• Anonym

Tatuerade förksollärare - ja/nej?

Jag själv är en blivande blivande förskollärare och har tre tatueringar nu, varav en är en symbol och de andra två texter, varav den ena är med japanska körsbärsblommor. Jag tycker om texter, blommor, färger och figurer i tatueringsväg och tänker absolut inte sluta tatuera mig (har funderat på att göra disneyfigurer/toy story-figur/katt/hund härnäst). MEN kommer detta bli ett hinder för mig i framtiden som utbildad fsk-lärare, att få ett jobb? Det är ju inte precis så att jag har tatuerat in döskallar, djävulen, skrivit "suck my dick" eller så på kroppen.

Min fråga till er är; vad tycker NI om utbildade förskollärare som bär några synliga tatueringar?
    Är det verkligen så illa eller tycker ni att det är helt okej?

Det retar mig att man ska behöva bli dömd för att man tycker om att tatuera sig, bär annorlunda kläder eller kanske har annorlunda intressen. Det har väl egentligen inte så mycket med att göra hurdan man är?
    Bara för att jag tatuerar mig betyder inte det att jag tar droger, är en idiot och lite annat.      

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-15 23:37
    I rubriken ska det stå "FÖRSKOLLÄRARE" och inte "Förksollärare".... för hastig på tangenterna där :)

• Svar på tråden Tatuerade förksollärare - ja/nej?
  • Helle333
    Anonym skrev 2012-08-15 23:35:18 följande:
    Jag själv är en blivande blivande förskollärare och har tre tatueringar nu, varav en är en symbol och de andra två texter, varav den ena är med japanska körsbärsblommor. Jag tycker om texter, blommor, färger och figurer i tatueringsväg och tänker absolut inte sluta tatuera mig (har funderat på att göra disneyfigurer/toy story-figur/katt/hund härnäst). MEN kommer detta bli ett hinder för mig i framtiden som utbildad fsk-lärare, att få ett jobb? Det är ju inte precis så att jag har tatuerat in döskallar, djävulen, skrivit "suck my dick" eller så på kroppen.

Min fråga till er är; vad tycker NI om utbildade förskollärare som bär några synliga tatueringar?
    Är det verkligen så illa eller tycker ni att det är helt okej?

Det retar mig att man ska behöva bli dömd för att man tycker om att tatuera sig, bär annorlunda kläder eller kanske har annorlunda intressen. Det har väl egentligen inte så mycket med att göra hurdan man är?
    Bara för att jag tatuerar mig betyder inte det att jag tar droger, är en idiot och lite annat.      

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-15 23:37
    I rubriken ska det stå "FÖRSKOLLÄRARE" och inte "Förksollärare".... för hastig på tangenterna där :)

Jag struntar blankt i om min dotters dagmamma har tatueringar eller piercingar. Nu har hon inga. Inte som syns iallafall (hon går i pension om två år) Men hade hon haft några hade det inte spelat mig någon som helst roll. För mig är tatueringar konst på kroppen.
  • Anonym (Förskolelärare)

Minns när jag var runt 3-4 år, hade en favoritlärare på förskolan som hette Kicki. Minns hennes stora tatuering hon hade på armen, en fjäder. Kommer aldrig glömma henne eller tatueringen. 

Nostalgi x 3000

Nej men.. Inga problem att ha tatueringar som lärare eller läkare eller whatever.. 

Har själv arbetat inom förskolan och jag och min kollega har båda tatueringar. 

Inte ska du ändra på vem du är bara för en karriär/jobb! Glad

• Johans Pillerill

Jag är tatuerad, mitt barns dagisfröknar är tatuerade, barnets far (min man) är tatuerad. Jag förstår inte problemet. Jag skulle ha svårare för en dagisfröken med täckande slöja om vi nu ändå snackar fördomar. Men det är för att jag gillar att se den jag pratar med och lämnar mitt barn hos.

• Simon 681

Ja...

Eller i alla fall icke-nej.

Så länge det inte är en tysk riksörn i pannan, HA-flames eller liknande.     

• Anna J01

Jag tycker inte att tatueringar gör något. Så länge det inte är vulgära saker. Som naket eller våld.
    Men det är viktigt att man är välvårdad. Hel och ren och har ett bra språk och bra värderingar.

• Lindason

jag skulle inte ens bry mig om förskoleläraren hade tatueringar över hela armarna.. min man har ju det och han är ju snäll ;P

• Brumma

Fick denna kommentaren av en mamma till ett barn jag haft ett år ungefär på förskolan. Föräldrarna i fråga hade själv inga tatueringar/piercingar eller "avvikande" kläder..
    - "Det är så bra, min dotter (fast hon sa såklart barnets namn) får lära sig att människor kan se annorlunda ut. Att alla inte behöver vara likadana. Igår sa hon (dottern) att hon också ville ha fina bilder på armen och pärlor i naveln :) "
    Jag blev glad och förvånad för jag hade varit lite orolig. Jag var på den tiden klädd i extremt färgade/mönstrade strumpbyxor till kjol, kort hår i små spikes, ring i näsa, smycke i naveln (ja, jag visade det för barnen då de tyckte det var roligt att prata om tatueringarna och ringen i näsan) och tatueringar på armar och rygg.

Dock finns det, som i alla brancher, människor som kommer att ta illa upp, som inte förstått att tatueringar inte har ngt att göra med missbruk, fängelsestraff eller prostutition (japp, den fördomen hade en vän till mig, hon var då 25 år!!!). Men de människorna får tycka vad de vill ;)
    Numera arbetar jag inom en branch som är dominerad av 50åriga män i slips o kavaj.. Fast yngre människor tar mer och mer plats. Jag diskuterar ganska ofta tatueringar och klädstil på arbetet, ofta dessa män som tar upp ämnet och är intresserade. Det slutar inte sällan med att de släpper fram att de själva funderat på en tatuering, eller att de kan tycka det är snyggt men inte vågar för att de är rädda för att ångra sig. Några få gånger har jag stött på folk som "surt" påpekat att det är fult, man kommer tröttna eller att de tänker att det bara är kriminella som tatuerar sig. Då brukar jag berätta vad jag känner, varför jag tatuerar mig (det är ett sätt att smycka sig och uttrycka sig tycker jag). De flesta av dessa har ändå accepterat MIG, även om de i början inte gillat mina tatueringar.

Är du orolig så ta på dig en långarmad tröja (om de sitter på armarna) under intervjun. Det brukar jag göra när jag är på möten eller liknande med nya kontakter. Sedan när de lär känna mIG, så har jag kläder som visar mer av mina tatueringar ;)

• MrsC74

Anonym : skrev jag att alla tänker och tycker som jag ? Nä ... Jag svarade på en fråga jag vad vad klass vad för mig.

• Deborah
    MrsC74 skrev 2012-08-16 22:09:29 följande:
    Jag delar inte in folk i klasser efter hur det ser ut. Jag försöker inte att dela in folk i olika klasar överhuvudtaget. Vad gäller uttrycker WT så är det ett vidrigt uttryck som en del här på FL gillar att använda.

Men om du tänker på klass som att man göra eller beter sig lite extra finess. Ja då tycker jag att människor utan fördomar har bra klass. Människor som inte dömer hunden efter håret. Människor som inte trampar på andra människor. Och ja människor som inte har ett stort behov av att dela in människors grupper. Det är klass för mig.
    Den värsta fördomen är att tro att man inte har några fördomar. --- Jag frågade hur du definierar begreppet klass eftersom jag förstod att vi kunde inveckla oss i en ofruktbar definitionsdiskussion annars.
    Jag använder i stort sett  " klass " på 2 sätt: dels som en uppfattning att någonting/något/ någon har finess. Men också i den sociologiska bemärkelsen: samhällsklass.

Mitt svar till TS är: klart en förskollärare kan ha tatuering. Det är ju upp till dig att bestämma det. Ibland kan tatueringar ha sociala konsekvenser, men då rör det sig om stora, synliga tatueringar.

Själv uppskattar jag det inte och det är inte vanligt i min omgivning att ha tatueringar. Jag skulle inte uppskatta en tatuerad läkare, tandläkare eller advokat.
  • Anonym (halvblodsprins)
    Deborah skrev 2012-08-17 08:00:45 följande:
    Den värsta fördomen är att tro att man inte har några fördomar. --- Jag frågade hur du definierar begreppet klass eftersom jag förstod att vi kunde inveckla oss i en ofruktbar definitionsdiskussion annars.
    Jag använder i stort sett  " klass " på 2 sätt: dels som en uppfattning att någonting/något/ någon har finess. Men också i den sociologiska bemärkelsen: samhällsklass.

Mitt svar till TS är: klart en förskollärare kan ha tatuering. Det är ju upp till dig att bestämma det. Ibland kan tatueringar ha sociala konsekvenser, men då rör det sig om stora, synliga tatueringar.

Själv uppskattar jag det inte och det är inte vanligt i min omgivning att ha tatueringar. Jag skulle inte uppskatta en tatuerad läkare, tandläkare eller advokat.
    Tror att det finns få tatuerade läkare eller advokater. För ja, det är fakta att många med taturerigar tillhör  lägre social klass, och har ett dåligt socialt arv. 
Svar på tråden Tatuerade förksollärare - ja/nej?