• Orpat

6 åring får ej äta i skolmatsalen.

Jag har en 6 åring som har börjat på skolan.Nu är det som så att hon får inte äta i skolmatsalen bara därför att hon inte går på fritids.
    Det är bara hon i klassen som inte får äta, resten av barnen går på fritids. 
    Hur är det i andra kommuner runt om i landet?

Det här med att få gå och äta är ju halva grejen med att börja i skolan och hon är jätteledsen och känner sig utanför när jag hämtar henne, när alla andra står i kö i väntan på att få gå och äta.

Tycker det här känns som mobbing!
    Vad tycker ni?

Det är ju så få barn som inte går på fritids. Förra året gick alla på fritids så då fanns inte det här problemet.          

• Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.
  • DesJoh
    Orpat skrev 2012-08-23 16:00:35 följande:

Men får man verkligen ha hur korta dagar som helst eller kan det vara en taktisk grej av kommun att tvinga föräldrar att ha barnen på fritids. Finns det någon lagstadgad minimigräns på antal timmar som 6 årsverksamheten ska vara?

Eller kan kommun ha hur korta dagar som helst? 

De flesta här i tråden verkar ha samma tider som vi hade när våra barn gick på lekis = från ca 8-tiden till ca 13-tiden månd - torsd och då blir det 20 timmar/vecka. 
  • Rocket Mania

Vad är det för vits med att ha henne i förskoleklass i huvud taget? Varför inte ha kvar henne på förskolan tills nästa år?

8.10-11.15 är TRE timmar per dag, vad ska dom lära sig på den tiden som dom inte kan lära sig på förskolan?

Eller så sätter ni henne på fritids. Hon lär vara lika ledsen för att hon inte får stanna och leka med kompisarna som att hon inte får äta med dom.

• doggy

Dom har dom tiderna för att helt enkelt spara in på maten för barn som bara går 6 års ! Första året dom hade så förra året här tidigare gick barnen 8-13.30

• kickan89

Egentligen är det ju inte konstigt eftersom hon slutar innan lunch (kan iofs tycka att det är lite konstigt att de slutar så tidigt), det är ju som i skolan då fritidsbarnen såklart får mellis medan de som inte går på fritids går hem och äter mellanmål. Men kan du inte sätta henne på fritids då eftersom hon så gärna vill äta i skolan?

• Gurkan

jag kan minnas helt fel men jag tror inte de behöver erbjuda mer sex årsverksamhet än 15 timmar i veckan och det gör ju i så fall ts kommun.
    Skolan slutar således innan lunch och de barn som äter lunch äter det under sin fritidstid.  

• Judiths
    Orpat skrev 2012-08-23 16:00:35 följande:
    Men får man verkligen ha hur korta dagar som helst eller kan det vara en taktisk grej av kommun att tvinga föräldrar att ha barnen på fritids. Finns det någon lagstadgad minimigräns på antal timmar som 6 årsverksamheten ska vara? Eller kan kommun ha hur korta dagar som helst? 

Minimigränsen för förskoleklassen är femton timmar i veckan men det varierar väldigt mellan kommuner och huvudmän. Jag jobbar på en friskola och våra sexåringar går 8.30-14.00 varje dag. Alla äter lunch i skolan men de som inte går på fritids slutar innan mellis som öppnar 14.00.
  • Erki

Så var det för dottern också i 0:an.
    Om din dotter slutar innan lunch så är hon ju inte kvar när lunchen serveras ens eller?
    I 1:an hade de slagit ihop en del fritidsberksamhet i skolgången och då slutade 13.30 och då ingick självklart lunch även för de barn som i inte gick på fritids efter det.

• Erki

Ett tips, sätt henne på fritids och betala för det så får dottern äta med dom andra och du kan hämta senare när hon ätit med dom andra.

• Hannah76

Samma tider gäller här, lunchen ligger efter förskoleklasstiden. Men alla barn får stanna och äta lunch. De har valt att avsluta kl 13. Så tiderna är nu 8.15-13

Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.