är en slump?
    Nej, hen är ett tecken på att samhället har blivit mer jämställt och att människor därför börjat uppleva ett behov av att kunna prata om människor utan att tilldela dem en könsidentitet.
  • oOOo  oOOo
    Element skrev 2012-10-02 14:35:32 följande:
    Ja alla som inte håller med Dorian tillhör ju SD. Jag tror han vore lyckligast om han och hans väpnare vore ensamma på forumet och en bot installerades så att varje gång de gjorde ett inlägg så postades ett Skål eller en Tyst ibland kanske en Kyss.
    Du har nog mer rätt än du anar, just nu klarar botarna bara av att skriva nonsens och reagera på ett fåtal stimuli men tanken är nog att hela forumet skall vara självspelande snart så de kan ha ett helt homogent FL av bara botinlägg med sanktionerat innehåll
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-10-02 14:49:32 följande:
    Ja, visst finns feminister som tycker si och feminister som tycker så, jag har inte påstått något annat.

Angående "friheten" du nämner antar jag att det folk reagerar på är att andra (i detta fall genusvetare och feminister) talar om för folk vad "frihet" är och hur man blir "fri" - och det konstiga är att detta av någon anledning alltid tycks innefatta problematisering och dissektion av mansrollen. Att manligt och kvinnligt hänger ihop och åtminstone delvis är beroende av varandra nämns mer sällan, jag kan inte undgå att tro att detta beror på att det ligger de flesta feminister närmare till hands att "problematisera mansrollen" än att "problematisera kvinnorollen". 

Fast det är ju just det - "manligt" och "kvinnligt" är inte atomära begrepp, eller på något vis naturliga. Det är nutida, lokala, kulturella begrepp som varierar enormt över tid och rum. Det vi (eller i alla fall jag) säger är att vi har skapat litet mer utrymme för kvinnor idag, de har litet större frihet i sin val av roll än tidigare. Inte tillräckligt, men bättre än det var förr. Fast vår, männens, roll är samtidigt precis lika fast som den var tidigare. Det är inte så att någon säger vad vi ska bli för att bli friare, jag har aldrig hört någon säga att "män måste bli si eller så" för att bli friare, bara att vi måste få friheten att slippa vara "manliga" hela tiden. Små pojkar ska inte behöva höra att "riktiga pojkar gråter inte", till exempel. Att hålla inne smärta, sorg och ångest är VÄLDIGT skadligt, och jag skulle inte förvånas om det bidrog till vår lägre genomsnittsålder faktiskt. Och de konstanta förväntningarna på att vi ska vara starkare, rikare, mer beskyddande... Screw that! Låt män vara de de är, oavsett om de är machomän eller nerdmesar, eller vad vi nu är som individer!

Sedan har som sagt kvinnorollen problematiserats länge, det är hög tid att problematisera även mansrollen. För allas bästa.  
  • CMM
    Dorian Ertymexx skrev 2012-10-02 14:50:13 följande:

Världen är komplex, och det är svårt att veta om det är en slump eller inte. Men - hen uppfanns/importerades redan på sextiotalet, när genusvetenskapen var i sin linda, och såvitt jag vet nonexistent i Sverige. Så oddsen att de tu hör ihop är rätt så liten.
    Jag har så vitt jag kan minnas aldrig stött på ordet i svenskan förrän på senare år. Den där finlandskopplingen tycker jag känns misstänkt lik en efterhandskonstruktion.
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • Dorian Ertymexx
    oOOo oOOo skrev 2012-10-02 14:53:11 följande:
    Du har nog mer rätt än du anar, just nu klarar botarna bara av att skriva nonsens och reagera på ett fåtal stimuli men tanken är nog att hela forumet skall vara självspelande snart så de kan ha ett helt homogent FL av bara botinlägg med sanktionerat innehåll

"botarna". Så fint att du höjer debatten och samtalsklimatet. Känns det bra att göra sig till ett troll?
  • oOOo  oOOo
    Dorian Ertymexx skrev 2012-10-02 14:56:29 följande:

"botarna". Så fint att du höjer debatten och samtalsklimatet. Känns det bra att göra sig till ett troll?
    Man får väl vara glad att slumpen föll på troll och inte SD antar jag. Undrar om det hade något att göra med vad jag skrev.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!