• Orpat

6 åring får ej äta i skolmatsalen.

Jag har en 6 åring som har börjat på skolan.Nu är det som så att hon får inte äta i skolmatsalen bara därför att hon inte går på fritids.
    Det är bara hon i klassen som inte får äta, resten av barnen går på fritids. 
    Hur är det i andra kommuner runt om i landet?

Det här med att få gå och äta är ju halva grejen med att börja i skolan och hon är jätteledsen och känner sig utanför när jag hämtar henne, när alla andra står i kö i väntan på att få gå och äta.

Tycker det här känns som mobbing!
    Vad tycker ni?

Det är ju så få barn som inte går på fritids. Förra året gick alla på fritids så då fanns inte det här problemet.          

• Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.
  • Falumamman

Min dotter har börjat i förskoleklass nu de går mellan 8.15-12.15 och de äter i matsalen innan de slutar. Min dotter har ingen fritidsplats. Vi bor i Falun.

• Aaglars
    doggy skrev 2012-08-23 15:52:08 följande:
    Men om skolan slutar innan lunchen så är det väl rätt att hon inte ska få äta ?
    Instämmer!
  • Kaffegalningen

Som flera har påpekat så är det bara femton timmar som måste erbjudas vilket då är smartast tre timmar per dag utan lunch för att spara pengar.

Även på de ställen som jag jobbat på som slutar vid ett eller två så slutar förskoleklassens verksamhet vid lunch. I regel så har de verksamhet på förmiddagen varav de sedan äter lunch med förskoleklassens pedagoger som sedan har fri lek inne eller ute medan pedagogerna har sina raster innan fritidstiden börjar (där förskoleklassens pedagoger också tjänstgör x timmar).

• katalysator

Här där jag bor går man också 8:10-11:10 och äter inte lunch alls. Förr fanns även en eftermiddagsgrupp som började efter lunch och gick 13-16, men jag tror inte att den finns kvar längre.

• DesJoh
    katalysator skrev 2012-08-23 18:18:17 följande:
    Här där jag bor går man också 8:10-11:10 och äter inte lunch alls. Förr fanns även en eftermiddagsgrupp som började efter lunch och gick 13-16, men jag tror inte att den finns kvar längre.

Hi hi hi, så var det när jag gick på lekis............jag började på lekis -76.
  • katalysator
    DesJoh skrev 2012-08-23 18:21:42 följande:

Hi hi hi, så var det när jag gick på lekis............jag började på lekis -76.
    Haha, ja utvecklingen går långsamt i den här kommunen. Det har sett precis likadant ut sedan jag var liten fram tills nu när mina syskonbarn börjat skolan Flört
  • DesJoh
    katalysator skrev 2012-08-23 18:23:52 följande:
    Haha, ja utvecklingen går långsamt i den här kommunen. Det har sett precis likadant ut sedan jag var liten fram tills nu när mina syskonbarn börjat skolan Flört

SkrattandeTungan ute
  • EllanEriksson

Men.. Spelar verkligen skoltiderna roll? När jag hade lektioner från 12 till 15 på dagarna, alltså att vi började 12 vissa speciella dagar så var våran lunch 11:30 och vi fick äta ändå. Bara vart och fundera på en kommentar som skrevs..

• katalysator
    EllanEriksson skrev 2012-08-23 18:27:02 följande:
    Men.. Spelar verkligen skoltiderna roll? När jag hade lektioner från 12 till 15 på dagarna, alltså att vi började 12 vissa speciella dagar så var våran lunch 11:30 och vi fick äta ändå. Bara vart och fundera på en kommentar som skrevs..
    Ja, alltså, om barnen slutar klockan 11 och dessutom har haft fruktstund vid 10-tiden (vet inte om så är fallet för TS barn, men så är det här i alla fall) så kan jag nog tycka att de inte har något större behov av att äta lunch utan gott kan gå hem och äta lunch istället. Å andra sidan väldigt tråkigt om det bara är en enda elev som går hem. I det fall jag känner till härifrån så är det drygt halva klassen som har hemmavarande föräldrar, så där blir det inte någon stor social grej av det...
  • Heisan

Har slutar de kl 11 o får ingen lunch. Min dotter blev ledsen för de hade ju pratat mycket om det på dagis, o tränat de stora barnen. Mån/tis denna vecka så grät hon o frågade varför hon inte fick äta med de andra. Jag har löst det genom att ta en restplats på universitetet, distans, så att hon har lov att gå på fritids. Det blir lite lättare för mig också då hennes syster går i trean i samma skola o slutar ett par timmar efter lillsyrran.

När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.